امریکایی‌ها برای حمایت از منافقین به صف شدند

۱۱ آذر ۱۳۹۰ | ۰۱:۵۹ کد : ۱۸۴۱۹ اخبار اصلی
مبالغ هنگفتی در اختیار سازمان منافقین قرار گرفته است که عموم آنها صرف سخنرانی مقام‌ها و مسئولان امریکایی در دفاع از منافقین می‌شود. مثلا برخی از آنها برای هر سخنرانی بین 10 تا 50 هزار دلار دریافت کرده‌اند.
امریکایی‌ها برای حمایت از منافقین به صف شدند

دیپلماسی ایرانی: روزنامه نیویورک‌ تایمز در گزارشی در شماره روز سه‌شنبه 29 نوامبر خود نوشت که جمعی از سیاستمداران و مقام‌های امریکایی تلاش‌های بی‌سابقه‌ای را آغاز کرده‌اند تا نام منافقین از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، این تلاش‌ها مورد حمایت مدیرهای سابق سازمان امنیت امریکا، سی‌آی‌ای، یعنی جیمز وولزی، پورتر گاس، بوئیس فریه، مدیر سابق دفتر تحقیقات فدرال امریکا، مایکل موکاسی، نماینده سابق در کنگره امریکا، تام ریدج، مسئول امنیت داخلی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، ژنرال جیمز جونز، مشاور سابق امنیت ملی امریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به علاوه برخی چهره‌های بارز حزب جمهوریخواه مثل رودلف جولیانی، شهردار سابق نیویورک و شماری از اعضای حزب دموکرات مانند هوارد دین، حاکم سابق ورموت و دیل دیلی، مسئول کمیته مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه امریکا قرار دارد و آنها در محافل مختلف بر لزوم پایان دادن به وجود منافقین در فهرست سازمان‌های تروریستی امریکا سخنرانی‌ می‌کنند.

بنا به این گزارش همچنین مبالغ هنگفتی در اختیار سازمان منافقین قرار گرفته است که عموم آنها صرف سخنرانی مقام‌ها و مسئولان امریکایی در دفاع از منافقین می‌شود. مثلا برخی از آنها برای هر سخنرانی بین 10 تا 50 هزار دلار دریافت کرده‌اند. همچنین برخی از آنها برای شرکت در کمپین‌های منافقین با هزینه‌ این سازمان که معلوم نیست دقیقا از سوی کدام دولت‌ها، نهادها یا سازمان‌ها تامین می‌شود به پاریس، برلین و بروکسل سفر کرده‌اند.

از بیشتر این افراد خواسته شده است که برای حمایت از افراد منافقین مستقر در کمپ اشرف در عراق که در حدود 3400 نفر هستند و تا کنون هیچ کشوری نپذیرفته که آنها را بپذیرد سخنرانی کرده و از بقایشان در اشرف دفاع کنند. در پی این در خواست بسیاری از آنها در سخنرانی‌های مختلف خود تاکید کرده‌اند که وارد شدن این سازمان به جمع سازمان‌های تروریستی به سال 1997 باز می‌گردد و اکنون باقی ماندن آنها در این فهرست دیگر قابل قبول نیست چرا که مخاطرات آنها دیگر رفع شده است.

این در حالی است که دولت عراق تصمیم دارد که سازمان منافقین را تا پایان سال جاری میلادی از عراق اخراج کند. اگر چه تا کنون هیچ کشوری حتی امریکایی‌ها که تا این اندازه در دفاع از منافقین فعال شده‌اند، نپذیرفته‌اند که این افراد وارد خاک امریکا شوند. در همین رابطه نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نیز مذاکرات خود را با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به پایان رسانده و به اطلاع او رسانده است که بغداد تصمیم دارد سازمان منافقین را تا اول دسامبر از اردوگاه اشرف اخراج کند.

نیوریورک‌ تایمز همچنین می‌نویسد، به رغم این تحرکات رهبران منافقین چندان از رفتار دولت امریکا رضایت ندارند چرا که می‌گویند واشنگتن بر سر رفتارهای ماه‌های اخیر پلیس عراق با اعضای این سازمان با بغداد برخورد جدی نکرده و حتی با سکوت و اهمال خود اجازه داده است که دولت بغداد هر کاری می‌خواهد در این زمینه انجام دهد.

تایم ریدج، عضو سابق کنگره امریکا و فرماندار سابق ایالت پنسیلوانیا در این باره می‌گوید: «ما با این رفتارمان به وعده‌هایی که خودمان به منافقین دادیم پشت کردیم. این مساله سبب شده تا اعتماد به ما مورد شک و تردید قرار بگیرد. آنها دو مرتبه مورد حمله قرار گرفته‌اند در حالی که دولت امریکا هیچ واکنشی در برابر این رفتارها از خود نشان نداده است. مالکی وعده‌هایی در این زمینه به امریکایی‌ها داده است ولی چگونه می‌توان به وعده‌های او اعتماد کرد؟»

این در حالی است که برای تبلیغات گسترده منافقین در روزنامه‌های اروپایی نیز همکاری‌های بسیاری با آنها آغاز شده است. مثلا با برخی شرکت‌های بزرگ غربی مانند شرکت آکین گامپ اسراوس هاور اند فیلد که مقر آن در واشنگتن است برای انجام کارهای حقوقی و حمایتی قرار داد بسته شده است. وکلای این شرکت توانسته بودند که نام این سازمان را از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا خارج کنند.

یکی از اعضای این سازمان گفته است که ایرانی‌های ثروتمند مقیم امریکا در تامین منابع مالی مورد نیاز آنها بهشان کمک‌های بسیاری می‌کنند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز در این باره گفت: «مسئولان وزارت امور خارجه امریکا به سرعت تلاش می‌کنند که نام این سازمان از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده خارج شود.» 

نظر شما :