الحیات: حادثه سفارت بریتانیا تسخیر سفارت امریکا را زنده کرد

۱۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۸۴۵۱ اخبار اصلی
روزنامه الشرق الاوسط نوشت: است که در لحظه حادثه دومینیک چیلکات، سفیر بریتانیا در ساختمان سفارت حاضر بوده است.
الحیات: حادثه سفارت بریتانیا تسخیر سفارت امریکا را زنده کرد
دیپلماسی ایرانی: در حالی که رسانه‌های غربی پوشش گسترده‌ای نسبت به حمله روز سه‌شنبه دانشجویان بسیجی به سفارت‌خانه‌های بریتانیا در تهران داشته‌اند، رسانه‌های عربی نیز هر کدام به شیوه خود به این موضوع پرداخته‌اند. البته عموما تلاش کرده‌اند که از انتخاب عنوان‌های تند و یک‌جانبه‌گرایانه خودداری کنند و صرفا به پوشش خبری این موضوع بپردازند. با این حال اکثر آنها حمله به سفارت بریتانیا در تهران را در صفحه نخست آورده‌اند و تصاویری از این حادثه را نیر به چاپ رسانده‌اند.

روزنامه الحیات، چاپ لبنان در این باره نوشت: با یورش روز گذشته به سفارت بریتانیا در تهران حال و فضای تسخیر سفارت امریکا در تهران در سال 1979 که از آن به عنوان "تسخیر لانه جاسوسی" از سوی ایرانی‌ها یاد می‌شود، تکرار شد. در این حمله تصویر ملکه الیزابت دوم پاره شد و بمب‌های دست ساز به سمت ساختمان سفارت پرتاب شد و همچنین معترضان پرچم بریتانیا را نیز به زیر آوردند.

روزنامه السفیر، چاپ بیروت نیز با همین رویکرد به حمله دانشجویان به سفارت بریتانیا پرداخت و نوشت: دانشجویان ایرانی با حمله به سفارت بریتانیا خاطره تسخیر سفارت امریکا در تهران در سوم نوامبر 1979 را زنده کردند با این تفاوت که این بار کسی به گروگان گرفته نشد.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن اگرچه تصویر بزرگی از حضور یک دانشجو بر سر در سفارت بریتانیا را در صفحه نخست خود منتشر کرد اما عنوانی ساده برای گزارش خود انتخاب کرد و صرفا نوشت: دانشجویان ایرانی به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند و موقتا چند نفر را نیز گروگان گرفتند. این روزنامه در متن گزارش خود به خشم شدید دولت بریتانیا و محکومیت‌های جامعه جهانی نسبت به این حادثه اشاره کرده و نوشته است که ایران فورا از وقوع این حادثه عذرخواهی کرده است.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود می‌نویسد که تلاش کرده با کارکنان سفارت بریتانیا در تهران تماس بگیرد اما هیچ کدام از آنها حاضر به مصاحبه نشده‌اند و تنها به آن گفته‌اند که وضعیت امنیتی بر جایی که آنها حضور دارند حاکم است و نمی‌توانند هیچ گونه اظهار نظری کنند. کارکنان وزارت امور خارجه بریتانیا نیز به این روزنامه اطلاع داده‌اند که با کارکنان خود در تهران در تماس دائم هستند ولی حاضر به ارائه توضیحات بیشتر نشده‌اند. این روزنامه همچنین نوشته است که در لحظه حادثه دومینیک چیلکات، سفیر بریتانیا در ساختمان سفارت حاضر بوده است.

الشرق الاوسط همچنین به واکنش دولت آلمان نسبت به این حادثه اشاره کرد و نوشت: دولت آلمان ضمن محکوم کردن این حادثه گفته است که حمله به باغ قلهک، محل سکونت کارکنان سفارت بریتانیا در تهران بر مدرسه آلمانی‌ها که در مجاورت آن واقع شده، اثر می‌گذارد و ما این موضوع را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با دولت ایران به بحث می‌گذاریم.

روزنامه النهار چاپ لبنان، اشاره بسیار کوتاهی به این حادثه کرد و در چند خط فقط نوشت: سفارت بریتانیا در تهران اشغال شد، تهران ابراز تاسف کرد و لندن نسبت به عواقب آن هشدار داد.

پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، نیز با انتخاب عنوان کامرون نسبت به عواقب وخیم این حادثه هشدار داد و جامعه جهانی حمله به سفارت بریتانیا را محکوم کرد، محکومیت‌های جهانی علیه این حادثه را بیش از خود حادثه پررنگ‌ کرد و تنها چند سطری درباره حمله به سفارت نوشت.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن نیز نوشت: خیل عظیمی از تظاهرکنندگان سفارت بریتانیا را اشغال کردند و گزارش‌ها حاکی از آن است که این حرکت برای انتقام از ترور دانشمند هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

این روزنامه همچنین می‌نویسد: ایالات متحده امریکا خواستار مجازات عاملان این حرکت شده و تهران نیز از این حادثه ابراز تاسف کرده است.

این روزنامه نیز اشاره می‌کند که تسخیر سفارت بریتانیا در تهران یاد تسخیر سفارت امریکا در پایتخت ایران را در سال 1979 چند ماهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی که طی آن 52 کارمند امریکایی این سفارتخانه به مدت 444 روز به گروگان گرفته شدند را زنده کرد. حادثه‌ای که باعث قطع روابط دیپلماتیک تهران – واشنگتن شد.    

 

نظر شما :