نگرانی پالایشگاه‌های اروپا از تحریم نفت ایران

۱۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۸ کد : ۱۸۴۷۵ اقتصاد و انرژی
به گفته مدیران صنایع، ‌تجار و تحلیلگران، ‌تحریم نفت ایران در اروپا نه تنها به افزایش بهای نفت منجر خواهد شد ، بلکه به این صنعت که هم اکنون در بازار جهانی رقابت متزلزلی دارد، آسیب می‌زند.
نگرانی پالایشگاه‌های اروپا از تحریم نفت ایران

 دیپلماسی ایرانی: وزیران خارجه اتحادیه اروپا در حالی امروز تشکیل جلسه می‌دهند که پالایشگاه‌های اروپایی نتیجه این نشست را به دقت زیر نظر دارند. این نشست با محور ایران و به طور مشخص اعمال تحریم‌های مضاعف علیه جمهوری اسلامی برگزاری می‌شود. تحریم‌هایی که بنا بر پیشنهاد فرانسه منع واردات نفت از ایران را شمال خواهد شد و گوشه چشمی نیز به بانک مرکزی ایران دارد.

اما با وجود اظهارات برخی مقامات اروپایی در این زمینه که کشور‌های اروپایی در خصوص منع خرید نفت از ایران دچار مشکل نخواهند شد،‌ بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، پالایشگاه‌های اروپایی به دنبال منابع جایگزین برای نفت ایران هستند.

 به گفته مدیران صنایع، ‌تجار و تحلیلگران، ‌تحریم نفت ایران در اروپا نه تنها به افزایش بهای نفت منجر خواهد شد ، بلکه به این صنعت که هم اکنون در بازار جهانی رقابت متزلزلی دارد، آسیب می‌زند . این در حالی است که یافتن منابع جایگزین نفت ایران با کیفیت مشابه برای پالایشگاه‌های اروپایی دشوار خواهد بود و آنها ناگزیر می‌شوند برای خرید نفت با کیفیت بالاتر، ‌بهای بیشتری پرداخت کنند.

در مقابل سود پالایشگاه‌ها کاهش یافته و قیمت برای مصرف کننده بالاتر می‌رود و همچنین ریسک کاهش منابع در زمستان و تعطیلی برخی پالایشگاه‌ها نیز وجود دارد. این در شرایطی است که رقبای آسیایی اروپا و برخی پالایشگاه‌های آمریکایی از این موقعیت سود می‌برند چرا که تولیدات پالایشگاهی مانند سوخت را در مقادیر بیشتر به اروپا صادر می‌کنند.

این در حالی است که ایران دو سوم نفت تولیدی خود را به آسیا صادر می‌کند. یک مقام آگاه در این زمینه می‌گوید: «با توجه به اینکه ممنوعیت خرید نفت از ایران تنها در اروپا خواهد بود، پالایشگاه‌های اروپایی آسیب می‌بینند نه ایران ، زیرا ایران به فروش نفت خود به آسیا و دریافت دلار‌های نفتی ادامه خواهد داد.»

تازه ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از آن است که ایران در  سه ماهه دوم سال جاری میلادی، 870 هزار بشکه نفت در روز به اروپا صادر کرده که بیشترین حجم آن به اسپانیا،‌ ایتالیا و یونان انتقال یافته است. برآورد‌ها نشان می ‌دهد که ایران سومین تامین کننده بزرگ نفت برای اروپا است.

هرچند هنوز تصمیم تحریم نفت ایران قطعی نیست اما از هم اکنون تجار نفتی و پالایشگاه ها به عربستان سعودی، روسیه و غرب آفریقا چشم دوخته اند تا جای خالی نفت ایران را پر کنند. البته حجم نفتی که می توانند از این کشور‌ها خریداری کنند برای پر کردن جای خالی نفت ایران کافی نخواهد بود. این در حالی است که عربستان سعودی ترجیح می‌دهد نفت خود را به کشور‌های رو به توسعه آسیایی بفروشد که در مقایسه با اروپا، بهای بیشتری را برای بشکه های نفت پرداخت می‌کنند.

روسیه هم اکنون بزرگترین تامین کننده نفت اروپاست و به موازات آن به بازار ارزشمند آسیا نیز چشم دوخته است. روسیه قصد دارد تا سال آینده صادرات نفتی خود به اروپا را به میزان 80 هزار بشکه در روز افزایش دهد که بسیار کمتر از نفتی است که برای صادرات به آسیا استخراج می‌کند.

لیبی  یکی دیگر از کشورهایی است که پس از سرنگونی قزافی، صادرات نفت به اروپا را از سر گرفته است. اما نفت خریداری شده از غرب آفریقا برای پالایشگاه‌های اروپایی هزینه بیشتری دارد زیرا در زمان خرید سبک و شیرین است و مقادیر کمتری سولفور دارد که بتوان از طرق فرایند پالایش آن را به بنزین تبدیل کرد. این در حالی است که نفت ایران برای پالایشگاه‌های اروپایی ارزان‌تر است چون سبک و ترش بوده و آسان تر پالایش می‌شود. به این ترتیب برای برخی پالایشگاه‌ها هفته‌ها زمان لازم است تا تجهیزاتی را نصب کنند که بتوان نفتی خارج از کیفیت نفت ایران را به آن تزریق کرد.

این در شرایطی است که هم اکنون صنعت پالایشگاهی اروپا دوران سختی را سپری می‌کند. قطع صادرات نفت لیبی در دوران بحران و تحریم نفت سوریه هزینه تولید پالایشگاه‌های اروپا را افزایش و سود آنها را کاهش داده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به مشکل بالا رفتن قیمت نفت برای اروپا در صورت تحریم واردات نفت از ایران و دیگر موانع پیش رو این نکته را خاطرنشان می‌سازد که این اقدام در عین حال به ایران نیز آسیب می‌زند زیرا جمهوری اسلامی ناچار خواهد بود مقادیر بیشتری نفت با قیمت پایین‌تر را به چین بفروشد.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، ‌کمک عربستان به اروپا در این زمینه بسیار اهمیت خواهد داشت. به گفته تحلیلگران در صورتی که اتحادیه اروپا بتواند عربستان را با خود همراه کند تا جای خالی نفت ایران را پر کند در این صورت پیامد‌ها برای مصرف کنندگان و پالایشگاه‌های اروپایی کاهش خواهد یافت. این در حالی است که گفته می‌شود عراق نیز در حال افزایش تولید خود از میدان نفتی بصره است که کیفیت نفت آن مشابه نفت سنگین ایران است.

برخی دیگر از کارشناسان نیز به آزادسازی ذخایر استراتژیک آژانس بین المللی انرژی به عنوان راه حلی اشاره می‌کنند که می‌تواند ریسک افزایش قیمت‌ها و کاهش منابع را برای اروپا کاهش دهد. اغلب کشور‌های اروپایی عضو این آژانس هستند.

در همین حال کشور‌هایی مانند چین و هند نافع بزرگ تحریم نفت ایران در اروپا خواهند بود زیرا در فقدان رقبای اروپایی، نفت ایران را با قیمت کمتری خریداری می کنند. 

 

 


نظر شما :