بعد از مصاحبه هایدن، جنجال اتمی سوریه ابعاد تازه ای به خود گرفت

۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۰۲:۰۹ کد : ۱۸۵۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در حالى که گفته مى شود با ميانجيگرى ترکيه، قرار است سوریه و اسرائیل پای میز مذاکره بنشینند، جنجال های آمریکا بر سر رآکتور بمباران شده سوریه هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد.
بعد از مصاحبه  هایدن، جنجال اتمی سوریه ابعاد تازه ای به خود گرفت

در حالی که گمان می­رفت با موضع­گیری­های اخیر دولتمردان سوریه که با واکنش صریح بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با یکی از روزنامه­های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس انجام شده بود، فضای ملتهب پرونده جدید سوریه آرامتر شود، مایکل هایدن رئیس سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا پس از انجام سخنرانی خود در دانشگاه جورج تاون با انجام یک گفت و گوی مطبوعاتی در واشنگتن اعلام کرد، سوریه در نیروگاه مزبور به دنبال دستیابی به بمب هسته­ای بوده است.

 

وی در این باره گفت: «راکتور هسته‌اى سوريه که در ماه سپتامبر بر اثر حمله هوايى اسراييل ويران شد، در صورت فعال شدن می­توانست با پلوتونیومی که تولید می­کرد، سالانه يک يا دو بمب بسازد.»

 

مقام­های اطلاعاتى و دولتى آمريکا در روزهاى گذشته با پخش یک سری فیلم­های ویدئویی و تصاویر ماهواره­ای و زمینی ادعا کردند، سوريه با کمک کره شمالى در حال ساخت يک راکتور هسته­اى بوده است.

 

به گفته مقام­های آمریکایی که گزارش مفصل آن را روز پنج­شنبه به نمایندگان کنگره ارائه دادند، سوریه در حال ساخت راکتوری در منطقه «دیر الزور» در ناحیه «الکبیر» با الگوبردارى از راکتور تعطيل شده يانگ بيون در کره شمالى بوده است.

 

به گفته آنان راکتور سوريه تا زمان عملياتى شدن تنها چند هفته يا چند ماه فاصله داشته است.

 

بشار اسد در گفت و گوی مطبوعاتی خود گفته بود، خیلی خنده­دار است، آنها ما را متهم به ساخت رآکتور هسته­ای می­کنند در حالی که تصاویری که از محل بمباران شده نشان می­دهند نه لوله­ای برای به جریان انداختن آب دارد و نه نزدیک رودخانه یا دریایی است. در حالی که رآکتورها قاعدتا کنار آب­های جاری ساخته می­شوند.

اظهار نظر بشار اسد مصادف با زمانی شد که برخی سایت­های اینترنتی تصاویری را به نمایش گذاشتند که در آن نشان می­داد، ساختمان بمباران شده­ای که ادعا می­شود در آن فعالیت­های هسته­ای جریان داشته، از چه سیستم لوله آب­رسانی پیچیده­ای برخوردار بوده است.

همچنین تصاویر ماهواره­ای ارائه شده از سوی سی­آی­ای به کنگره آمریکا نشان می­دهد که نیروگاه دیر الزور تا چه اندازه به رودخانه نزدیک بوده است.

این منطقه در سال گذشته میلادی با حمله جنگنده­ای اسرائیلی با خاک ویران شد. به گفته مقام­های اسرائیلی و آمریکایی این منطقه پایگاه ساخت رآکتور هسته­ای به کمک کارشناسان هسته­ای کره شمالی برای تولید بمب اتمی بوده است. مقام­های اسرائیلی مدعی هستند، قبل از بمباران چتر بازانشان نزدیک محل شده و تصاویر و فیلم­های متعددی را از آن تهیه کرده­اند. به گفته اسرائیلی­ها این افراد پس از اتمام ماموریشان بدون هیچ مشکلی به اسرائیل بازگشته­اند.

در گزارش سی­آی­ای به نمایندگان کنگره فیلمی به نمایش در آمد که در آن تعدادی از کارشناسان کره شمالی در درون نیروگاه به همراه تعدادی سوری مشغول صحبت و بازدید از نیروگاه بوده­اند.

نکته­ای که در جنجال هسته­ای سوریه حائز اهمیت است، این است که این موضع هم­زمان با تلاش­های ترکیه برای میانجیگری میان سوریه و اسرائیل بوجود آمده است. به گونه­ای که هر چه احتمال مذاکرات جدی­تر می­شود، جنجال ایالات متحده بر سر فعالیت­های هسته­ای سوریه نیز بیشتر می­شود. عجیب­تر آن که گفته می­شود پس از اعلام ادعاهای آمریکا علیه فعالیت­های هسته­ای سوریه، مواضع واشنگتن – تلاویو به یکدیگر نزدیک­تر شده است.

مرگ 10 کره­ای در سوریه

در همین حال رادیو «ان اچ کی» ((NHK ژاپن به نقل از منابع امنیتی کره جنوبی اعلام کرد، پس از بمباران نیروگاه دیر الزور توسط جنگنده­های اسرائیلی در سپتامبر سال گذشته میلادی 10 نفر از اتباع کره شمالی در درون این نیروگاه که توسط کارشناسان کره شمالی در حال ساخت بود، کشته شدند.

بنا به گزارش این رادیو، در میان کشته شدگان اجساد تعدادی از سربازان و کارکنان دفتر «تولید ادوات جنگی» وابسته با حزب «کارگر»، حزب حاکم در کره شمالی در پیونگ­یانگ که سال گذشته در ساخت یک ساختمان مکمل برای نیروگاه هسته­ای کره شمالی مشارکت داشته­اند، وجود داشته است.  

این رادیو در ادامه می­افزاید، بر اساس سنت کره­ای­ها جنازه­های کشته­شدگان این کشور پس از حادثه سوزانده شدند و خاکسترشان به کره­شمالی بازگردانده شد.

در همین رابطه «الکساندر ورشبو» سفیر ایالات متحده آمریکا در کره جنوبی در این باره گفت: «همکاری کره شمالی با سوریه در زمینه هسته­ای که اخیرا کشف شده یکی از عوامل به چالش کشیده شدن مذاکرات مربوط به برنامه­های هسته­ای پیونگ یانگ است.»

وی در ادامه افزود: «حقیقت امر این است که اطلاع­رسانی ما به کنگره و ملت آمریکا باعث افزایش خطرات این مسئله نمی­شود بلکه باعث افزایش تلاش­های عمومی برای اهمیت دادن بیشتر به این قضیه می­شود.»

ورشبو همچنین با تاکید بر این موضوع که کشف این رابطه ضرورت تحقیق بیشتر بر روی محتوای فعالیت­های هسته­ای کره شمالی را بیشتر می­کند، گفت: «همکاری پیچیده و سری کره شمالی با سوریه به خوبی خطرات انتشار هسته­ای را نشان می­دهد و مطالبات برای پیگیری بیشتر فعالیت­های هسته­ای آن کشور را بیشتر می­کند.»

«دان بنکستون» کارشناس عالی مجموعه «بحران­های بین­المللی» نیز در این باره می­گوید: «کره شمالی به هیچ وجه مایل نیست فعالیت­هایش در سوریه کشف شود زیرا نمی­خواهد اعتبارش در نزد متحدانش خدشه­دار شود. این موضوع می­تواند حیثیت کره شمالی را نزد دیگر کشورهای طرف همکاری با آن خدشه­دار کند. زیرا هر کسی که از کره شمالی سلاح می­خرد بسیار تلاش می­کند تا ایالات متحده از آن مطلع شود. از این رو پیونگ یانگ نیز تلاش می­کند ایالات متحده در این زمینه اطلاعاتی کسب نکند تا تحت فشار قرار نگیرد.»

واکنش سوریه

از سوی دیگر نمایده سوریه در نشست پیمان عدم انتشار سلاح­های هسته­ای در ژنو در برابر اتهام­های آمریکا و غرب مبنی بر وجود همکاری­های مشکوک هسته­ای با کره شمالی دفاع کرد.

«کریستوفر فورد» با موضع­گیری تندی در برابر سوریه به سبب وجود همکاری­های مشکوک هسته­ایش با کره شمالی گفت: «کسانی که مصرانه از پیمان عدم گسترش سلاح­های هسته­ای دفاع می­کنند نباید احساس نگرانی داشته باشند زیرا فعالیت­های سوریه اهداف صلح­آمیز نداشته و کاملا سری ساخته شده است.»

«فیصل حمودی» نماینده سوریه در این نشست به شدت نسبت به اظهارات نماینده آمریکا واکنش نشان داد و ضمن رد اتهام­های ایالات متحده گفت: «ایالات متحده آمریکا تلاش دارد نشست امروز ما را بطور کامل ویران کند و ما از ایالات متحده می­خواهیم به اندازه کافی درایت بخرج دهد تا بحران­های خاورمیانه به سبب سیاست­های مشوش ایالات متحده از این بدتر نشود.»

 

در همین حال روزنامه البعث – ارگان حزب حاکم بعث سوريه – روز دوشنبه در مقاله‌اى گزارش اطلاعاتى آمريکا را به باد تمسخر گرفت و آن را بى‌پايه توصيف کرد.

 

در اين مقاله آمده است، شواهدى که سی­آی­ای در اثبات وجود برنامه هسته­اى محرمانه سوريه ارائه داد کاملا مشابه گزارش اطلاعاتى آمريکا در مورد فعاليت تسليحاتى رژيم سابق عراق قبل از حمله به آن کشور است.

 

در مقاله اين روزنامه آمده است، وقتى به عکس‌هاى ارائه شده توسط آمريکايى‌ها نگاه مى‌کنيد، يک تصوير در ذهن شما نقش مى‌بندد و آن تصوير «کاولين پاول» وزير امور خارجه سابق آمريکا، هنگام ارائه عکس‌هايى براى متهم کردن عراق به فعاليت در زمينه تسليحات کشتار جمعى است.

در سال 2003 و زمان کوتاهى قبل از حمله به عراق، وزير امور خارجه وقت آمريکا رشته شواهدى را که مدعى بود نشانگر تلاش عراق براى دستيابى به تسليحات کشتار جمعى است در جلسه شوراى امنيت سازمان ملل ارائه داد، اما پس از سقوط رژيم صدام هيچ نشانه‌اى از وجود چنين برنامه‌اى در عراق به دست نيامد.

در همین حال «اسکات ريتر» بازرس ارشد سابق سلاح‌هاى غير متعارف در عراق گفت: «اشکال­های آشکارى در مدارک و دلايلى که دولت آمريکا درخصوص پايگاه هسته‌اى سوريه ارائه داده، وجود دارد.»

بازرس ارشد سابق سلاح‌هاى غير متعارف در عراق در گفت‌وگو با روزنامه الخلیج چاپ امارات متحده عربی ضمن اشاره به اشکال­های فاحشى که در مستندات آمريکا در زمينه پايگاه هسته­اى سوريه وجود دارد، گفت: «اين اشکال­ها مربوطه به تصاويرى است که از اين پايگاه گرفته شده زیرا اين تصاوير توسط اسراييل گرفته شده بود و در پاى تصاوير زيرنويس عبرى وجود داشت.»

اسکات ريتر افزود: «ما نمى‌توانيم ميان تصاوير گرفته شده از داخل راکتور هسته‌اى با تصاوير گرفته شده از خارج آن ارتباط برقرار کنيم و بگوییم در مکان بمباران شده رآکتور هسته­ای وجود داشته است. دیگر این که اين مکان براى تاسيسات هسته‌اى بسيار کوچک است و با نمونه تاسيسات هسته‌اى کره شمالى مطابقت ندارد.»

وى همچنین گفت: «اگر به گذشته بازگرديم به زمانى که کاولين پاول وزیر امور خارجه آمریکا بود، می­بینیم که وی در برابر سازمان ملل بر وجود مستنداتى در زمينه‌ سلاح‌هاى کشتار جمعى عراق تاکيد می­کرد که آنها را از طريق کامپيوتر به دست آورده بود که قابل اعتماد نبودند. اکنون در مورد سوريه نيز همين‌ اتفاق افتاده است. زمانى که اطلاعات بدست آمده در زمينه تاسيسات هسته‌اى سوريه را مورد ارزيابى قرار مى‌دهيم نيز به اين نتيجه مى‌رسيم که اين تاسيسات هيچ ارتباطى به فعاليت هسته‌اى ندارند.»

اسکات درباره‌ علل موضع‌گيرى شديد آمريکا در اين زمينه گفت: «اين مساله تماما به مساله مذاکرات آمريکا با کره‌ شمالى باز مى‌گردد. تيم ديک چنى معاون رئيس‌جمهوری آمريکا از اختيارات نامحدودى که از سوی رئیس جمهوری به وی تفویض شده، برخوردار است و موضع‌گيرى آمريکا در قبال سوريه نیز در راستاى خدمت به ديدگاه ديک چنى برای اعمال فشار بيشتر بر کره‌ شمالى صورت گرفته است. آنها به اين ترتيب قصد دارند کره شمالى را مجبور کنند به برنامه­های هسته‌اى محرمانه‌اش و همکارى با سوريه اعتراف کند.»

ريتر افزود: «شيوه‌اى که سوريه در پيش گرفته روشن نيست و به نظر می­رسد در میان آنها نیز ترديدهايى وجود دارد. سوريه بايد از خودش دفاع کند و از کارشناسان جهت بازديد از اين تاسيسات دعوت به عمل آورد. سوريه بايد فورا به شوراى امنيت برود و از حقوق خود دفاع کند و واقعيت اسراييل را براى جهانيان فاش کند. در اين صورت جهان با هر گونه حمله پيش‌ دستانه به سوريه مخالفت خواهد کرد.»

ريتر تصريح کرد، آمريکا بايد به قوانين جهانى احترام بگذارد. حتى اگر هم سوريه اقدام به احداث تاسيسات هسته‌اى کرده باشد نبايد هدف حمله پيش دستانه قرار گيرد. در واقع بايد آمريکا مدارک خود را به آژانس بين‌المللى انرژى اتمى مى‌برد تا آژانس در اين زمينه تحقيق کند و اگر آژانس با آن مخالفت مى‌کرد آمريکا بايد به شوراى امنيت مى‌رفت.»

 

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :