ایهود باراک:

نمی‌توانیم صبر کنیم تا ایران هسته‌ای شود

۱۳ آذر ۱۳۹۰ | ۲۰:۴۰ کد : ۱۸۵۶۴ اخبار اصلی
در حالی که لئون پانه‌تا، ‌وزیر دفاع آمریکا اخیرا بار دیگر از اسرائیل خواسته با جامعه جهانی در قبال ایران همکاری کرده و از اقدام نظامی یکجانبه علیه جمهوری اسلامی خودداری کند،‌ایهود باراک همتای اسرائیلی وی مدعی شد که در صورتی که ایران به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شود، ‌باید تحریم‌های جدی‌تر و جدید‌تری علیه تهران به تصویب برسد.
نمی‌توانیم صبر کنیم تا ایران هسته‌ای شود
 دیپلماسی ایرانی: در حالی که لئون پانه‌تا، ‌وزیر دفاع آمریکا اخیرا بار دیگر از اسرائیل خواسته با جامعه جهانی در قبال ایران همکاری کرده و از اقدام نظامی یکجانبه علیه جمهوری اسلامی خودداری کند،‌ایهود باراک همتای اسرائیلی وی مدعی شد که در صورتی که ایران به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شود، ‌باید تحریم‌های جدی‌تر و جدید‌تری علیه تهران به تصویب برسد.

وی همچنین در نخستین واکنش اسرائیل به ادعای دست داشتن این کشور در انفجار پایگاه نظامی نزدیک کرج که حدود سه هفته قبل اتفاق افتاد تاکید کرد،  این ادعا صحت ندارد. باراک ادامه داد: اقدامات علیه ایران از طریق فضای دیپلماتیک و تحریم‌ها  و اقدام از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.

انفجار در پایگاه نظامی سپاه دست کم 30 کشته و تعدادی مجروح برجای گذاشت و صدای این انفجار به اندازه‌ای زیاد بود که تا کیلومتر‌ها دورتر شنیده شد.

مقامات تهران اعلام کردند که علت این انفجار جا به جایی مواد منفجره بوده اما پس از آن رسانه‌های غربی و از جمله رسانه های اسرائیلی تلاش کردند رد پای اسرائیل را در این انفجار به اثبات برسانند.

به گزارش روزنامه هاآرتص وزیر دفاع اسرائیل در پاسخ به سئوالی در این زمینه که آیا جنگ واقعی با ایران آغاز شده یا خیر گفت: فکر می‌کنم که پاسخ خیر باشد.

وی ادامه داد ایران به بمب هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شود و تحریم‌ها باید سریع‌تر، متمرکز‌تر و قوی‌تر باشند. باراک مدعی شد که نمی توانیم صبر کنیم تا ایران به بمب هسته‌ای دست یابد و بعد اقدام کنیم.

از سوی دیگر بارا ک در واکنش به اظهارات اخیر پانه‌تا که گفته بود اسرائیل به تنهایی وارد جنگ با ایران نشود،‌ تاکید کرد که پیام کلی همتای آمریکایی‌اش بسیار پیچیده است.

باراک تاکید کرد که دیالوگ قوی بین اسرائیل و آمریکایی‌ها برقرار است و وی بارها با پانه‌تا ملاقات و گفت و گو کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل در بخش دیگری از اظهاراتش این نکته را خاطرنشان کرد که جامعه بین‌المللی بر روند دیپلماتیک در قبال جمهوری اسلامی اجماع نظر دارد و استفاده از تحریم ها نیز باید جدی‌تر شود. وی یادآور شد که هیچ گزینه ای نباید از روی میز حذف شود.

این در حالی است که در چند ماه اخیر باراک به همراه نتانیاهو بر تلاش‌ها برای مجاب کردن اعضای کابینه اسرائیل برای همراهی با گزینه اقدام نظامی علیه ایران افزوده است. گزینه‌ای که به گفته وزیر دفاع آمریکا پیامد‌های وسیعی برای منطقه و جهان به همراه خواهد داشت و اقتصاد هم اکنون آشفته  ایالات متحده و اتحادیه اروپا را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

باراک در این زمینه گفت که نه خود وی و نه نخست وزیر نمی خواهند به تنهایی تصمیم بگیرند و تصمیم‌ها پس از شنیدن نظرات همه طرف‌ها اتخاذ خواهد شد.

اما نکته قابل توجه اینکه باراک بر خلاف رویه معمول در چند ماه اخیر،‌ تهدید اقدام نظامی علیه ایران را به کار نبرد و همانند دوستان آمریکایی خود تنها به ذکر این مورد اکتفا کرد که همه گزینه‌ها روی میز است.

رویکرد ملایم‌تر باراک پس از اظهارات پانه تا و در شرایطی اتخاذ شده است که تحریم‌های وسیعی در آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی به اجرا در آمده است. تحریم‌هایی که بخش انرژی و بانکداری ایران را شامل می‌شود که بنا بر اعتقاد کارشناسان می‌تواند پیامد‌های جدی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

پیش از این نیز باراک و نتانیاهو به طور تلویحی اعلام کرده بودند در صورتی که جامعه بین‌المللی به طور جدی در مورد تحریم ایران اقدام کند، دست کم برای آینده نزدیک تهدید به استفاده از گزینه نظامی را کنار خواهند گذاشت.

اکنون به نظر می‌رسد تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا و متحدانش در آنسوی آتلانتیک برای مقامات تل‌آویو تا اندازه‌ای راضی کننده بوده که باراک از تهدید نظامی به سوی تلاش برای تحریم بیشتر ایران تغییر رویکرد داده است.


نظر شما :