وحدت گروه‌های فلسطینی و شرایط مقاومت

۱۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۸ کد : ۱۸۵۶۹ اخبار اصلی
دکتر سیف الرضا شهابی، کارشناس مسائل خاورمیانه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به تلاش‌‌های اخیر برای وحدت گروه‌های فلسطینی می‌پردازد و معتقد است حذف حسنی مبارک در این مسئله نقش به سزایی داشته است.
وحدت گروه‌های فلسطینی و شرایط مقاومت
 دیپلماسی ایرانی: آخرین نشست‌‌های نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین با نمایندگان حماس روز پنج‌شنبه ۳ آذر با حضور محمود عباس رهبر الفتح و رئیس ‌تشکیلات خودگردان و خالد مشعل رئیس حماس، در قاهره برگزار شد و آنها پس از این دیدار اعلام کردند که اهداف سیاسی مشترکی را دنبال خواهند کرد. این دیدار در ادامه دیدارهایی است که پس از توافق نامه آشتی رهبران الفتح و حماس در اردیبهشت ماه گذشته صورت گرفته است. این توافقنامه به چهار سال جدایی دو گروه مهم فلسطینی خاتمه بخشید و آغازی برای وحدت مجدد حاکمیت در سرزمین‌‌های فلسطینی بود.

البته ناگفته پیداست که وحدت سیاسی میان تشکیلات خودگردان فلسطینی و جنبش اسلامی‌حماس موجبات خشم رژیم صهیونیستی را ایجاد می‌کند. چنانچه پس از توافق محمود عباس و خالد مشعل در قاهره، سخنگوی نتانیاهو ضمن انتقاد از نزدیکی الفتح و حماس گفت: «فلسطین از دست رفت.» او پس از این دیدار گفت که «این وحدت تاثیر جدی بر آینده مردم فلسطین و چشم‌انداز صلح خواهد داشت.» خشم اسرائیل بیشتر ناشی از آن است که به‌گفته "صالح البرداویل" یکی از اعضای پیشین حماس، این سازمان حتی در صورت حضور در دولت وحدت ملی فلسطینی، حاضر نخواهد شد اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

محمود عباس و خالد مشعل مشترکاً تاکید کردند که انتخابات برای گزینش رئیس "‌تشکیلات خودگردان" و نمایندگان مجلس فلسطین در ماه مه سال آینده برگزار خواهد شد. دو طرف همچنین بر سر یک برنامه مشترک به توافق رسیدند. محمود عباس پس از دیدار با خالد مشعل گفت: «میان ما هیچ اختلافی وجود ندارد. ما، به عنوان دو شریک، بر پایه مسئولیتی تقسیم شده با یکدیگر همکاری می‌کنیم.» به ‌گفته‌ی رهبران حماس، در نشست قاهره بر سر پنج موضوع محوری بحث شده است: اصلاح سازمان آزادی‌بخش فلسطین به گونه‌ای که حماس و سایر گروه‌های مسلح بتوانند عضو آن شوند، اصلاح نیروهای مسلح فلسطینی، تعیین تاریخ انتخابات جدید، آشتی جدی میان اعضای الفتح و حماس و رسیدن به یک استراتژی مشترک برای تاسیس کشور مستقل فلسطینی.

بدین ترتیب نشست‌‌های نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین با نمایندگان حماس درقاهره که بعد ازسقوط حکومت مبارک به طورجدی شروع شده همچنان ادامه دارد و آخرین دیدار آنها سبب عصابنیت فوق العاده رژیم صهیونیستی گردید، به طوریکه مقامات ارشد اسرائیلی بالصراحه هم رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را تهدید به ترورکردند و هم غزه را مورد تهدید قراردادند و اعلام داشتند آب و برق و سایر امکانات رفاهی مردم غزه را قطع خواهند کرد.

همواره استراتژی تل آویو بر این قرار داشت که از یک طرف بین فلسطینی‌‌ها ودولت‌‌های عربی ایجاد اختلاف نماید و ازطرف دیگر بین فلسطینیان چند دستگی به وجود آورد تا نیروهای مخالف اسرائیل نتوانند درسایه اتحاد و اتفاق درمقابل توسعه طلبی اسرائیل مقاومت نمایند و درنهایت رژیم صهیونیستی بتواند به اهداف خود دست پیدا کند. دراین راستا رژیم‌‌های مرتجع و وابسته عربی نظیر حکومت "حسنی مبارک" در مصرن قش تعین کننده داشت ومانع از وحدت نیروهای فلسطینی می گردید .

سقوط مبارک و رفع یکی ازموانع فرصتی را برای فلسطینی‌‌ها مهیا کرد تا گرد هم آیند و نقاط تفرقه انگیز را به کنار بگذارند و بر همبستگی تاکید بورزند. مهمترین عواملی که موجب شد فلسطینی‌‌ها بعد ازسال‌‌ها جدائی، کدوررت‌‌ها و اختلافات را به کناربگذارند و دور یک  میز برای اتحاد جمع شوند و حتی تهدیدات اسرائیلی‌‌ها نتواند تاثیرچنانی برعزم آن‌‌ها بگذارد عبارتند از:

1.     حذف مانع اصلی اتحاد: حکومت حسنی مبارک به عنوان یک عامل سرسپرده رژیم صهیونیستی درمنطقه در دستیابی فلسطینی‌‌ها به اتحادمانع ایجاد می کرد. اگرچه هر از گاهی نشستی در سطح پائین بین دو طرف فلسطینی تشکیل می گردید ولیکن این نشست‌‌ها بیشتر از آنکه برای فلسطینی‌‌ها برکت وحدت را به بارآورد ذلت و اختلاف در برداشت.

2.     تشکیلات خودگردان فلسطین متوجه این واقعیت شد که نه اسرائیل به دنبال مذاکره جدی وتحقق همان صلح نیم بند است و با توسعه شهرک سازی همه را به بازی گرفته، و نه آمریکا به طورجدی برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی هزینه می کند و نه کمیته چهارجانبه پیگیر واقعی حل مشکل فلسطینی‌‌ها است و ازاین رو محمود عباس حتی برای این که عمل تقابلی در برابر تل آویو و واشنگتن و کمیته چهار جانبه بروز دهد به نشست دوره ای با مقامات حماس روی آورد و حتی درخواست حذف آقای "فیاض" از نخست وزیری و جایگزینی شخص دیگررا پذیرفت. شاید هم عباس با این کار می خواهد اسرائیل و آمریکا را از روی کار آمدن  و به قدرت رسیدن گروه‌‌های مقاومت بترساند تا آن‌‌ها در مخالفتهایشان با تشکیل دولت فلسطینی کوتاه بیایند.

3.     حماس هم درموقعیتی قرارگرفته که جهت مقابله با تهدیدات اسرائلی‌‌ها بیش از هر زمان دیگری نیاز به هماهنگی با تشکیلات خودگردان دارد و از فرصت مذاکره و وحدت استفاده لازم را می نماید تا در سازمان آزادیبخش فلسطین نفوذ نماید تا بتواند درآینده و در یک انتخابات یکی ازعناصر حماس را جایگزین محمود عباس بنماید که دراین صورت معادله درگیری بین فلسطینی‌‌ها واسرائیل به نفع گروه‌‌های مقاومت تغییر خواهد کرد.


نظر شما :