ریاض: به دنبال رابطه با تهران با حفظ احترام متقابلیم

۱۳ آذر ۱۳۹۰ | ۲۳:۱۷ کد : ۱۸۵۷۶ اخبار اصلی
نماینده وزیر امور خارجه عربستان گفت: همواره تلاش کرده‌ایم تا روابطی مبتنی بر احترام متقابل و همکاری با کشورهای همسایه در راس آنها ایران بنا کنیم و از این که مدتی است چنین رابطه‌ای با حفظ این مبانی میان ما و ایران ایجاد نشده، متاسفیم.
ریاض: به دنبال رابطه با تهران با حفظ احترام متقابلیم
 دیپلماسی ایرانی: نشست "خلیج ]فارس[ و جهان" در حالی روز یکشنبه 4 نوامبر در ریاض آغاز به کار کرد که نماینده دولت عربستان در این نشست خواستار بهبود روابط با ایران با حفظ احترام متقابل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، این نشست دو روزه را مرکز مطالعات دیپلماتیک وزارت امور خارجه عربستان با همکاری مرکز مطالعات الخلیج در دبی در مرکز همایش‌های ملک فیصل در ریاض برگزار کرده است.

مراسم افتتاحیه این نشست را امیر دکتر ترکی بن محمد بن سعود، وکیل ارشد وزارت امور خارجه عربستان در روابط بین‌الملل و روابط چند وجهی به نیابت از سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان افتتاح کرد. در مراسم افتتاحیه این نشست چهره‌های سیاسی مطرحی حضور داشتند که از جمله آنها می‌توان به دکتر ابراهیم بن عبدالعزیز العساف، وزیر دارایی عربستان، دکتر عبدالعزیز محی الدین الخوجه، وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی این کشور و دکتر بندر بن محمد العیبان، رئیس هیئت حقوق بشر عربستان به همراه شمار بسیاری از مقام‌های بین‌المللی، دیپلمات‌های جهان، اقتصاددانان و کارشناسان مسائل خلیج فارس از سراسر دنیا اشاره کرد.

امیر ترکی بن محمد بن سعود در بیانیه افتتاحیه این نشست روابط نزدیک عربستان سعودی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را محقق رویاهای صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: «عربستان سعودی می‌خواهد که کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود، منطقه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی به وجود آید و روابطی حسنه مبتنی بر احترام متبادل و همکاری‌های متقابل با کشورهای همسایه در راس آنها ایران داشته باشد.»

وی تاکید کرد، به مصلحت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کنند و ما مصمیم که در همین راستا از امنیت مردمانمان و حفظ ثبات منطقه با توجه به مخاطرات و تهدیدهایی که وجود دارد حمایت قاطع کنیم.

وکیل عالی‌رتبه وزارت امور خارجه عربستان همچنین گفت: «تا زمانی که به دستاوردهای قضیه فلسطین توجه نشود تلاش‌ها برای رسیدن به صلح در خاورمیانه حاصل نمی‌شود. در وضعیت فعلی به دلیل کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های اسرائیل و رد تمامی راه حل‌های مسالمت‌آمیز برای حل درگیری‌های موجود بر سر منازعه اعراب و اسرائیل مذاکرات صلح به طور کامل به شکست انجامیده است. جامعه جهانی وظیفه دارد که به اسرائیل با قدرت فشار بیاورد تا از توسل به منطق زور دست بردارد و راه صلح را با اعتراف به حق ملت فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرف مطابق با توافق‌نامه‌های قانونی جامعه بین‌المللی انتخاب کند.»

امیر ترکی بن محمد بن سعود همچنین تاکید کرد، همواره تلاش کرده‌ایم تا روابطی مبتنی بر احترام متقابل و همکاری با کشورهای همسایه در راس آنها ایران بنا کنیم و از این که مدتی است چنین رابطه‌ای با حفظ این مبانی میان ما و ایران ایجاد نشده، متاسفیم.

وی اگر چه خواستار توسعه روابط با تهران با حفظ احترام متقابل شد اما از اتهام زنی به ایران نیز دریغ نکرد و در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد، مداخله‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه خلیج فارس همچنان ادامه دارد و این کشور همچنان برنامه‌های هسته‌ای خود را با بی‌اعتنایی به مطالبات جهانی و نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، ادامه می‌دهد. ایران در حال حاضر تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود.

با این حال امیر ترکی بن محمد بن سعود تاکید کرد، حق ایران و همه کشورهای منطقه است که از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بهره ببرند به شرطی که زیر نظر مستقیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مطابق با معیارهای سازمان‌های وابسته به آن باشد. اگر ایران این سیاست را پیش بگیرد از شدت بحران جاری در این پرونده کاسته خواهد شد و اعتماد لازم میان ایران با کشورهای همسایه‌اش در منطقه خلیج فارس و جامعه جهانی به وجود خواهد آمد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای و از سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کرد و گفت: «این حق مشروع ملت‌های منطقه و جهان است که بخواهند اسرائیل به عضویت سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد و به تداوم برنامه‌های هسته‌ای‌اش خارج از چارچوب نظارت‌های بین‌المللی پایان دهد.»

در همین رابطه دکتر عبدالعزیز بن صقر بن عثمان، رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس که از دیگر سخنرانان این نشست بود نیز در سخنرانی خود نسبت به انجام هر گونه حمله نظامی به ایران هشدار داد و گفت: «هر گونه حرکت نظامی علیه ایران منطقه خلیج فارس را وارد خلاءی امنیتی خواهد کرد به ویژه این که دلار نیز در حال حاضر در وضعیت ضعیفی به سر می‌برد و دنیا هم در بحران اقتصادی شدیدی قرار دارد، همچنین اوضاع کشورهای منطقه به ویژه در سوریه و یمن نیز بحرانی است و آنچه به بهار عربی موسوم است سراسر منطقه را در نوردیده که این مساله خود به تنهایی باعث شده است که هر گونه حمله نظامی به ایران تبدیل به کابوسی بزرگ شود.»


نظر شما :