حزب دوم برنده انتخابات مصر:

احکام شرع را تمام و کمال اعمال می‌کنیم

۱۴ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۲ کد : ۱۸۵۷۷ اخبار اصلی
نامزد سلفی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: در صورتی که مردم او را انتخاب کنند فروش مشروبات الکلی را کلا ممنوع می‌کند و مانع اختلاط زن و مرد در یک محل‌های کار می‌شود.
احکام شرع را تمام و کمال اعمال می‌کنیم
 دیپلماسی ایرانی: با اعلام نتایج اولیه انتخابات مصر که حاکی از پیروزی اخوان المسلمین، مهم‌ترین جریان اسلام‌گرای مردمی مصر و پس از آن سلفی‌ها با عنوان حزب النور است، نگرانی‌ها نسبت به آینده این کشور از این بابت که اسلام‌گرایان قدرت را در مصر قبضه کنند، افزایش یافته است. البته عمده این نگرانی‌ها جدای از مباحث سیاسی که عموما از سوی غرب و به تازگی اسرائیل زده شده، از اظهاراتی است که سلفیون بر زبان رانده‌اند و حرف‌هایی که از لزوم حاکمیت شرع بر کشور زده‌اند. در حالی که اخوان المسلمین با انتخاب عنوان حزب عدالت و توسعه و انتخاب الگوی ترکی پا به عرصه انتخابات مصر گذاشته و تلاش کرده است که از خود وجهه‌ای معتدل نشان دهد، سلفیون و اعضای بارزشان در حزب النور راهی کاملا مغایر انتخاب کرده‌اند و صحبت از اجرای کامل احکام اسلامی زده‌اند و بر لزوم اعمال احکام شریعت در جامعه سخن به میان آورده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، اظهارات سلفیون در مصر جنجال تازه‌ای به پا کرده است. با مضاعف شدن اظهارات سلفی‌ها پس از پیروزی در انتخابات نگرانی‌ها از آینده مصر نیز چند برابر شده است. تازه‌ترین اظهارات از سوی سلفی‌ها را شیخ حازم صلاح ابو اسماعیل، نامزد سلفی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری مصر زده که گفته است در صورتی که مردم او را انتخاب کنند فروش مشروبات الکلی را کلا ممنوع می‌کند و مانع حضور زن و مرد در یک مکان در حین کار می‌شود.

این در حالی است که در مقابل آنها اخوان المسلمین تلاش می‌کنند که به لیبرال‌ها و قبطی‌ها اطمینان دهند که اجازه نخواهند داد اندیشه‌های سلفیون در کشور جامه عمل به خود بگیرد.

شیخ حازم صلاح ابو اسماعیل همچنین گفته است که زمینه‌های لازم برای اجباری شدن حجاب در کشور را نیز فراهم خواهد آورد. وی در این باره گفت: «من به هیچ وجه اجازه نمی‌دهم که پسرم با یک دختر بی‌حجاب ازدواج کند چرا که زن غیر محجبه به هیچ وجه مناسب ما نیست.»

وی که با شبکه خصوصی سی‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد، همچنین گفت: «هرگز اجازه نخواهم داد که یک پسر و دختر در اماکن عمومی کنار هم بنشینند چرا که بر اساس عرف‌های اجتماعی مختلط بودن افراد در اماکن کاری غیر قابل قبول است.»

او همچنین گفت: «همچنین کارخانه‌ها و کارگاه‌های مشروب‌سازی را خواهم بست و هر کس که می‌خواهد مشروب بنوشد می‌تواند برای خودش از خارج بیاورد و در ملک شخصی‌اش به دور از چشم جامعه بنوشد.»

شیخ حازم صلاح ابو اسماعیل که نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری مصر جدی است، همچنین گفت: «حتی مناطق گردشگری مصر نمایندگان جریان‌های اسلامی را در پارلمان انتخاب کردند چرا که می‌خواهند از شرافت کشور حفاظت شود.»

وی تاکید کرد، ما از ورود گردشگران به کشور حمایت خواهیم کرد ولی در چارچوب حفظ شرافت کشور.

شیخ ابو اسماعیل خود عضو حزب سلفی النور که با کسب 20 تا 30 درصد آرای نمایندگان مجلس شوکی به جامعه مصری وارد کرد، نیست.

با ایراد این اظهارات از سوی این نامزد بارز سلفیون برای شرکت در انتخابات مصر، موجی از اعتراض‌ها سراسر مصر را در نوردیده است. به گونه‌ای که جوانان انقلابی خشمگین صفحه‌ای را در فیسبوک به راه انداخته‌اند و در آن تبلیغ می‌کنند "بگویید نه نه به حازم ابو اسماعیل."

یک نفر از کاربران فیسبوک پرسیده است: «ابو اسماعیل فقط صحبت از منع استفاده از مشروب و زنان می‌‌کند، برنامه اقتصادی او کجاست؟»

یکی از جوانان نیز در تویتر نسبت به انتخاب سلفیون هشدار داده و نوشته است که اجازه ندهید آنها وارد مسائل سیاسی شوند چرا که هیچ تجربه سیاسی ندارند.

جوانی دیگر نیز هشدار داده است که با انتخاب ابو اسماعیل، تلاش‌های سلفی‌ها برای رسیدن به قدرت در مصر تکمیل می‌شود و مصر به افغانستانی دیگر تبدیل خواهد شد تا بدین ترتیب همه با هم خودکشی کنیم.

بسیاری از جوانان انقلابی می‌گویند که اسلام‌گرایان پس از سرنگونی نظام مبارک در ماه فوریه انقلاب آنها را دزدیده‌اند.

محمد نور، سخنگوی حزب النور این اظهارات را رد کرده و گفته است که این حرف‌ها افترا و اتهاماتی است که علیه سلفی‌ها زده می‌شود.

از سویی عبدالمنعم الشحات، یکی از نمایندگان حزب النور از استان اسکندریه با ایراد اظهاراتی علیه نجیب محفوظ، نویسنده مشهور مصری و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1988 که در سال 2006 از دنیا رفت، هیزم بر آتش جنجال جاری در مصر انداخت. وی گفت: «ادبیات محفوظ برای این با اقبال مواجه شد که مبتنی بر رذالت، فاحشگی و توزیع مواد مخدر است. حتی برخی از داستان‌های او از فلسفه الحادی تبعیت می‌کند.»

ابراهیم عبدالمجید، داستان نویس مصری در رد اظهارات الشحات به روزنامه المصری الیوم گفت: «الشحات اگر می‌توانست نجیب محفوظ را فورا صدا می‌کرد و دستور به بازداشت او می‌داد. حرف‌های او بسیار خنده‌دار است و نشان می‌دهد که از چادرش در بیابان از کنار گوسفندهایش با شتر آمده است.»

وی تاکید کرد، اگر او برنده انتخابات پارلمان شود یک جنگ تمام عیار در مجلس به پا خواهد کرد.     


نظر شما :