ترکی فیصل: چاره‌ای نداریم باید به بمب هسته‌ای برسیم

۱۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۳ کد : ۱۸۶۰۰ اخبار اصلی
به گزارش شبکه خبری الجزیره، وی در توجیه این صحبت خود گفت: «چاره‌ای نداریم. باید به بمب هسته‌ای برسیم چرا که تلاش‌های جامعه جهانی برای قانع ساختن اسرائیل و ایران برای دست کشیدن از برنامه‌های هسته‌ای‌شان به شکست انجامیده است.»
ترکی فیصل: چاره‌ای نداریم باید به بمب هسته‌ای برسیم
دیپلماسی ایرانی: برای نخستین بار عربستان سعودی صحبت از لزوم دستیابی ریاض به بمب هسته‌ای زد. امیر ترکی فیصل، رئیس سابق سازمان امنیت عربستان که هنوز یکی از چهره‌های اثرگذار در عرصه سیاسی عربستان سعودی محسوب می‌شود، روز دوشنبه 5 نوامبر به طور صریح صحبت از لزوم عربستان سعودی به دستیابی به بمب هسته‌ای زد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وی در توجیه این صحبت خود گفت: «چاره‌ای نداریم. باید به بمب هسته‌ای برسیم چرا که تلاش‌های جامعه جهانی برای قانع ساختن اسرائیل و ایران برای دست کشیدن از برنامه‌های هسته‌ای‌شان به شکست انجامیده است.»

وی همچنین گفت: «تلاش‌های ما و جامعه جهانی برای قانع ساختن اسرائیل برای این که دست از ساخت سلاح‌های هسته‌ای بردارد همگی به شکست انجامیده است. همچنین در مورد ایران، تلاش‌های ما برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای مشابهش به شکست انجامیده است. از این رو لازم است که به هم‌وطنانمان و ملت‌هایمان اطمینان دهیم که همه انتخاب‌ها مد نظر است و حتی به فکر دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای هستیم.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از نخستین روزی که برنامه هسته‌ای خود را به طور جدی آغاز کرد، اعلام کرد که برنامه هسته‌ای‌اش فقط جنبه صلح‌آمیز دارد و نه تنها هیچ گاه به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت نکرده است بلکه رسیدن به آن را نیز برای خود حرام می‌داند.

وی که در کنفرانس "خلیج ]فارس[ و جهان" صحبت می‌کرد همچنین ابراز عقیده کرد که امنیت هر کدام از کشورهای عرب خلیج فارس در حقیقت امنیت همه کشورهای منطقه است و تامین ثبات هر کدام از ما به معنای تامین ثبات دیگر کشورهای این حوزه است و همچنین هر مصیبت و گرفتاری که بر سر هر کدام از ما بیاید به معنای این است که این مصیبت بر سر همه ما آمده است.

عربستان سعودی در ماه ژوئن گذشته اعلام کرده بود که تصمیم دارد 16 نیروگاه هسته‌ای طی دو دهه آینده به ارزش 80 میلیارد دلار بسازد که همگی آنها فعالیت‌های صلح‌آمیز خواهند داشت.

در همین رابطه امیر مقرن بن عبدالعزیز، رئیس سازمان امنیت عربستان سعودی نیز که در این نشست شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت نیز نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران ابراز تردید کرد ولی این حقیقت را نیز بیان داشت که حق ملت ایران است که مثل هر کشوری در دنیا از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشد.

امیر مقرن همچنین ابراز عقیده کرد که انزوای ایران در جهان رو به افزایش است و از ایران خواست که شفافیت بیشتری در برنامه‌های هسته‌ای خود داشته باشد. وی گفت: «به مصلحت آنها نیست که در دنیا منزوی باشند، آنها جزئی از این دنیا هستند و جزئی واقعا مهم از خاورمیانه و بخشی بسیار مهم در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شوند. آنها واقعا مهم هستند. اما متاسفانه با عدم شفاف‌سازی کامل با آتش بازی می‌کنند.»

وی همچنین خواستار تعامل با ایران و اتخاذ سیاستی روشن و آرام در برابر سیاست‌های ایران شد و گفت که باید برای تکامل خلیج فارس در بعد منطقه‌ای و در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی هماهنگی‌های گسترده‌ای صورت بگیرد.

امیر مقرن همچنین بر لزوم اتخاذ استراتژی‌ای جدید که امنیت منطقه خلیج فارس را در بر بگیرد و زمینه‌هایی ایجاد کند تا جایی برای مداخله دیگران وجود نداشته باشد، تاکید کرد و گفت که باید روابط قوی منطقه‌ای و بین‌المللی وجود داشته باشد تا به امنیت منطقه و خلیج فارس خدمت کند و اجازه ندهد که رقابت تسلیحاتی در منطقه صورت بگیرد و نظریه وحشت مجددا باز گردد.

 

نظر شما :