به منظور کاهش روابط تجاری

واشینگتن به امارات فشار می آورد

۱۵ آذر ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۶ کد : ۱۸۶۰۱ اخبار اصلی
ایالات متحده در تلاش برای تشدید فشار تحریم های اقتصادی علیه ایران و ایزوله زیرساخت مالی جمهوری اسلامی می کوشد موسسه های امارات متحده عربی متحد نزدیک خود را نیز با این رویکرد هماهنگ کند.
واشینگتن به امارات فشار می آورد
دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده در تلاش برای تشدید فشار تحریم های اقتصادی علیه ایران و ایزوله زیرساخت مالی جمهوری اسلامی می کوشد موسسه های امارات متحده عربی متحد نزدیک خود را نیز با این رویکرد هماهنگ کند.

این در حالی است که اخیرا انگلیس بانک مرکزی ایران را تحریم کرده و آمریکا نیز تحریم های وسیع تری را علیه تهران به اجرا درآورده و اتحادیه اروپا نیز فهرستی 180 موردی از مقامات و شرکت های تحریم شده ایرانی منتشر کرده است.

در این بین توجه خاص مقامات خزانه داری آمریکا به امارات متحده عربی و روابط تجاری این کشور با ایران معطوف است.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز کشور های عربی منطقه، برنامه های هسته ای ایرارن را یک تهدید برای خود ارزیابی می کنند. این در حالی است که دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا در سفر اخیر خود به ابوظبی، پایتخت امارات با مقامات بانک های محلی که اغلب تحت کنترل دولت هستند ملاقات کرده است. وی در این ملاقات آنها را برای ایزوله مالی ایران و قطع رابطه با موسسه های مالی تحت فشار قرار داده و از آنها خواسته است از اینکه تحریم های اعمالی علیه ایران از سوی آمریکا در امارات دور زده نشوند، اطمینان حاصل کنند.

این در حالی است که از سال گذشته آمریکا موسسه های مالی خارجی را که با موسسه های مالی تحریم شده ایران رابطه دارند تهدید به قطع دسترسی به بازار مالی آمریکا کرده است. هرچند این تحریم ها هیچگاه به طور جدی علیه موسسه های اماراتی اعمال نشدند اما نقشی اساسی در کاهش تجارت امارات با ایران داشتند.

نمایندگان جامعه تجاری دوبی اخیرا تاکید کرده اند که هزینه تجارت با ایران افزایش یافته و این روند بسیاری از روابط تجاری ایران وامارات را با مشکل مواجه کرده است. 

از سوی دیگر بانک های خارجی در امارات نیز ارائه خدمات به ایران را متوقف کرده اند. برای مثال، بانک های انگلیسی در امارات به دنبال تحریم مالی انگلیس علیه ایران به این تحریم ها همراه شده اند. بانک های استاندارد چارتر و اچ اس بی سی در حال حاضر در حال مذاکره با بانک مرکزی امارات هستند تا دستور کاری برای خدمات دهی به چک ها با درخواست های نقدی از دستگاه های خودپرداز تدوین شود که از سوی بانک های ایرانی مانند بانک ملی و صادرات انجام می شود که شعبه هایی در امارات دارند.

به گفته سعید حمیز، مشاور دولت در نظارت بر بانک ها، بانک های انگلیسی می توانند از ارائه خدمات خودداری کنند. به بیان دیگر آنها می توانند به هر درخواستی که تشخیص دادند خدمات ارائه ندهند.

این در حالی است که دیپلمات ها غربی امیدوارند این رویکرد پراگماتیک تر امارات در قبال ایران ایزوله مالی علیه جمهوری اسلامی را تقویت کند.

نظر شما :