پاریس و لندن در تکاپوی تحریم نفت ایران

۱۵ آذر ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۹ کد : ۱۸۶۰۲ اقتصاد و انرژی
انگلیس و فرانسه از نشست رهبران اتحادیه اروپا که در هفته جاری برگزاری می شود برای ترغیب متحدانشان به تحریم نفت واردات نفت از ایران استفاده خواهند کرد.
پاریس و لندن در تکاپوی تحریم نفت ایران
دیپلماسی ایرانی: انگلیس و فرانسه از نشست رهبران اتحادیه اروپا که در هفته جاری برگزاری می شود برای ترغیب متحدانشان به تحریم نفت واردات نفت از ایران استفاده خواهند کرد.

این نشست با دستور کار اطمینان یافتن از به کار بردن یک پول واحد برگزاری می شود اما دیپلمات ها در بروکسل می گویند فرانسه به دنبال اجماع بر سر افزایش تحریم ها علیه جمهوری اسلامی در این نشست است.

این در حالی است که وزیران خارجه اتحادیه اروپا در هفته گذشته به این نتیجه رسیدند که روی تحریم نفت ایران کار کنند و انتظار می رود نشست بعدی آنها در ماه ژانویه به نوعی تصمیم گیری در این زمینه منجر شود.

دیپلمات های انگلیسی و فرانسوی می گویند که یونان بین 20 تا 30 درصد از نفت خود را از ایران وارد می کند و تا حدودی با منع واردات نفت از ایران مخالف است اما تا نشست بعدی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا باید این اختلاف نظر ها حل شود.

این در حالی است که یونان هم اکنون با بحران مالی مواجه است. یک دیپلمات اروپایی با اشاره به ناخرسندی یونان از تحریم نفت ایران گفت: در هفته های آتی به آنها کمک می کنیم منابع جایگزین برای نفت ایران پیدا کنند. به عقیده ما نابع جایگزین پیدا می شوند و به طور کلی با تحریم نفت ایران موافقت خواهد شد.

انتظار می رود که تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، پیامد های وخیمی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد. روزنامه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی پیش بینی کرده است که در این صورت ایران برنامه های هسته ای خود را با شدت بیشتری پیش خواهد برد. گفتنی است ایران حدود 18 درصد منابع نفتی صادراتی خود را به کشور های اروپایی می فروشد.

برخی تحلیلگران نفتی بر این باورند که ایران می تواند معضل منع صادرات به اروپا را با افزایش صادرات به چین، هند یا کره جنوبی حل کند که البته این راه چندان ساده نخواهد بود.

بنا به تعبیر این تحلیلگران، پیدا کردن مشتری برای ایران چندان ساده نیست زیرا چین هم اکنون 22 درصد منابع نفت خود را از ایران وارد می کند و افزایش واردات از ایران برای چینی ها خطرناک خواهد بود.

این در حالی است که در بازار خرید نفت همواره توجه به تنوع طلبی در منابع و خودداری از وابستی به یک منبع خاص مطرح می شود.

بنابر گزارش این روزنامه انگلیسی، وزیران امور خارجه تصمیم گیری نهایی در مورد منع واردات نفت اتحادیه اروپا از ایران را تا ماه آینده به تعویق انداخته اند تا کشور های وارد کننده نفت ایران فرصت داشته باشند منابع جایگزین را بررسی کنند. ایتالیا، اسپانیا و دیگر وارد کنندگان نفت از ایران در حال مذاکره با صادرکنندگان بزرگ نفت از جمله عربستان سعودی هستند. همچنین این تاخیر به لیبی نیز امکان می دهد پس از پشت سر گذاشتن جنگ مدنی تولیدات نفت خود را افزایش دهد.

در صورتی که تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا پذیرفته شودیکی از مهمترین مجازات هایی خواهد بود که توسط کشور های غربی علیه ایران اعمال شده و از عمق نگرانی غرب در خصوص برنامه های هسته ای ایران حکایت دارد.

برخی دیپلمات ها همچنین این نکته را خاطرنشان می کنند که این ریسک وجود دارد که پس از تحریم های این اتحادیه، آمریکا و روسیه موضع جهانی در قبال ایران را تعدیل کنند تا مقامات تهران را پای میز مذاکره بکشند.

بنا بر اعتقاد آنها این نگرانی وجود دارد که آمریکا و روسیه چماق اروپا علیه ایران را با در نظر گرفتن هویج هایی تعدیل کنند تا ایران پای میز مذاکره باز گردد.



نظر شما :