آخرین نظرسنجی از انتخابات ریاست جمهوری مصر

عمرو موسی اول و البرادعی ششم

۱۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۲:۳۷ کد : ۱۸۶۰۴ اخبار اصلی
بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی که توسط مرکز ملی پژوهش‌های اجتماعی و جنائی مصر انجام شده و نتایج آن روز یکشنبه 4 دسامبر منتشر شده است، عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی مصر دارد.
عمرو موسی اول و البرادعی ششم
دیپلماسی ایرانی: بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی که توسط مرکز ملی پژوهش‌های اجتماعی و جنائی مصر انجام شده و نتایج آن روز یکشنبه 4 دسامبر منتشر شده است، عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی مصر دارد.

بر اساس این نظرسنجی که در وبسایت روزنامه مصری الاهرام منتشر شده است، نتایج نظرسنجی در 26 استان مصر نشان می‌دهد که عمرو موسی با کسب 23.2 درصد رای رای‌‌دهندگان مصری در راس قرار دارد و پس از او با فاصله قابل توجهی، حمدین صباحی، رئیس حزب کرامت با 5.8 درصد قرار دارد. در مرتبه سوم دکتر سلیم العوا، متفکر مشهور اسلامی با 4.6 درصد قرار گرفته و پس از او نیز احمد شفیق، آخرین نخست‌وزیر نظام حسنی مبارک با 4.5 درصد ایستاده است. رتبه پنجم از آن دکتر ایمن نور، موسس حزب الغد و رقیب سابق حسنی مبارک در آخرین انتخابات ریاست جمهوری مصر زمانی که مبارک در مسند قدرت بود، است که 4.4 درصد آرای واجدین شرایط در این نظرسنجی را به دست آورده است.

آن‌چه در این میان شگفت‌آور است، جایگاه محمد البرادعی، مدیر کل سابق سازمان انرژی اتمی و یکی از رهبران بارز مخالفان مبارک است که آرای تنها 4 درصد رای‌دهندگان را به خود اختصاص داده است. بدین ترتیب در حالی که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند رقابت اصلی انتخابات ریاست جمهوری مصر میان عمرو موسی با محمد البرادعی باشد، بر اساس این نظرسنجی فاصله این دو در رقابت‌های انتخاباتی از یکدیگر فعلا بسیار بالا است.

البرادعی که گفته می‌شود توانسته حمایت اقلیت‌ مصر از جمله شیعیان را جلب کند، در کش‌مکش اعتراض‌های اخیر خیابانی مصر قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور گفته بود حاضر است پست نخست‌وزیری موقت مصر را بگیرد و از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی مصر صرف نظر کند.

پس از البرادعی، حازم صلاح ابو اسماعیل، نماینده سلفی‌ها و از اسلام‌گرایان افراطی قرار دارد که هفتمین جایگاه را در میان رای‌دهندگان گرفته است. ابو اسماعیل همان کسی است که در مصاحبه‌ اخیر تلویزیونی خود بر ضرورت اعمال احکام شریعت اسلامی در مصر از جمله اجباری شدن حجاب، منع فروش مشروبات الکلی و لزوم تعطیلی بارها در صورت رسیدنش به پست ریاست جمهوری تاکید کرده است و جنجال گسترده‌ای در فضای اجتماعی مصر به وجود آورده است که واکنش‌ها به اظهاراتش در فضای عمومی مصر همچنان ادامه دارد.

در این نظرسنجی نامی از دیگر نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مصر مانند دکتر عبدالمنعم ابو الفتوح، عضو سابق جماعت اخوان المسلمین مصر که او نیز نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده، مرتضی منصور، وکیل مشهور مصری و خانم بثینه کامل، روزنامه‌نگار مشهور مصری که هر دو ابراز تمایل کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری مصر نامزد شوند، به میان نیامده است. همچنین نامی از احمد زویل، دانشمند و متفکر مشهور مصری – امریکایی ساکن ایالات متحده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از گزینه‌های مطرح برای ریاست جمهوری آینده مصر است نیز به میان نیامده است. او که از یکی از اعضای مجلس مشورتی علوم و تکنولوژی کاخ سفید در سال 2009 بوده، مجموعه‌ای که فقط 20 نفر از زبده‌ترین و بزرگترین دانشمندان و مردان علمی امریکا را در خود جای داده است، گفته می‌شود از گزینه‌های مورد حمایت امریکا برای رسیدن به پست ریاست جمهوری مصر است. اگر چه در کمتر محفلی نامی از او برده می‌شود.

در این نظرسنجی همچنین از پرسش‌شوندگان پرسیده شده که چه انتظاراتی از رئیس جمهوری آینده مصر دارند. 52.5 درصد گفته‌اند که انتظار دارند رئیس جمهوری آینده‌شان فردی معتقد و پایبند به عدالت، شرافت، جدیت و انسانیت باشد. 40.6 درصد نیز گفته‌اند که انتظار دارند رئیس جمهوری آینده‌شان فردی باشد که به وظایف و مسئولیت‌هایش به درستی عمل کند و به مطالبات مردم احترام بگذارد و آنها را عملی کند. 16.5 درصد نیز گفته‌اند که انتظار دارند رئیس جمهور آینده‌شان از خبرگی سیاسی کافی برخوردار باشد. 13.1 درصد نیز خواسته‌اند که رئیس جمهورشان فردی قدرتمند هم در عرصه خارجی و هم در عرصه داخلی باشد.

این نظرسنجی همچنین خاطرنشان می‌سازد که 34.4 درصد هنوز نامزدهای خود را انتخاب نکرده‌اند که این رقمی بسیار بالا و در خور توجهی محسوب می‌شود که نشان می‌دهد هنوز بسیاری از مردم مصر برای انتخاب رئیس جمهوری آینده‌شان تردید دارند و متحیر مانده‌اند. این مساله همچنین نشان می‌دهد که هنوز نمی‌توان به درستی پیش‌بینی کرد که کدام نامزد می‌تواند برنده قاطع انتخابات ریاست جمهوری پیش روی مصر باشد. با این حال 87.5 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که به طور قطع در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری مصر شرکت خواهند کرد.

 

نظر شما :