امریکا در فکر نابودی لاشه هواپیمای جاسوسی خود در ایران

۱۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۶ کد : ۱۸۶۳۶ اخبار اصلی
امریکا در حالی خبر سقوط هواپیمای جاسوسی خود در ایران را تایید کرد که برخی منابع خبری می‌گویند امریکا دست به کار شده تا به هر ترتیبی شده لاشه این هواپیما را از ایران خارج کند یا از بین ببرد.
امریکا در فکر نابودی لاشه هواپیمای جاسوسی خود در ایران

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا در حالی خبر سقوط هواپیمای جاسوسی خود در ایران را تایید کرد که برخی منابع خبری می‌گویند امریکا دست به کار شده تا به هر ترتیبی شده لاشه این هواپیما را از ایران خارج کند یا از بین ببرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، سازمان امنیت مرکزی امریکا و پنتاگون مانورهای تبلیغاتی و عملی تازه‌ای را آغاز کرده‌اند تا در سایه آن به هر ترتیبی شده لاشه هواپیمای تجسسی سرنگون شده در ایران را به دست آورند.

ساعاتی پس از سرنگونی این جنگنده در روز یک‌شنبه 4 نوامبر، رسانه‌های ایرانی اعلام کردند که موفق شده‌اند یک هواپیمای تجسسی پیشرفته امریکایی را در مرزهای شرقی ایران سرنگون کنند. پس از آن ناتو تایید کرد که نزدیک به یک هفته پیش یک جنگنده امریکایی بدون سرنشین و تجسسی خود را در مرزهای شرقی‌ افغانستان از دست داده است.

اما ایالات متحده امریکا آن طور که روزنامه امریکایی واشنگتن پست گزارش داده، در یک عملیات روانی در ابتدا واکنشی از خود نشان نداد ولی بعد از گذشت 24 ساعت اعلام کرد که این هواپیما به دلیل نقص فنی سقوط کرده و هیچ ارتباطی به عملیات نظامی ایران نداشته است.

با این حال سخنگوهای سازمان‌های امنیتی امریکا از هر گونه اظهار نظری در این زمینه خودداری کرده و خبرنگاران را متوجه بیانیه صادر شده از سوی ارتش امریکا می‌کنند.

کارشناسان معتقدند موضع‌گیری‌های متناقض غرب بیشتر جنبه تشویش روانی دارد تا بدین ترتیب بتوانند بدون سر و صدا وارد خاک ایران شده و این هواپیما را از ایران خارج کنند. غربی‌ها هنوز مطمئن نیستند که آیا این هواپیما به دست نیروهای نظامی ایرانی افتاده است یا خیر.

ایالات متحده امریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان هواپیماهای تجسسی بسیاری ساخت و به خدمت گرفت که تعدادی از آنها از کنترل خارج شده و در کشورهای همسایه سقوط کردند. این سومین هواپیمای تجسسی امریکا است که در خاک ایران سقوط می‌کند. پیش از این ایرانی‌ها برای اثبات ادعا و یافته خود لاشه هواپیمای سرنگون شده در مرزهای جنوبی ایران را به کارشناسان روسی نشان داده بودند که روس‌ها اصرار بسیاری داشتند که این لاشه را در اختیار گرفته و آن را بازسازی و به خدمت بگیرند.

با این حال بیانیه نیروهای نظامی ناتو در افغانستان معروف به ایساف که در این رابطه صادر شده بود، شبهات بسیاری را برای تحلیلگران و ناظران به وجود آورده است.

یک مقام عالی‌رتبه پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، ضمن تردید در صداقت بیانیایه ایساف گفت: «مقام‌های ایساف به جای این که به جزئیات ماجرا بپردازند به حواشی آن پرداخته‌اند. از این رو بیانیه ای که در این زمینه صادر کرده‌اند فاقد هر گونه اعتبار و وجاهتی است. در نتیجه نتایج آن نیز بسیار گمراه‌کننده است.»

مسئولان ایساف از پاسخ دادن به هر گونه سوالی درباره بیانیه صادر شده توسط این سازمان سر باز می‌زنند و حاضر هم نیستند که جزئیات بیشتری از هواپیمای تجسسی سرنگون شده ارائه دهند.  

یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «ما وظیفه نداریم درباره پرونده‌های حساس امنیتی جزئیات بیشتری ارائه دهیم.»

در همین رابطه منابع رسمی امریکایی فاش کردند که مسئولان امریکایی به فکر انجام عملیات سری در خاک ایران افتاده‌اند که این هواپیمای پیشرفته تجسسی را از این کشور خارج کرده یا نابود کنند. اما پس از بررسی‌های بسیار فعلا به این نتیجه رسیده‌اند که انجام چنین عملیاتی هزینه‌های بسیاری دارد و باعث ایجاد مخاطرات سنگین در برابر ایران خواهد شد و بهتر است دست به خطر نزنند.

با این حال مسئولان امریکایی‌ همچنان به فکر برگرداندن این هواپیما هستند. یکی از ارگان‌های امنیتی امریکا پیشنهاد داده است که نیروهای ویژه امریکایی فعال در افغانستان وارد ایران شده و با کمک مزدوران ایرانی لاشه این هواپیما را به دست آورده و آن را نابود کنند.

گزینه دیگری نیز پیشنهاد شده مبنی بر این که یک گروه خرابکار به ایران فرستاده شود که بقایای این هواپیما را منفجر کنند. پیشنهاد سومی نیز مطرح شده و آن این که لاشه هواپیما از طریق حمله هوایی نابود شود.

مقام‌های امریکایی به شدت از این مساله نگرانند که ایرانی‌ها بخواهند این هواپیما را خود بازسازی کرده و از آن استفاده کنند.

یک مسئول امریکایی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که امکان فرستادن نیروهای ویژه به ایران برای از بین بردن لاشه این هواپیما وجود ندارد چرا که این مساله می‌تواند حوادث بزرگ‌تر و خطرناک‌تر بیشتری را ایجاد کند. چرا که هر گونه ورودی به ایران برای نابودی لاشه این هواپیما ممکن است نزد ایرانی‌ها این شائبه را ایجاد کند که ما به آنها اعلام جنگ کرده‌ایم.  

نظر شما :