تازه ترین ادعای نیویورک تایمز:

به تاثیر تحریم ایران امیدوار باشید

۱۷ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۸۶۶۴ اخبار اصلی
تحریم‌ها موثر هستند زیرا موجب بحث‌های مهم داخلی در داخل ایران شده‌است. جای تعجب نیست که سرویس اطلاعاتی آمریکا ایران را ضعیف فرض کرده است، اما پیش از این شک داشتیم که متحدان آمریکا خاطر جمع شده باشند اما اکنون که تحریم ها منجر به افزایش بحث های داخلی ایران در این خصوص شده است،می توانیم امیدوارانه تر به ماجرا نگاه کنیم.
به تاثیر تحریم ایران امیدوار باشید
دیپلماسی ایرانی: آمریکایی ها طبق وعده باراک اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده به زودی باز سفر از عراق می بندند. آنچه اصلی ترین دغدغه واشنگتن نشین ها در روزهای منتهی به سال 2012 است ، بیش از آنکه آینده بغداد باشد نفوذ ایران بر این کشور عربی است. کشوری که از سال 2003 میلادی تا کنون در سیطره نظامی سربازان آمریکایی است اکنون می رود تا استقلال سیاسی و امنیتی خود پس از سقوط دیکتاتوری صدام حسین را تجربه کند. در این فضا بسیاری از جمهوری خواهانی که در همان سال بر طبل حمله به عراق کوبیدند اوباما را به تعارف زدن عراق به ایران متهم می کنند. روزنامه نیویورک تایمز با سوژه قرار دادن سفر جو بایدن معاون باراک اوباما به منطقه به می نویسد:
با خروج کامل ارتش آمریکا از عراق طی چند روز آینده، جو بایدن، معاون رئیس جمهور، در ماموریت اطمینان خاطر دادن به کشورهای خاورمیانه است. او تلاش می‌کند تا دوستانشان را در منطقه متقاعد کند که خروج آمریکا از عراق پس از مذاکرات جسته و گریخته نشان دهنده سست شدن آمریکا در حل و فصل نفوذ منطقه ای ایران نیست.
این پیام سودمندی است اما به نظر می‌رسد که معاون رئیس جمهور باید بیشتر روی سخنانش کار کند. در جریان سفر به ترکیه جو بایدن خاطر نشان کرد که تحریم‌های سازمان ملل متحد و ایالات متحده نفوذ ایران را در منطقه کاهش داده و دولت ایران را منزوی کرده است. وی اذغان داشت با وجود هیاهوی مجدد مسکو و ایالات متحده چین و روسیه کمک چندانی نکرده‌اند.
اما نیویورک تایمز گزارش داد که بایدن این سوال را مطرح کرد که " آیا تحریم‌‌‌ها برای تغییر اساسی عملکرد ایران کافیست؟ هیئت منصفه همچنان بر روی این مسئله تحقیق می‌کند." اما جای نگرانی نیست زیرا تاثیر تحریم‌ها موجب محدود شدن و کاهش نفوذ ایران بر منطقه و همچنین به ظاهر ایجاد بحث‌های‌ داخلی قابل ملاحظه‌ای شده‌است!
نیویورک تایمز در نهایت می نویسد: تحریم‌ها موثر هستند زیرا موجب بحث‌های مهم داخلی در داخل ایران شده‌است. جای تعجب نیست که سرویس اطلاعاتی آمریکا ایران را ضعیف فرض کرده است، اما پیش از این شک داشتیم که متحدان آمریکا خاطر جمع شده باشند اما اکنون که تحریم ها منجر به افزایش بحث های داخلی ایران در این خصوص شده است،می توانیم امیدوارانه تر به ماجرا نگاه کنیم.

نظر شما :