تحریم‌های سوریه لغو می‌شود؟

۱۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۶ کد : ۱۸۶۹۳ اخبار اصلی
دمشق تحرکات اخیر امریکا و بازگشت سفرا را ایجابی دانسته و ابراز امیدواری کرده است که بازگشت آنها بتواند در عادی‌سازی روابط میان دو طرف کمک کند.
تحریم‌های سوریه لغو می‌شود؟
 دیپلماسی ایرانی: پس از آن که دیپلمات‌های سوری خواستار لغو تحریم‌های اتحادیه عرب علیه نظام حاکم بر این کشور در قبال امضای پروتکل اتحادیه عرب شدند، پروتکلی که هدف آن به گفته این اتحادیه حمایت از شهروندان سوری با ارسال هیئتی از بازرسان ویژه این اتحادیه است، هیئت وزیران امور خارجه اتحادیه عرب تصمیم گرفتند تا روز شنبه 10 دسامبر در دوحه گرد هم آیند تا شرایطی که سوریه مطرح کرده است را به بحث بگذارند.

به گزارش روزنامه النهار، چاپ لبنان نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب پیامی را به ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه فرستاده که هنوز مضمون آن فاش نشده است.

از سوی دیگر بغداد نیز تحرکات تازه‌ای را به نفع سوریه برای لغو تحریم‌های این کشور و خارج ساختن دمشق از بحرانی که در آن گرفتار شده آغاز کرده است. روز پنج‌شنبه 8 دسامبر هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق میزبان نبیل العربی بود که در آن درباره طرح عراق برای حل بحران سوریه بحث و تبادل نظر شد. زیباری در کنفرانس مطبوعاتی مشترکش با نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب گفت که بغداد همه تلاش خود را به کار گرفته است تا بحران سوریه را حل کند و تحریم‌ها علیه این کشور را نیز لغو کند. زیباری در این باره گفت: «بغداد نسبت به اعمال تحریم‌ها علیه سوریه با احتیاط عمل می‌کند و اعلام هم کرده است که نمی‌تواند چندان به آن پایبند باشد، دلایل بسیاری برای این رفتار وجود دارد، یکی به موقعیت جغرافیایی ما باز می‌گردد، ما با سوریه هم‌مرز هستیم. از سویی مراودات گسترده اقصادی میان دو کشور نیز مطرح است. همچنین شهروندان عراقی بسیاری در سوریه به سر می‌برند که ما را بر آن می‌دارد که روابطمان را با سوریه همچنان حفظ کنیم.»

اما در بروکسل و در حاشیه نشست وزرای امور خارجه پیمان آتلانتیک شمالی و روسیه که روز پنج شنبه 8 دسامبر برگزار شد، سرگئی لاوروف، وزیر امور روسیه نسبت به افزایش تنش‌ها در جهان عرب هشدار داد و گفت: «این مساله بر افزایش تنش‌های طایفه‌ای نیز اثر گذاشته است. این موضوع می‌تواند ترکیب جغرافیای سیاسی منطقه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.»

وی همچنین گفت: «به صراحت بگویم ما نگرانیم، ما به روشنی می‌بینیم که داخل جهان اسلام بین شیعه و سنی دو دستگی ایجاد شده است. اگر کاری نکنیم که این رویه سلبی تغییر کند ممکن است شاهد حوادث بسیار دردناکی باشیم.»

در همین رابطه فوگ راسموسن، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرد که این سازمان به هیچ وجه قصد دخالت در امور داخلی سوریه را ندارد.

از سوی دیگر و در خصوص اوضاع داخلی سوریه، فعالان سیاسی مخالف نظام بشار اسد همچنان مردم سوریه را به اعتصاب عمومی در روز یک‌شنبه 11 دسامبر دعوت می‌کنند. شورای انتقالی سوریه نیز اعلام کرده که طرحی برای انتقال قدرت تدارک دیده است که به زودی ظرف روزهای آینده را ارائه خواهد کرد.

با این حال بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دیدار با هیئتی دروزی از لبنان گفت: «سوریه با وجود ملتش و حمایت و محبت مردم کشورهای دوست و همراه همچنان قوی می‌ماند و می‌تواند از وضعیت فعلی گذر کند بدون آن که از مواضع، مبادی و استقلالش تحت هر شرایطی کوتاه بیاید.»

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بازگشت سفرای فرانسه و ایالات متحه امریکا را به دمشق که هفته گذشته انجام شد یک گام رو به عقب غرب به نفع اسد قلمداد کرده‌اند. به ویژه این که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا نیز از دیدار با رهبران مخالف سوری خودداری کرده است. دمشق تحرکات اخیر امریکا و بازگشت سفرا را ایجابی دانسته و ابراز امیدواری کرده است که بازگشت آنها بتواند در عادی‌سازی روابط میان دو طرف کمک کند. دمشق حتی از دیدارهای گذشته امریکا با مخالفان نیز به نوعی با حسن نیت برخورد کرده و با علم به این که کلینتون از دیدار با مخالفان نظام اسد سر باز زده، از زبان جهاد المقدسی، سخنگوی وزران امور خارجه‌اش گفته است که «دیدارهای امریکایی‌ها با مخالفان با هدف اطمینان دادن به ملت سوریه و ایجاد پلی میان مخالفان با سوریه به عنوان نظام سیاسی آن قلمداد می‌شود.»

جهاد المقدسی تاکید کرد، آن‌چه اکنون مطلوب سوریه است، انجام گفت‌وگوهای ملی باز برای مناقشه همه امور با هدف خروج از بحران جاری و حمایت از ثبات کشور است. اگر امریکا نقشی ایجابی بازی می‌کند لازم است که نقشش در راستای حمایت از ثبات و امنیت دو کشور باشد.»    

در همین رابطه در نشست روز پنج‌شنبه بروکسل برخی دیپلمات‌های اروپایی خواستند که بیش از این به موضوع سوریه پرداخته نشود تا آنها به پایتخت‌های کشورهایشان سفر کرده و در این رابطه با مقامات ارشد کشورشان رایزنی کنند.


نظر شما :