به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان زیر ذره‌بین اسرائیل

۲۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۸۷۱۳ اخبار اصلی
پیروزی اسلام‌گرایان در انتخابات اخیر کشورهای عربی تغییری شگرف در معادلات سیاسی منطقه ایجاد کرده است. پیروزی اخوان المسلمین و شاخه‌های عربی‌اش در مصر، تونس و مغرب نوید ظهور نظام تازه‌ای می‌دهد که قطعا به هیچ وجه باب میل کشورهای غربی به ویژه امریکا و اسرائیل نخواهد بود.
به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان زیر ذره‌بین اسرائیل
دیپلماسی ایرانی: پیروزی اسلام‌گرایان در انتخابات اخیر کشورهای عربی تغییری شگرف در معادلات سیاسی منطقه ایجاد کرده است. پیروزی اخوان المسلمین و شاخه‌های عربی‌اش در مصر، تونس و مغرب نوید ظهور نظام تازه‌ای می‌دهد که قطعا به هیچ وجه باب میل کشورهای غربی به ویژه امریکا و اسرائیل نخواهد بود.

روزنامه النهار، چاپ بیروت در یادداشتی به قلم خانم رندی حیدر، روزنامه‌نگار ثابت این روزنامه به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: تصویری که برای اسرائیلی‌ها در خاورمیانه جدید ترسیم شده به ویژه پس از اعلام نتایج انتخابات کشورهای تونس، مصر و مغرب که به پیروزی جریان‌های اسلامی انجامید، مرحله سیاسی سختی را برای رژیم صهیونیستی به ویژه از دیدگاه سیاسی و امنیتی رقم خواهد زد و همچنین کارش را برای مواجهه با تغییرات سیاسی پیش رو پس از انقلاب‌های عربی که قطعا بر مصالحش تاثیر مستقیم می‌گذارد، بسیار سخت خواهد کرد. علی‌رغم همه تلاش‌هایی که لابی‌های اسرائیلی به کار بردند تا از صعود اسلام‌گرایان به ویژه در مصر جلوگیری کنند، چنین اتفاقی رخ نداد و اسلام‌گرایان با قاطعیت کامل پیروز انتخابات شده‌اند. این مساله قطعا بر روابط اسرائیل – مصر تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. با این حال اسرائیل که می‌بیند بازنده این میدان و عرصه سیاسی جدید است، تلاش می‌کند که فرصت‌ها را غنیمت شمرده و نهایت استفاده را ببرد.

خانم رندی حیدر در ادامه می‌نویسد: انتظار می‌رود که بدین ترتیب اسرائیل از جمود سیاسی که پس از روی کار آمدن راست‌گرایان افراطی و قومی بر آن حاکم شده، خارج شود و تلاش‌های تازه‌ای را ظرف روزهای آینده برای درک واقعیت سیاسی جدید منطقه آغاز کند. تلاش‌هایی که باید افق‌ها بسته فعلی در قبال فلسطینیان را بشکند و مطابق با دستاوردهای سیاسی جدید منطقه که با روی کار آمدن حکومت‌های سیاسی جدید در کشورهای همسایه‌اش در حال شکل‌گیری است، پیش رود.

وی در ادامه می‌نویسد: شاید اسرائیل گمان کند که نفوذ ایرانی – شیعی در منطقه با صعود جریان‌های اسلام‌گرای افراطی سنی کاهش یافته است. اما این تصور اشتباه است چرا که اخوانی‌ها همگی رابطه‌ای بسیار نزدیک با ایران از دیر باز داشته‌اند. این معادله برای اخوانی‌های تازه به قدرت رسیده در مصر این کشور همسایه رژیم صهیونیستی نیز قابل تصور است. ولی آن‌چه روشن است این است که جریان‌های اسلامی سنی نیز در حال رسیدن به قدرت هستند و در صورتی که سوریه هم دست خوش تحول شود این حلقه قدرت تکمیل خواهد شد. در آن صورت رابطه جریان‌های اسلامی با ایران اسلامی به رغم اختلاف‌های عقیدتی مبتنی بر اصول شیعه و سنی، قوی‌تر و منسجم‌تر خواهد شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: برخی از دولتمردان سیاسی تحولات جاری در سوریه را به دقت زیر نظر گرفته‌اند و این گونه برداشت کرده‌اند که از یک سو به دلیل احتمال تغییر نظام حاکم در سوریه نفوذ ایران در منطقه کم خواهد شد و از سوی دیگر حزب الله که تا کنون در کنار بشار اسد و نظام حاکم بر سوریه ایستاده است نیز تضعیف خواهد شد. اما عقلای صهیونیست به خوبی می‌دانند که چنین دیدگاهی کاملا اشتباه است. چرا که  جایگاه حزب الله در منطقه فراتر از ایستادن در کنار نظام سوریه است و این حزب اگر هم در برهه‌ای کوتاه ضعیف شود مجددا جایگاه خود را در منطقه باز خواهد یافت. آنها این نکته را هم به خوبی می‌دانند که در این برهه هر گونه جنگی علیه حزب الله نه تنها باعث اتحاد جامعه عربی و اسلامی علیه اسرائیل خواهد شد بلکه جایگاه منطقه‌ای آن را نیز به شدت تقویت خواهد کرد.

در پایان این یادداشت آمده است: تغییراتی که در منطقه ایجاد شده یا در شرف وقوع است فرصت دیگری را برای اسرائیلی‌ها به وجود آورده است. بدین ترتیب که آنها می‌توانند در این وضعیت به فکر احیا و ترمیم روابط به شدت متشنجشان با ترکیه که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران می‌رود که نقشی مفصلی در مرحله بعد در ایجاد رابطه میان جریان‌های اسلام‌گرا ایفا کند، بیفتد. عمده جریان‌های اسلام‌گرا روابطی بسیار نزدیک با ترکیه دارند و این به نفع اسرائیل است که به فکر احیای رابطه با ترکیه باشد. حقیقت این است که حتی اگر سوریه هم دچار تغییر شود اسرائیل چاره‌ای ندارد جز این که در سیاست‌های خود تجدید نظر کند و به فکر نزدیکی به کشورهای منطقه به ویژه ترکیه باشد تا از حجم حملاتی که پیش‌بینی می‌شود مصالح آتی این رژیم را هدف قرار دهند، بکاهد.   

 

نظر شما :