توصیه واشنگتن پست به کاخ سفید

مراقب چراغ سبزها به ایران باشید

۲۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۸۷۱۹ اخبار اصلی
وزیر دفاع آمریکا تا کنون چندین بار نسبت به عواقب حمله نظامی به ایران هشدار داده و با این موضع گیری خود را در مقام اتهام تندروهای آمریکایی قرار داده است
مراقب چراغ سبزها به ایران باشید
دیپلماسی ایرانی: حمله به ایران هرزچندگاهی در صدر اخبار بین المللی و منطقه ای قرار می گیرد. هربار که امریکایی ها به دنبال تشدید تحریم های ایران هستند و یا رژیم صهیونیستی به دلیل شرایط منطقه ای روزهای انزوا در سطح جهانی را تجربه می کند نام ایران دوباره بر زبان ها می افتد. در چند ماه اخیر و به دنبال انتشار گزارش دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در خصوص تلاش ایران برای دستیابی به فناوری نظامی هسته ای ، جامعه جهانی بهانه جدیدی برای تحت فشار قرار دادن تهران و بعضا کوبیدن بر طبل جنگ پیدا کرد. روزنامه واشنگتن پست در تازه ترین نوشتار خود ادعا می کند که اخبار مربوط به حمله به ایران هیاهویی در این کشور به راه انداخته است!:

" ایران در هفته‌های اخیر تحرک‌هایی نشان داده که نشان‌دهنده دستپاچگی فزاینده‌ای است که در مورد احتمال حمله نظامی اسرائیل یا آمریکا به تاسیسات هسته‌ای‌اش ایجاد شده است. از نقطه نظر غرب به صدا در آمدن این زنگ خطر، ‌نکته مثبتی است ، چرا که هر چه نگرانی در مورد اقدام نظامی افزایش یابد، ‌احتمال عقب نشینی در فعالیت‌های هسته‌ای بیشتر خواهد بود. ساده‌ترین مثال در این زمینه این است که جمهوری اسلامی بلافاصله پس از اقدام نظامی آمریکا علیه عراق، فعالیت‌های هسته‌ای نظامی خود را به حال تعلیق درآورد تا مبادا هدف بعدی حمله ایالات متحده باشد. به همین دلیل است که دولت اوباما مانند دولت بوش همواره تکرار می‌کند که همه گزینه‌ها روی میز است.
این روزنامه آمریکایی در ادامه ادعاهای خود می نویسد: اما آنچه برای آمریکایی‌ها چندان خوب نیست، اظهاراتی است که به صورت علنی در مورد اقدام نظامی مطرح می‌شود. برای مثال لئون پانه‌تا، ‌وزیر دفاع آمریکا در کنفرانسی که اخیرا در واشینگتن برگزار شده بود به ریسک‌های اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد. پانه‌تا گفت: حمله نظامی در بهترین حالت، ‌برنامه‌های هسته‌ای ایران را کند می‌کند و شاید یک یا دو سال به تعویق بیاندازد. در این صورت موضع ایران در منطقه تقویت خواهد شد و آمریکا نیز باید با پیامد‌های این حمله برای اقتصاد جهانی مواجه شود.

این در حالی است که بخش‌هایی از تصور پانه‌تا قابل بحث است. برای مثال آیا کشور‌های عربی منطقه که اغلب آنها به طور محرمانه آرزوی اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل علیه ایران را دارند، ‌در صورت عملی شدن حمله نظامی درصدد حمایت از ایران برخواهند آمد؟ و یا اینکه ایران خواهد توانست در صورت بمباران و تخریب تاسیسات هسته‌ای به سادگی آنها را از نو بنا کند؟
اما حتی در صورتی که هر کدام از نظریه‌های پانه‌تا نیز صحیح باشند، ‌دلیلی وجود ندارد که وزارت دفاع این نقطه نظر‌ها را به صورت علنی مطرح کند. جای تردید وجود ندارد که دولت اوباما و وزارت دفاع اسرائیل از دیدگاه‌های پنتاگون مطلع هستند، اما نتیجه ارسال این علائم این خواهد بود که ایران به این نتیجه می‌رسد که جایی برای نگرانی وجود ندارد.

این نشریه با مورد انتقاد قرار دادن سخنان بی پرده وزیر دفاع امریکا می نویسد: البته بی اعتبار کردن علنی گزینه نظامی علیه ایران تنها علامت اشتباهی نیست که آمریکا به ایران ارسال می‌کند. بلکه اوباما نیز پیام‌های اشتباهی برای ایران می‌فرستد. برای مثال اوباما پنجشنبه گذشته اعلام کرد که جدی‌ترین تحریم‌ها در دولت وی علیه ایران اعمال شده و این در حالی است که گزارش‌ها از عدم تمایل اوباما به تن دادن فشار‌های کنگره و متحدانی مانند فرانسه برای تحریم بانک مرکزی ایران حکایت دارد.

هفته گذشته مجلس سنا طرح تحریم بانک مرکزی را با 100 رای موافق تصویب کرد . طرحی که موسسه‌های مالی و بانک‌‌های خارجی را از تعامل با بانک مرکزی ایران منع می‌کند و در صورتی که تعاملاتی انجام شود، آنها از دسترسی به سیستم مالی آمریکا بازداشته خواهند شد. اما دولت اوباما بر این باور است که این تحریم‌ها پیامد‌های جدی برای بازار نفت به همراه خواهد داشت و به همین دلیل مقامات دولت بوش می‌کوشند طرح تحریم بانک مرکزی ایران را تعدیل کنند.
مقامات دولت اوباما می‌گویند، از پیامد‌های چنین تحریم‌هایی برای اقتصاد و روابط با متحدانی ماند کره جنوبی و ژاپن نگران هستند. به گفته آنها ایران می‌تواند از منافع ناشی از افزایش بهای نفت به دنبال اجرای این تحریم‌ها بهره‌مند شود.
اما در حالی که این اظهارات ،نگرانی‌های توجیه شده‌ای به شمار نمی‌روند؛ موضع دولت به پیام پانه‌تا برای ایران مشابه است.
معنی این پیام این است که تا زمانی برای جلوگیری از برنامه‌های هسته‌ای تسلیحاتی ایران تلاش می‌شود که پای اقدام نظامی، ریسک‌های دیپلماتیک با پرداخت هزینه‌های اقتصادی در میان نباشد.


 

نظر شما :