ایران و بریتانیا پس از فرو خوابیدن گرد و غبار

۲۰ آذر ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۰ کد : ۱۸۷۳۷ اخبار اصلی
فضای سیاسی بین ایران و انگلیس پس از حدود دو هفته تنش و درگیری، آرام گرفته و دو طرف درحال ارزیابی اوضاع کنونی و یافتن اطلاقی مناسب برای قطع موقت مناسبات دیپلماتیک شان هستند.
ایران و بریتانیا پس از فرو خوابیدن گرد و غبار
دیپلماسی ایرانی: شب گذشته (شنبه 19 آذر) رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه میهمان برنامه نگاه شبکه اول سیما بود و درباره روزهای پرمشغله و پرکاری های اخیر این وزارتخانه توضیحاتی ارائه می داد. از اظهارنظرهای کوتاه او درباره سفارتخانه اینترنتی امریکا و شکار هواپیمای بی سرنشین که بگذریم، عمده صحبت های او حول مسئله سفارت بریتانیا و ماجرای کاهش روابط تهران – لندن می گشت.

برداشتی که از مواضع مهمان پرست می توان داشت، این است که موضع و نیت بسیجیان مهاجم به سفارتخانه در راستای عرق ملی و انقلابی و ناشی از درک مناسب آنها از رفتارهای خصمانه انگلیس بوده و حضورشان در پای دیوار سفارتخانه، تکمله ای بر جهت گیری اصولگرایانه مجلس مبنی بر کاهش رابطه با لندن بوده و بنابراین بلااشکال است. اما او می گوید حضور غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی آن عزیزان در محل سفارتخانه و تخریب یکسری اموال و مایملک متعلق به بریتانیا، نوعی واکنش احساسی کنترل نشده بوده که متاسفانه بهانه کافی را به دست انگلیسی ها داد تا حس تحقیر خود را جبران کنند.

به گفته مهمان پرست، تصمیم و رای قاطع نمایندگان مجلس به کاهش رابطه با بریتانیا، تصمیمی مردمی و مطابق با خواست ملت بوده و همین مسئله موجب تحقیر لندن شد و آنها را مترصد اتفاقی نگه داشت تا بتوانند جبران مافات کنند. در این راستا اقدام پیش بینی نشده دانشجویان بسیجی نیز بهانه را به دست آنها داد تا واکنشی متقابل نشان دهند که البته این واکنش شتابزده و غیرمنطقی بود و اخراج کاردار و دیپلمات هی ایرانی از لندن نوعی تلافی جویی عجولانه محسوب می شد. (نقل به مضمون)

نکته ای که در صحبت های شنبه شب مهمان پرست در صداوسیما بیش از هر چیز دیگری واجد اهمیت بود، به چگونگی تداوم رابطه ایران و بریتانیا پس از حادثه اخیر و فروکش کردن کشمکش های میان دو کشور بازمی گشت. او گفت که بریتانیا رفتار و عملی متناقض از خود نشان داده است چون در شرایطی که همه اعضای سفارتخانه ایران را راهی خانه کرده و کلیه اعضای سفارتخانه خویش را نیز به کشورش بازگردانده، همچنان می گوید که قطع رابطه ای صورت نگرفته و همه اینها در راستای کاهش رابطه بوده است!

مهمان پرست خبر دیگری را نیز در لابلای سخنانش عنوان کرد و آن اینکه تهران از قطع رابطه صحبت نکرده و فراتر از کاهش رابطه نرفته و اگر هم عده ای در ایران بر این تصمیم اصرار دارند، این نتیجه دموکراسی در ایران است که هرکس می تواند نظرش را ارائه دهد. روی همین اصل انتخاب سفارتخانه کشوری به عنوان حافظ منافع ایران در لندن موضوعیت ندارد و باید دید رفتار انگلیسی ها در قبال ایران چگونه است و مناسبات دو طرف در آینده دور یا نزدیک به کجا می انجامد. اما او این را هم گفت که ظاهرا انگلیسی ها فعالیت هایی را برای معرفی یک حافظ منافع در تهران پیگیری می کنند. با این وصف معلوم نیست آنها قصد دارند به سمت قطع رابطه حرکت کنند یا این امر را به صورت موقت و برای رتق و فتق امور متقاضیان و مراجعان به سفارتخانه لندن انجام می دهند.

در همین حال و پس از آنکه گفته شد رفتار عده ای از بسیجیان در حمله به سفارتخانه بریتانیا خودجوش و غیرمنتظره بوده و چنین واقعه ای دیگر تکرار نخواهد شد، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور هم اعلام کرد که کارگروهی در بحث تامین امنیت سفارتخانه بریتانیا و امنیت انتخابات تشکیل و گزارشی در این باره تهیه شده است.

علی ‌عبداللهی به خبرگزاری ایسنا گفت: "مراقبت از سفارتخانه انگلیس نسبت به قبل تشدید شده است." او همچنین افزود که "در مورد بحث امنیت سفارتخانه‌ها از قبل تدابیری اندیشیده شده است؛ حال اینکه موردی پیش بیاید دلیلی بر این نیست که همه سفارتخانه‌ها تهدید می‌شوند."

به هر شکل اینطور که سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده، تهران و لندن درحال ارزیابی وضعیت موجود و چگونگی خروج از تنش و بن بست دیپلماتیک کنونی هستند و بطور مشخص تهران قرار نیست فعلا از قطع رابطه سخنی به میان بیاورد و منتظر روشن شدن آخرین وضعیت روابط و تصمیمات مقتضی در این زمینه است.

به نظر می رسد دو طرف منتظرند تا گرد و غبارهای چند هفته اخیر فرو بنشیند و در آرامش و حوصله و با محاسبه شرایط آینده تصمیم گیری کنند. ایران در اسفندماه انتخابات مهم مجلس را پیش رو دارد و بدش نمی آید که در آن مقطع بریتانیایی ها در تهران نباشند تا با طیب خاطر سال را به آخر برساند و عید نوروز را آسوده و خوش و خرم برگزار کند.
 

نظر شما :