اوباما از رابطه نزدیک ایران و عراق ابراز نگرانی کرد

۲۲ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۸۷۹۲ سرخط اخبار
 رئیس‌جمهوری آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر عراق که در کاخ سفید برگزار شد، در حالیکه تأکید کرد که نظامیان آمریکا در ماه جاری میلادی خاک عراق را ترک می‌کنند از رابطه نزدیک ایران و عراق ابراز نگرانی کرد.

 به گزارش فارس به نقل از شبکه الجزیره، "باراک اوباما" در یک کنفرانس خبری مشترک با "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق که روز گذشته، دوشنبه، در کاخ سفید صورت گرفت اعلام کرد که ارتش آمریکا تا پایان ماه جاری میلادی با افتخار و سربلندی عراق را ترک می‌کند و تصریح کرد: این یک لحظه تاریخی است، جنگ در حال تمام شدن است.

وی در ادامه افزود که آمریکا یک عراق متکی به نفس را پشت سر می‌گذارد و خروج نظامیان آمریکایی از عراق پس از گذشت ۹ سال یک فصل جدید در روابط میان دو کشور آمریکا و عراق آغاز می‌کند.

آمریکا که نزدیک به ۹ سال است با حمله به عراق در تمامی امور این کشور مداخله می‌کند از کشورهای همسایه عراق خواست تا از مداخله در این کشور بپرهیزند و اوباما در این کنفرانس خبری هشدار داد که کشورهای همسایه نباید در امور داخلی عراق دخالت کنند.

اوباما به نوعی تأکید کرد که گرچه آمریکا عراق را ترک می‌کند اما رابطه خود را با عراق ترک نمی‌کند و تصریح کرد: حضور قوی ما در خاورمیانه پایدار است و آمریکا هرگز در حمایت و دفاع از همپیمانان و شرکا و منافع خود متزلزل نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا که هم‌اکنون مجبور است تا پایان ماه جاری میلادی نیروهای خود را از خاک عراق خارج کند از نزدیکی رابطه ایران و عراق ابراز نگرانی کرد و گفت: این باعث نگرانی است که در پایان روز، مقامات عراقی روابط نزدیکی با ایران دارند.

آمریکا در حالی مدعی است که با غرور و افتخار خاک عراق را ترک می‌کند که جنگ ۹ ساله آمریکا در عراق جان ۱۱۵ هزار عراقی را گرفت و این آماری است که اندیشکده آمریکایی "بروکینگز" واقع در واشنگتن تخمین زده است.

"آندرس فوگ راسموسن" دبیرکل ناتو نیز روز گذشته از طرح پایان مأموریت ناتو به رهبری آمریکا در عراق خبر داد و گفت: شورای آتلانتیک شمالی (ناتو) تصمیم گرفته است تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ پرسنل خود را از عراق خارج کند.


نظر شما :