مجله هفته/ تعریف لاریجانی از امنیت ملی، روشنفکری و...

۲۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۸۸۵۰ اخبار اصلی
در هفته ای که گذشت محمدجواد لاریجانی بی آنکه به ژنو رفته باشد و خواسته باشد در حضور خبرنگاران غربی از وضعیت حقوق بشر در ایران صحبت کند، سخنانی را با دانشجویان تهرانی در میان گذاشت که خواندن گوشه هایی از آن به شناخت دیدگاه های او درباره غرب، حقوق بشر، روشنفکری، امنیت ملی و... کمک می کند.
مجله هفته/ تعریف لاریجانی از امنیت ملی، روشنفکری و...
دیپلماسی ایرانی: محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به مناسبت 16 آذر در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در محل سالن چمران دانشکده‌ فنی این دانشگاه، حضور یافت و درباره مسائل روز ایران و جهان و برخی مفاهیمی که در دانشگاه ها محل بحث و گفتگوست، سخنرانی کرد. بخش هایی از صحبت های ایشان به نقل از خبرگزاری ایسنا نقل می شود:

·         روشنفکری مفهومی آویزان است اما بصیرت کلمه‌ای حق‌مدار. روشنفکری ژست تردید دارد و بنابراین سکولار است و کسانی که سعی کردند آن را اسلامیزه کنند موفق نشدند چراکه این واژه ظرفیت حمل این معنی را ندارد.

·         اگر کسی نقطه‌ دیگری آدرس دهد بدانید که وضعیت ما دچار مشکل خواهد شد، در زمانی که دوستان دوم خردادی ما قدرت را در اختیار داشتند بحث‌های مفصلی صورت گرفت که نقطه مرجع را از انقلاب به نهضت ملی شدن نفت برده و مصدق را جای امام قرار دهند، اما قطع نظر از حوادث تاریخی این نقطه غلط است. همچنین اگر کسی آدرس نقطه مرجع را به جای انقلاب به دوره‌ باستان ببرد و به جای امام، کوروش را قرار دهد باز دچار اشتباه شده است. نقطه مرجع برای این است که ما GPS سیاسی پیدا کنیم و وضعیت خود را تشخیص دهیم.

·         بنای یک جامعه مدنی سیاسی جامع براساس عقلانیت اسلامی پروژه بزرگ انقلاب است. این موضوع تجربه بزرگ ملت ما و دارای ابعاد مهمی است و اگر از من بپرسید که دلیل دشمنی‌های غرب چیست، می‌گویم دلیل دشمنی آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی همین تجربه است.

·         دین‌داری اصطلاح دقیقی نیست. دین‌ برای اقامه کردن است و اسلام نیز دینی است برای اقامه شدن و تنها مربوط به حوزه‌های خصوصی نیست. جدا کردن حوزه‌ خصوصی و عمومی به ادبیات روشنفکری مربوط می‌شود که معتقدند این تنها در حوزه خصوصی می‌تواند وجود داشته باشد.

·         مارکسیست‌ها دین را افیون ملت‌ها می‌دانستند .گروهی دین را مندرس و کهنه می‌پنداشتند و روشنفکرانی نیز بودند که اهل نماز و روزه بودند اما اعتقاد داشتند که دین قابلیت اجرا در اجتماع را ندارد و گروهی دیگر نیز هستند که می‌گویند دین خوب است اما زیادی خوب است و باید در زمان حضرت مهدی اجرایی شود. همه‌ این گرایش‌ها با پروژه بنای جامعه‌ای مدنی سیاسی براساس عقلانیت اسلامی مخالف بودند و هستند اما به همت امام و ملت این پروژه راه افتاد و امروز به همت مقام معظم رهبری به راه خود ادامه می‌دهند.

·         چرا غربی‌ها با ما بدند؟ آیا ما خیلی بدیم یا اشکالی در کار آنها است؟ پاسخ من این است که امروز کابوس وحشتناکی که در پس ذهن سیاستمداران غربی بود در آستانه تحقق است و آن زنده شدن اسلام است.

·         ما پشتیبان حرکت‌های مردمی در کشورهای منطقه هستیم و معتقدیم که آنها باید حق رای داشته باشند و اسلام خود را پیاده کنند و بدون شک همه این اتفاقات بلااستثنا به نفع ایران خواهد بود و مخالفین بر این موضوع اذعان دارند.

·         عربستان اشتباه بزرگی کرد که وارد ماجراجویی شد. این کشور حریف این انقلاب‌ها نخواهد شد و کارشناسانی غربی که با خود عربستانی‌ها رفیق هستند معتقدند تا دو سال دیگر در عربستان سعودی نیز موج بیداری رخ خواهد داد.

·         ما مخالف دخالت نظامی در حرکت‌های مردمی منطقه هستیم همچنان که مخالف دخالت ناتو در لیبی بودیم.

·         ما با دخالت در سوریه مخالف هستیم. اینکه کشورهای اتحادیه عربی به اسم دموکراسی خواهی دولت سوریه را مورد هجمه قرار می‌دهند بیشتر به یک جوک شبیه است و این کالا را هیچ جا نمی‌توانند بفروشند. البته در سوریه حرکت‌های مردمی وجود دارد و غیر از آن کسانی است که از اسرائیل اسلحه می‌گیرند، اتفاقا مسلمانان آنها حرکت‌های معقولی دارند و موضع ما در سوریه مخالفت با دخالت دیگران است.

·         غرب در پنج جبهه تخاصم با ایران قرار دارد. نحوه رفتار غرب با سایر ملت‌ها برای کسب تجربه آثار مهلکی دارد. غرب به دیگران اجازه نمی‌دهد که تجربه دیگری داشته باشند و می‌گویند که تنها روش ما را دنبال کنید و اگر ملتی بخواهد راه دیگری را انتخاب کند با همه امکانات آن را خفه می‌کنند.

·         قطع نظر از درست یا غلط بودن راه ما، رفتار جهان گشایی غرب بسیار خطرناک است. غرب جهان‌گشایی خشنی را دنبال می‌کند و از طرف دیگر ما اصرار داریم که تجربه خود را به ثمر برسانیم و آن را به بشریت عرضه کنیم.

·         امنیت ملی جبهه دیگری است که دشمن بر روی آن سرمایه گذاری کرده است. این امنیت از خیابان شروع می‌شود تا امنیت اجتماعی و کارهای تروریستی و مزاحمت‌های نظامی پیش می‌رود. کسانی که با خلق شایعات مختلف آرامش جامعه را به هم می‌زنند به نوعی با امنیت ملی ما مقابله می‌کنند و کسانی که دانشمندان ما را ترور می‌کنند نیز.

 

نظر شما :