مجله هفته/ کار، کار انگلیسی‌ها بود؟

۲۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۸۸۵۲ اخبار اصلی
دیگر بر همه روشن شده است که اتفاقات مربوط به سفارتخانه بریتانیا اصلا هماهنگ شده نبوده و انگلیسی ها و اروپایی ها پی بهانه ای می گشتند تا فشارهای سیاسی خود را بر تهران توجیه و لاپوشانی کنند. اما نکته ریز و مهمی که از سوی یکی از سایت ها عنوان شده، احتمال دست داشتن بریتانیا را هم در این حادثه مطرح کرده است.
مجله هفته/ کار، کار انگلیسی‌ها بود؟
دیپلماسی ایرانی: طی دو هفته گذشته وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه کشورمان بارها اعلام کردند که دولت و سایر نهادهای نظام نقشی در ماجرای سفارتخانه و باغ قلهک نداشته اند و قرار است با خاطیان این ماجرا برخورد شود و دیگر اجازه نقض حریم سفارتخانه ها هم به معترضان داده نمی شود.

از آن سو انگلیسی ها که با عجله و دستپاچگی، همه دیپلمات هایشان را از تهران فراخواندند و در لندن نیز کارکنان سفارت ایران را اخراج کردند و عملا روابط دو دولت را به پایین ترین سطح ممکن تنزل دادند، از آب گل آلود ماهی گرفتند و به یک رویداد دوجانبه سویه ای بین المللی دادند و کوشیدند در منزوی ساختن ایران و بدبین کردن سایر کشورها به فضای دیپلماتیک ایران سنگ تمام بگذارند.

طی یکی دو هفته اخیر بحث های زیادی درباره چرایی وقوع حادثه حمله به سفارت بریتانیا و باغ قلهک درگرفت و دانشجویان متحصن و معترض نیز نحوه حضور و عملکرد خود را در این ماجرا شرح دادند و ابهام های آن را تا حد زیادی برطرف کردند. از سوی دیگر مسئولان امنیتی وزارت کشور اعلام کردند که پیش بینی های لازم برای حفاظت از سفارتخانه ها صورت گرفته و از این پس کنترل کاملی بر آنها خواهند داشت.

جدا از این دست تحولات مربوط به ماجرای حمله به سفارتخانه، گمانه دیگری هم در یکی از سایت های اصولگرای کشورمان مطرح شد که ذهن ها را مشغول خود کرد. به نوشته سایت جهان، یکی از مقام های ارشد دستگاه دیپلماسی کشور اخیرا گزارشی را درباره حوادث اخیر سفارت انگلیس به یک نهاد تصمیم گیر ارائه کرده که حاوی نکات تامل برانگیزی است.

در این گزارش با اشاره به وقایع روز هشتم آذر و ورود دانشجویان به سفارت انگلیس، عنوان شده است که این سفارتخانه سه در ورودی دارد که رفت و آمدها عموما از طریق دو در آن انجام می شود. در سوم این سفارتخانه آنقدر مستحکم و نفوذناپذیر است که انفجار یک خودروی مملو از مواد منفجره هم توان ایجاد رخنه در آن را ندارد. این در دارای نگهبانی ثابت است و کنترل و باز و بسته شدن آن از داخل سفارت صورت می گیرد.

اما موضوع عجیب و قابل توجه این است که این در، در روز تجمع دانشجویان - به ناگاه و برای نخستین بار - باز می شود و ورود دانشجویان به سفارت از همین در صورت گرفته است. سایت جهان نتیجه گرفته است که فارغ از خشم انقلابی دانشجویان، گزارش مقام مذکور از استقبال مقام های انگلیسی از این اقدام حکایت دارد.

درواقع اگر به این قرائت از روز حادثه خوب توجه کنیم و اسیر فرضیه هایی که تاکنون مطرح شده نشویم، می توانیم فرض دیگری را هم درنظر بگیریم و آن اینکه انگلیسی ها بدشان نمی آمده که این حادثه با این شدت و حدت و این میزان درگیری و خشونت صورت بگیرد تا بتوانند از آن بهره برداری سیاسی داشته باشند؛ از همین رو در سوم سفارتخانه که تا آن زمان بسته بوده و از استحکام کافی برخوردار بوده، یکباره باز می شود و به معترضان چشمک می زند و آنچه را باعث می شود که انگلیسی ها طالبشان بوده اند. الله اعلم...

 

نظر شما :