مجله هفته/ هواپیما فقط هواپیمای روسی

۲۵ آذر ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۹ کد : ۱۸۸۵۳ اخبار اصلی
محمود احمدی نژاد در تازه ترین صحبت هایش درباره روابط ایران و روسیه گفته است که این دو کشور در کنار یکدیگر می توانند قدرتمندتر از همیشه باشند. حالا بر اساس این نگاه یا به دلایل دیگر، مقرر شده است که ایران از روسیه هواپیماهای فوق ایمن جدیدی خریداری کند.
مجله هفته/ هواپیما فقط هواپیمای روسی
دیپلماسی ایرانی: ماجرای ورود ناوگان هواپیمایی قطر تحت عنوان "قطر ایرویز" به ایران برای پوشش بخشی از حمل و نقل هوایی داخلی کشور، به نظر منتفی می آید. اگرچه این خبر در افواه عموم با استقبال مواجه شد و مسافران پروازهای داخلی با شنیدن این خبر در پوست خود نگنجیدند و گفتند حاضرند با هزینه ای بیشتر ولی هواپیماهایی ایمن تر و مجهزتر جابجا شوند، اما ظاهرا تیغ شرکت های هوایی داخلی بیشتر برید و اعتراض آنها به ورود غیرقابل رقابت قطر ایرویز سبب شد تا کم کم قید برون سپاری بخشی از پروازهای داخلی به این شرکت قطری زده شود.

یکی از آخرین مصاحبه های رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، واجد جنبه های خبری متقنی درباره احتمال منتفی شدن حضور هواپیماهای قطری و خرید هواپیماهای روسی بوده است. رضا نخجوانی روز سه شنبه در حاشیه مراسم روز جهانی هواپیمایی کشوری در جمع خبرنگاران گفت: برای خرید هواپیمای 100 نفره روسی در حال مذاکره هستیم تا برای پروازهای داخلی استفاده شود.

او درباره ورود هواپیماهای قطری به ایران هم بر توانمندی شرکت های داخلی تاکید کرد و گفت: توانایی های شرکت های هواپیمایی داخلی برای پاسخگویی به نیازهای داخلی به اثبات رسیده است و حتی اگر مساعدت های مالی به این شرکت ها انجام شود، امکان افزایش ظرفیت برای ارائه خدمات بیشتر توسط شرکت های هواپیمایی داخلی هم وجود دارد. اما برخی از کشورهای همسایه و دوست کشور ما برای کمک به کشور اعلام آمادگی کردند.

نخجوانی که نگفت چرا تا پیش از این توانایی شرکت های داخلی چنین اثبات نشده بود، در ادامه افزود: اعلام آمادگی قطری ها برای این منظور که از مجموعه توانمندی های داخلی و خارجی برای خنثی شدن تهدیدات و فشارهای بین المللی استفاده شود بسیار مفید است. اما آنچه که مسلم است توانایی شرکت های داخلی برای جوابگویی به نیاز بازار برای ما اثبات شده است.

البته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به این نکته اذعان کرد که تحریم کوچک تر از آن است که ما نیاز به کشورهای خارجی داشته باشیم زیرا شرکت های داخلی پاسخگوی نیازهای داخلی ما هستند.

طبق گفته این مقام مسئول و سایر مقام های هوایی کشور، شرکت های هواپیمایی می بایست بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه به سمت آزادسازی کامل خدمات، نرخ سوخت و نرخ بلیط هواپیما حرکت کنند. گفته اند چنانچه این قانون اجرا شود شرکت های هواپیمایی می توانند نیازهای خود را بطور کامل تأمین کنند.

یکی از مهم ترین فرازهای صحبت های نخجوانی درباره خرید هواپیمای توپولوف 204 و آنتونوف از روسیه بود که گفت: در سفری که به کشور روسیه داشتیم امضای پروتکل اصلاحی موافقت نامه هوایی بین ایران و روسیه مطرح شده بود که این پروتکل بیش از 10 سال متوقف بود، بنابراین برخی از مفاد این معاهده نامه با طرف روسی به توافق رسیدیم و هم اکنون این سند نهایی شده است و خوشبختانه به امضای وزرای دو کشور رسید. بنده در جریان مذاکره برای خرید هواپیمای توپولف 204 و آنتونوف نیستم.

به گفته وی، معمولا در تمام سفرها شرکت های خارجی پیشنهادات فروش هواپیما را به طرف ایرانی می دهند و طرف ایرانی حق انتخاب دارد تا بهترین گزینه ها را از بین انواع محصولات غربی و شرقی انتخاب کند.

 

نظر شما :