اخبار تکان‌دهنده از جنایات سلفی‌ها در حمص

قتل عامی که سلفی‌ها در سوریه به راه انداخته‌اند

۲۴ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۸ کد : ۱۸۸۵۵ اخبار اصلی
در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های عربی علی الخصوص الجزیره و العربیه از کشتاری که در حق مردم سوریه می‌شود، صحبت‌های بسیاری می‌شود. در این میان به تازگی این شبکه‌ها اعتراف کرده‌اند که از میان غیرتظاهرکنندگان نیز افراد بسیاری کشته می‌شوند.
قتل عامی که سلفی‌ها در سوریه به راه انداخته‌اند
دیپلماسی ایرانی: در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های عربی علی الخصوص الجزیره و العربیه از کشتاری که در حق مردم سوریه می‌شود، صحبت‌های بسیاری می‌شود. در این میان به تازگی این شبکه‌ها اعتراف کرده‌اند که از میان غیرتظاهرکنندگان نیز افراد بسیاری کشته می‌شوند. انسان‌هایی که نمی‌خواهند اعتراض کنند ولی قربانی خشم آتش طایفه‌ای می‌شوند و به بدترین شکل ممکن کشته می‌شوند. طبیعی است در کشوری که اکثریت با سنی‌ها است و حکومت در اختیار اقلیت علوی‌ است، طرفداران طایفه‌گری که عموما هم سنی نیستند بلکه سلفی هستند و از کشوری خاص حمایت می‌شوند، چه کسانی را به کشتن می‌دهند؛ علوی‌ها، علوی‌هایی که تنها جرمشان این است که هیئت حاکمه در کشورشان علوی است و از این رو باید کشته شوند! چرا که اولا دستشان به حکومت نمی‌رسد و ثانیا سلفی‌ اعتراضش را عموما با خون و کشتار بیان می‌کند. خون و کشتار کسی که از آن متنفر است؛ علوی، شیعی، دروزی، مسیحی و غیره.

جالب آن که بسیاری از بزرگان سوریه که در قدرت نیستند علوی هستند. آدونیس، شاعر و متفکر مشهور سوری و حتی برهان غلیون، رئیس شورای انتقالی هر دو علوی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، محمد صالح، یک فعال سیاسی از طایفه علوی‌ها می‌گوید: «چهار نفر از نزدیکانم کشته یا ربوده شده‌اند. نه با گلوله نیروهای امنیتی یا نظامی دولت بلکه توسط افراد ناشناس که عموما وابسته به جریان‌های طایفه‌ای خاص هستند.»

او می‌گوید: «ماه‌های اول که اعتراض‌ها شروع شد ما هم اعتراض کردیم، به نبود آزادی اعتراض کردیم، ما هم به دنبال دموکراسی بودیم. فکر می‌کردیم که دولت ما را سرکوب کند ولی هیچ گاه فکر نمی‌کردیم که معترضانی که با ما دست به اعتراض زده‌اند بخواهند ما را بکشند. ما قربانی درگیری‌های طایفه‌ای شده‌ایم.»

وی که برای نخستین بار از نوع دیگری از حوادث تکان دهنده شهر حمص که چند هفته است به کانون بحران سوریه تبدیل شده، می‌گوید، تاکید می‌کند، از خانواده‌اش چهار نفر کشته شده‌اند فقط برای این که علوی بوده‌اند و وابسته به همان طایفه‌ای‌اند که بشار اسد از آن طایفه است.  

صالح که در گذشته خود زندانی سیاسی بوده است، همچنین می‌گوید: «این درست است که نظام در برخورد با تظاهرکنندگان دست به خشونت سنگینی زده است ولی این جا جنایت‌های دیگری هم رخ می‌دهند که باید محکوم شوند. متاسفانه کسی از این جنایت‌ها نمی‌گوید. این جنایت‌ها بدتر از خشونت‌هایی است که دولت در حق معترضان انجام می‌دهد.»

شهر حمص نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد و با حدود 140 کیلومتر در شمال دمشق واقع شده است.

صالح که خود 12 سال از عمرش را در زندان گذرانده است، همچنین می‌گوید: «از زمانی که حافظ اسد، رئیس جمهوری راحل سوریه از دنیا رفت و بشار در سال 2000 به قدرت رسید برای این که به دنبال سوریه دموکراتیک بودم، به زندان افتادم. ولی حالا که فرصتی برای پیگیری خواسته‌هایم وجود دارد و از زندان آزاد شده‌ام در کمال تعجب می‌بینم که خودمان یکدیگر را به کشتن می‌دهیم.»

وی درباره ابعاد کشتاری که در سوریه وجود دارد، همچنین می‌گوید: «مثلا عیسی عبود که 60 سال سن داشت و از نزدیکان من بود و در منطقه شبابیه در حمص زندگی می‌کرد، در حالی که خرید کرده بود و می‌خواست به خانه‌اش بازگردد و در حالی که در هیچ کدام از اعتراض‌ها شرکت نکرده بود و کاری به سیاست هم نداشت، توسط افراد سنی که با یک خودرو در برابر او ظاهر شده بودند کشته شد. آنها جوان همراه او را نیز با شلیک گلوله به شکمش زخمی کردند که در حال حاضر در بیمارستان به سر می‌برد. سه نفر دیگری که در آنجا حاضر بودند را نیز ربودند و با خود بردند که سرنوشت هیچ کدام از آنها معلوم نیست. یک بار به ما گفتند که اعیان و بزرگان محله بیایند و جنازه‌هایشان را بگیرند ولی هنگامی که به محل وعده داده شده رفتند هیچ کس نبود. هنگامی که برگشتند به آنها پیام دادند، نیروهای نظامی وارد شهر شده‌اند و به همین دلیل جنازه‌هایتان را نمی‌دهیم. بروید جلوی نظامی‌ها را بگیرید تا جنازه‌هایتان را به شما برگردانیم.»

صالح همچنین می‌گوید: «راننده همان خودرو شادی طمور، خواهرزاده مرا در حادثه‌ای دیگر در حمص ربود و تا کنون هیچ خبری از سرنوشت او در دست نداریم.»

در همین رابطه گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران خانواده سنی به شهرهای دیگر یا به اردن و لبنان رفته‌اند و هزاران خانواده علوی نیز به کوه‌های غربی سوریه پناه برده‌اند. ترس هر دوی آنها مشترک است، سلفی‌ها به جان آنها نیفتند.

در روزهای اخیر آدم‌ربایی به ویژه در میان زنان علی الخصوص زنان علوی در شهر حمص و دیگر شهرهای ناآرام سوریه بسیار افزایش یافته است.

صالح می‌گوید: «اگر در گذشته به دنبال سرنگونی نظام بودیم اکنون این خواسته به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است، اکنون مهم‌ترین خواسته ما توقف خون‌ریزی‌ها است. فقط می‌خواهیم خونریزی‌ها متوقف شوند، همین.»

 

( ۱ )

نظر شما :