به موازات افزایش فشار‌ها بر ایران صورت گرفت

موافقت سنا با تحریم جدی‌تر ایران

۲۴ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۲ کد : ۱۸۸۶۱ اخبار اصلی
بر اساس یکی از طرح ها که با رای موافق ۴۱۰ نماینده در برابر ۱۱ رای مخالف به تصویب رسید، آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم می‌‌کند و تحریم‌های پیشین خود بر صنایع نفت و گاز این کشور را شدت می‌بخشد.
موافقت سنا با تحریم جدی‌تر ایران
دیپلماسی ایرانی: سنای آمریکا در روز بعداظهر روز چهارشنبه طرح بودجه دفاعی آمریکا را به تصویب رساند که در کنار سایر موارد، تحریم گسترده جمهوری اسلامی را از طریق 2 طرح مصوب،شامل می‌شود.

بر اساس یکی از طرح ها که با رای موافق ۴۱۰ نماینده در برابر ۱۱ رای مخالف به تصویب رسید، آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم می‌‌کند و تحریم‌های پیشین خود بر صنایع نفت و گاز این کشور را شدت می‌بخشد.

این مصوبه همچنین محدودیت‌هایی را بر تماس دیپلماتیک با ایران اعمال کرده است. مسدود کردن دارایی‌های مقام‌های ایرانی و منع ورود آنها به آمریکا از دیگر مفاد این مصوبه است.

مصوبه دیگر مجلس نمایندگان آمریکا نیز که با ۴۱۸ رای موافق در برابر دو رای مخالف تصویب شد، مجازات هایی را برای افراد و کشورهای طرف معامله با برنامه های تسلیحاتی ایران، سوریه و کره شمالی در نظر گرفته است.

اریک کانتور، رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان پس از تصویب این طرح ها گفت: این دو مصوبه به طور قابل توجهی تحریم های موجود علیه ایران را شدت می بخشد و به رئیس جمهوری اختیارات بی سابقه ای را برای اعمال تحریم های شکننده بر اقتصاد این کشور اعطا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اقدام سنا با توجه به زمان کوتاه باقی مانده تا جلسه کنگره برای تصویب تحریم‌های ایران بیش‌تر یک حرکت سمبولیک به نظر می‌رسد. چرا که کنگره نیز باید به طور جداگانه طرح تحریم‌های ایران که شامل تحریم موسسه‌های مالی خارجی در ارتباط با بانک مرکزی ایران می‌شود را به تصویب برساند.

به موجب طرح های مصوب سنا، تحریم‌های کنونی علیه جمهوری اسلامی تقویت شده و در عین حال فهرست افراد و شرکت‌های ایرانی تحریم شده نیز طولانی‌تر می‌شود.

این طرح‌ها بر مبنای تحریم‌های مصوب کنگره طراحی شده که سال گذشته به امضای باراک اوباما‌رییس‌جمهوری آمریکا رسید. این مجازات‌ها صادرات بنزین و دیگر تولیدات پالایش‌گاهی به ایران را ممنوع کرده و بانک‌های آمریکایی را از هم‌کاری با بانک‌های خارجی که با سپاه پاسدران جمهوری اسلامی در ارتباط بوده‌اند، باز‌می‌دارد.

ایلنا رز لتینن، رییس کمیته امور خارجی سنا در این زمینه اظهار داشت:« هدف استراتژیک بنیادین ما این است که پیش از این‌که ایران به سلاح هسته‌ای دست‌یابد، آن را متوقف کرده و تهران را مجاب کنیم که در این راه گام برندارد.

گفتنی است در طرح‌های جدید سنا برای تحریم ایران، زیرمجموعه‌های خارجی شرکت‌های آمریکایی نیز از تجارت با جمهوری اسلامی منع می‌شوند.

 

نظر شما :