نیاز آسیا به نفت ایران و تحریم‌های آمریکا

۲۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۸۸۹۵ اقتصاد و انرژی
آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در حالی به روند اعمال تحریم‌های سخت علیه جمهوری اسلامی شتاب بخشیده‌اند که مشتریان آسیایی نفت ایران با نگرانی این تحولات را زیر نظر داشته و از اینکه دیگر راهی برای پرداخت پول نفت به تهران وجود نداشته باشد، هراسناک به نظر می‌رسند.
نیاز آسیا به نفت ایران  و تحریم‌های آمریکا
دیپلماسی ایرانی: آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در حالی به روند اعمال تحریم‌های سخت علیه جمهوری اسلامی شتاب بخشیده‌اند که مشتریان آسیایی نفت ایران با نگرانی این تحولات را زیر نظر داشته و از اینکه دیگر راهی برای پرداخت پول نفت به تهران وجود نداشته باشد، هراسناک به نظر می‌رسند.

در این بین چین بیش از هر کشور دیگری در روند اعمال تحریم‌ها بر ایران دچار ضرر می‌شود. تا کنون چین همواره از موهبت خرید نفت ایران با قیمت تخفیف داده شده بهره‌مند بوده ومشخص نیست تنگ‌تر شدن دامنه تحریم‌ها راهی برای پرداخت‌های نفتی چین به ایران باقی خواهد گذاشت یا خیر.

این در حالی است که در زمستان گذشته تحریم بانک‌ها و موسسه‌های مالی خارجی در ارتباط با ایران موجب شد که هند برای بیش از 6 ماه نتواند پول نفت خریداری شده از ایران را بپردازد و بدهی بالغ بر 5 میلیارد دلار به بار آید. هرچند این بحران سرانجام از طریق بانکی در ترکیه حل شد و دهلی نو توانست بدهی نفتی خود به ایران را بپردازد ، اما زمزمه پا پس کشیدن بانک ترکیه از تعاملات نفتی تهران و دهلی نو موجب شده است که بانک مرکزی هند با افتتاح حساب بانک مرکزی ایران در هند موافقت کند. به این ترتیب پول نفت خریداری شده با روپیه، پول رایج هند به ایران پرداخت خواهد شد ، که البته این راهکار هم با توجه به پروژه تحریم بانک مرکزی در آمریکا و اروپا متزلزل به نظر می‌رسد.

اما چین که انبوه کالاهای بی کیفیت خود را به بازار ایران سرازیر می‌کند تا کنون با این مشکل مواجه نشده ، چرا که بر خلاف هند، روابط تجاری قابل توجهی با ایران دارد و بر مبنای این روابط، سامان دادن معامله پایاپای در خرید نفت، آسان‌تر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت ایران به آسیا صادر می‌شود که 10 درصد منابع مورد نیاز چین و هند را تامین می‌کند. اما بحران اخیر موجب شده است که کره جنوبی، هند و ژاپن به دنبال منابع جایگزین برای نفت ایران باشند.

این در حالی است که کاهش یا قطع صادرات نفتی ایران ، افزایش بهای نفت برای بازار‌های آسیایی و جهانی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش رویترز به نقل از رئیس کابینه ژاپن، تحریم نفت ایران موضوعی است که بر اقتصاد جهانی و قیمت نفت تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل توکیو این موضوع را به دقت زیر نظر دارد. وی خاطرنشان کرد که مقامات توکیو و واشینگتن به طور فعالانه در حال مذاکره در این زمینه هستند.

این در حالی است که انتظار می رود طرح تحریم‌های مضاعف ایران شامل تحریم بانک مرکزی در هفته جاری برای امضاء روی میز باراک اوباما قرار گیرد.

گفتن است تحریم های جاری علیه ایران، پالایشگاه‌های خارجی را از خرید نفت ایران منع نمی‌کند اما ارائه خدمات مالی از سوی بانک‌های خارجی برای ایران از طریق ارز‌هایی مانند، دلار ، یورو و پوند را دشوار می‌کند. اما در صورتی که بانک مرکزی ایران تحریم شود ارتباط مالی با ایران برای مشتریان نفت این کشور به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

با این حال آمریکا به مشتریان نفت ایران از جمله چین اطمینان داده است که در صورت تحریم نفت ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی، راهکار هایی برای ایجاد ثبات در بازار نفت به کار گرفته خواهد شد. این در حالی است که چین با وارد کردن روزانه 500 هزار بشکه ار نفت ایران، بزرگترین مشتری نفتی تهران به شمار می‌رود.

اما در حالی که چین می‌کوشد از مزایای تنش سیاسی موجود به نفع خود استفاده کند، ژاپن و کره جنوبی در تلاشند تا بین اتحاد نزدیک خود با آمریکا و وابستگی به واردات نفت از ایران توازن ایجاد کنند.

این در شرایطی است که سیاستمداران آمریکایی پیشنهاد داده‌اند برای کشور‌هایی که به واشینگتن در جهت تحریم ایران کمک می‌کنند، چشم‌پوشی‌هایی در نظر گرفته شود.

به همین دلیل کشور‌هایی مانند کره جنوبی و ژاپن در صورتی که نتوانند از طریق همراهی با کاخ سفید بخش از این چشم‌پوشی‌ها را به خود اختصاص دهند‌، در راه تجارت نفتی با ایران با مشکلات عدیده‌ای برخورد خواهند کرد.

 

نظر شما :