واکنش افغان‌ها به نامه اعتراض‌آمیز تهران

۲۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۸۹۱۸ آسیا و آفریقا
ترکش های تنش ایجاد شده بین ایران و امریکا بر سر فرود یا سقوط هواپیمای جاسوسی RQ170 به افغانستان هم اصابت کرد. این کشور که نامه ای اعتراض آمیز از تهران دریافت کرده، می گوید در این زمینه مسئولیت و دخالتی نداشته است.
واکنش افغان‌ها به نامه اعتراض‌آمیز تهران
دیپلماسی ایرانی: سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که مقام های ایرانی با ارسال یادداشتی به دولت افغانستان گفته اند، امریکا از خاک افغانستان به ایران تجاوز کرده و ورود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین امریکایی به آسمان ایران از قلمرو افغانستان صورت گرفته است.

افغان ها طی روزهای گذشته اعلام کرده بودند که پایگاه این هواپیماها در خاک پاکستان است و افغانستان در این زمینه شراکت یا دخالتی ندارد و روی همین اصل نباید پای آنها را به این دعوای جاسوسی و سیاسی باز کرد. چند روز پیش علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران از حکومت افغانستان خواست که به هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی اجازه ندهد تا از پایگاه های نظامی این کشور به سمت ایران پرواز کنند.

ایران می گوید هواپیمایی که در آسمان شکار کرده، درحال انجام عملیات جاسوسی بوده ولی امریکایی ها صریحا در این باره نظری نداده اند و می گویند این هواپیما صرفا به دلیل اشکالات فنی در ایران فرود آمده و ایرانی ها باید آن را پس بدهند.

پس از چند روز بگومگوی لفظی میان تهران و واشنگتن بود که پای افغانستان هم به غائله باز شد و دولت این کشور مورد اعتراض مقام های ایرانی قرار گرفت. خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از علی اکبر صالحی نوشت، ایران از حکومت افغانستان خواسته است که این تقاضا را جدی بگیرد و اجازه تکرار چنین حوادثی را ندهد. وزیر خارجه ایران همچنین هشدار داد که تکرار این دست وقایع، عملی غیردوستانه تلقی خواهد شد. صالحی از تمام همسایگان ایران خواست که به امریکا اجازه ندهند تا از زمین و فضای آنها سوء استفاده کند.

از سوی دیگر، لئون پانتا وزیر دفاع امریکا گفته است که امریکا عملیات هواپیماهای بدون سرنشین را همچنان ادامه خواهد داد. پانتا روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در کابل گفت: پرواز این هواپیماها جزو عملیات های اطلاعاتی مهمی است که هدف از انجام آن دفاع از منافع ملی امریکا و افغانستان است.

وزیر دفاع امریکا تاکید کرد که این دست عملیات ها ادامه خواهد یافت؛ ولی حامد کرزی در پاسخ به آن گفت که افغانستان نمی خواهد در دشمنی بین امریکا و ایران وارد شود. کرزی پیشتر نیز گفته بود که کشورش وارد دشمنی های ایران و امریکا نمی شود و چنانچه همکاری های امنیتی و سیاسی اش را با واشنگتن ارتقا می دهد، به این معنا نیست که مایل به حفظ دوستی اش با تهران نیست. کرزی البته بارها اعلام کرده بود که خاک کشورش محلی برای حمله به هیچ یک از کشورهای همسایه نخواهد بود و همسایگان افغانستان خیالشان از این بابت آسوده باشد. اما حالا که ایران می گوید هواپیمای مزبور از آسمان این کشور وارد ایران شده، درواقع بر نقض غرض در رفتار و گفتار افغان ها انگشت گذاشته و از این روست که به انتقاد از ایشان پرداخته است.

در میان این سوءتفاهمات، امریکایی ها خوستار بازپس دادن هواپیمای فوق پیشرفته شان از جانب ایران شده اند. دوشنبه هفته پیش باراک اوباما در یک نشست خبری گفت: "نمی خواهم درباره جنبه های اطلاعاتی هواپیمای بدون سرنشینی که در دست ایران است صحبت کنم زیرا این موضوع محرمانه است. اما ما خواهان استرداد آن شده ایم و منتظریم ببینیم ایرانی ها چه پاسخی می دهند."

مقام های ایران تا امروز این تقاضای امریکا را مسخره و غیرقابل قبول خوانده و آن را رد کرده اند. همچنین وزارت خارجه ایران در هفته گذشته، هم سفیر سوئیس را احضار کرد و هم سفیر افغانستان را. وزارت خارجه با احضار سفیر افغانستان، اعتراض دولت متبوعش را در مورد ورود هواپیمای امریکایی از افغانستان به قلمرو هوایی ایران، به او ابلاغ کرد.

مقام های ایرانی می گویند هواپیمای RQ170 بار اول در 225 کیلومتری مرز مشترک با افغانستان در نزدیکی شهر کاشمر دیده شده است. اما افغان ها با تردید در این باره اظهارنظر می کنند و اعتراض دولت ایران را چندان مستند و برپایه واقعیت نمی دانند. آنها معتقدند این هواپیما به احتمال زیاد از آسمان پاکستان وارد ایران شده و اگر از سمت افغانستان آمده باشد، قطعا نقص فنی داشته و در حالت غیرعادی و سرگردان به آسمان ایران رسیده است.

 

 

نظر شما :