خبرسازی جدید درباره نحوه دستیابی ایران به پهپاد

۲۷ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۸۹۴۹ اخبار اصلی
درحالی که برخی رسانه های غربی در روزهای گذشته نوشتند که امریکایی ها حتی قصد ورود به خاک ایران و نابودسازی هواپیمای ساقط شده شان را داشته اند، حالا برخی منابع خبری مدعی هستند که این هواپیما در افغانستان سقوط کرده بوده و ایرانی‌ها آن را با پرداخت پول وارد خاک خود کرده اند.
خبرسازی جدید درباره نحوه دستیابی ایران به پهپاد

دیپلماسی ایرانی: اختلاف نظرها بر سر چگونگی سقوط یا فرود هواپیمای RQ170 در ایران ادامه دارد. پس از آنکه وزیر خارجه ایران به افغان ها اعتراض کرد و نقض هوایی ایران را به دلیل ورود این هواپیما مورد انتقاد قرار داد، برخی کارشناسان و رسانه های افغانستان عنوان کردند که پایگاه این هواپیماها در پاکستان مستقر است و افغانستان در این زمینه مسئولیتی ندارد. حالا این ادعای جدید مطرح شده که هواپیمای مزبور در ایران شکار نشده یا سقوط نکرده بلکه در خاک افغانستان ساقط شده و سپس به ایران برده شده است.

مطابق این ادعای عجیب که هنوز شاهد و دلیلی برای اثبات آن مطرح نشده، این هواپیمای امریکایی از پایگاه هوایی شمسی مستقر در پاکستان پرواز کرده و پس از دچار شدن به نقص فنی در ولایت فراه سقوط کرده و ایران از طریق عواملی که در اختیار داشته، با پرداخت پول آن را به دست آورده است.

یک کارشناس افغان به رادیو آزادی گفته است: اطلاعاتی که وجود دارد این است که هواپیمای بدون سرنشین در مرز میان فراه و مرز ایران سقوط کرده و سپس توسط تعدادی وطن فروش به ایران منتقل شده است.

او به این رسانه خبری گفته است که "حکومت ایران از این موضوع به عنوان یک ابزار فشار بر دولت افغانستان استفاده می کند." جالب اینجاست که نظیر این ادعا را حتی دولت امریکا و مقام های ناتو هم مطرح نکرده اند. بعد از این حادثه وزارت خارجه ایران مراتب اعتراض خود را با ارسال نامه ای به دولت افغانستان اعلام کرد و نقض حریم هوایی ایران را توسط یک پرنده جاسوسی، غیردوستانه و نگران کننده خواند و خواستار جلوگیری از تکرار این گونه حوادث شد. دفتر ریاست جمهوری افغانستان هم گفته که این ماجرا را بررسی می کند و پس از حصول نتیجه تحقیقات، افکار عمومی خود و دولت ایران را در جریان امر قرار می دهد.

​​ ایالات متحده هنوز در مورد سقوط هواپیمای پیشرفته اش جزئیات و اطلاعات دقیقی منتشر نکرده و تنها رسانه ها هستند که گمانه های متعددی را درباره هدف پرواز این هواپیما منتشر کرده اند. هم باراک اوباما و هم لئون پانتا گفته اند که این یک موضوع امنیتی است و نمی خواهند درباره آن وارد جزئیات شوند.

موضوع دیگری که همزمان با این قضیه در افغانستان کلید خورده و قرار است به عنوان جواب اعتراض ایران به افغانستان مطرح شود و باصطلاح، دست بالای ایران را در قضیه شکار هواپیمای جاسوسی کوتاه کند، مسئله ای است که سفیر بریتانیا در کابل پیش کشیده است. او با طرح یک ادعای تکراری، ایران را به تجهیز و تسلیح شورشیان در افغانستان متهم کرده و می گوید از برخی شورشیان، سلاح های ایرانی به دست آمده است.

ویلیام پیتی سفیر بریتانیا در کابل مدعی است، مهمات ایرانی را به دست آورده اند که مستقیما از سوی این کشور برای مخالفان مسلح دولت افغانستان فرستاده شده است و این کار نه تنها به ضرر صلح و امنیت در افغانستان است بلکه امنیت منطقه را با تهدید روبرو می کند.

سفیر بریتانیا گفته که هرچند این مسئله به شورای امنیت سازمان ملل نیز اعلام شده اما با این حال از ایران هم می خواهد که دست از این مداخله ها بکشد و برای برقراری صلح و ثبات، از دولت افغانستان حمایت کند.

ویلیام پیتی در این باره توضیح داده است که "ما این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاده ایم و خود نیز دست به اقدام نظامی متقابل زده ایم تا جلو ارسال کمک های نظامی به مخالفان مسلح را بگیریم. همچنین به ایران گفته ایم که این مسئله به نفع شما هم نیست و خوب است به جای حمایت از مخالفان مسلح از دولت افغانستان حمایت کنید."

پیش از این سفیر امریکا در کابل نیز مدعی شده بود که اسناد و شواهدی در اختیار دارد که نشان دهنده مداخله ایران در امور افغانستان و همکاری مالی و نظامی با مخالفان مسلح این کشور است؛ اسناد و شواهدی که هیچ گاه رو نشد و دولت افغانستان هم از وارد کردن چنین اتهاماتی به ایران خودداری می کند.

بدیهی است که تداوم مشکلات نیروهای خارجی در افغانستان و افزایش حملات انتحاری نشان دهنده ضعف و ناتوانی آنها در مبارزه با تروریسم بوده و اتهام زنی به ایران نیز نوعی فرافکنی و سپردن مشکلات به عوامل بیرونی به حساب می آید. ضمنا پس از کشف هواپیمای جاسوسی امریکا در ایران و افتضاح اطلاعاتی غرب در این باره، رسانه های همسو با امریکا تلاش می کنند پادزهرها و پاسخ هایی برای فراموشی طعم این شکست فراهم بیاورند و موضوعاتی تازه درباره ایران مطرح کنند و اعتراض ایران به افغانستان را هم تحت الشعاع قرار دهند. 

نظر شما :