سودان و امارات به دنبال گرفتن بازار نفت ایران

۲۹ آذر ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۲ کد : ۱۸۹۶۳۲۵ اقتصاد و انرژی
به گزارش برخی منابع خبری داخلی، در پی تحریم‌های نفتی جامعه غربی علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش میزان تولید نفت ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به گفته احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت در مقایسه با سال گذشته میلادی میزان تولید نفت ایران به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است که دلیل آن به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید نفت باز می‌گردد.
سودان و امارات به دنبال گرفتن بازار نفت ایران
دیپلماسی ایرانی: به گزارش برخی منابع خبری داخلی، در پی تحریم‌های نفتی جامعه غربی علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش میزان تولید نفت ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به گفته احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت در مقایسه با سال گذشته میلادی میزان تولید نفت ایران به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است که دلیل آن به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید نفت باز می‌گردد.

در همین رابطه منابع خبری می‌گویند که شرکت چینی سینوپک کورپ، که بزرگترین مشتری‌ نفت ایران است به دلیل اعمال تحریم‌های غرب بر ایران در داد و ستدش با تهران دچار مشکل شده و مجبور به کاهش خرید خود از ایران شده است. شرکت سینوپک، یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران است که در ماه ژانویه میزان خریدش را از 540 هزار بشکه در روز به 285 هزار بشکه کاهش داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، این در حالی است که امارات متحده عربی، سرمایه‌گذاری‌های تازه‌ای را برای افزایش تولید نفت و گازش آغاز کرده است. در ابوظبی شرکت "تاسیس فراورده‌های نفتی برای استفاده از نفت و گاز" تصمیم دارد در سال آینده میلادی پروژه‌های بزرگ تازه‌ای را به مزایده بگذارد با این هدف که میزان تولید انرژی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. عقیل ماضی، مدیر اجرایی این شرکت در این باره گفت: «شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) حداقل چهار تا پنج پروژه بزرگ نفتی را در سال آینده به ارزش میلیاردها دلار به مزایده خواهد گذاشت. ما این مزایده را فرصتی طلایی برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور می‌دانیم.»

این شرکت پیش‌بینی کرده است که بتواند سرمایه‌گذاران اماراتی، عربستانی و هندی را برای توسعه میدان‌های نفتی خود جذب کند تا جهشی قابل توجه در تولیدات نفتی‌اش داشته باشد.

از سوی دیگر در سودان، عوض احمد الجاز، وزیر نفت این کشور اعلام کرد که این کشور تصمیم دارد شش میدان نفتی را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار دهد تا بدین ترتیب میزان تولید نفت کشور را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش دهد. به گفته وی از این میادین، دو میدان در دارفور، یک میدان در شمالی‌ترین نقطه کشور و سه میدان در شرق سودان خواهد بود. این خبر تنها یک روز پس از مذاکرات خارطوم با سودان جنوبی برای تقسیم عایدات نفتی مخابره می‌شود.

عوض احمد الجاز در این باره گفت: «ما شش میدان نفتی را در اختیار سرمایه‌گذاران جهان قرار می‌دهیم و از سرمایه‌گذاری هر شرکت خارجی در هر کجای دنیا با آغوش باز استقبال می‌کنیم و هیچ شرطی برای ملیت سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند سرمایه‌هایشان را به کشورمان بیاورند، قائل نیستیم.»

وی تاکید کرد، خارطوم تصمیم دارد در 15 ژانویه میزبان سرمایه‌گذاران فعال در بخش صنعت نفت و گاز از سراسر جهان باشد.

جامعه جهانی به بهانه منحرف شدن برنامه هسته‌ای ایران به سمت تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای تصمیم دارد که تحریم‌های سنگینی را بر صنایع نفت و گاز ایران اعمال کند و امیدوار است که دیگر کشورهای تولیدکننده نفت بتوانند کاهش تولید نفت مورد نیاز بازار انرژی را در پی این تحریم‌ها تامین کنند. جامعه غربی برای رسیدن به این هدف به تولیدات نفتی عربستان، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، لیبی، الجزایر، عراق و سودان چشم دوخته است. اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا اعلام کرده‌اند که تحریم خرید نفت از ایران و دادوستد با بانک مرکزی این کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در صورت نهایی شدن این تصمیم پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت افزایش یابد.       

 

نظر شما :