سفیر روسیه در لبنان: موضع مسکو در قبال سوریه تغییر نمی‌کند

۳۰ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۸۹۶۳۴۴ سرخط اخبار

تحولات منطقه خاورمیانه روز به روز رنگ و بوی تازه ای به خود می گیرد و هر روز تنش تازه ای را تجربه می کند. در این میان رویکرد خصمانه غرب در برابر پرونده صلح آمیز برنامه هسته ای ایران و بحران سوریه که این روزها بیش از آن که جنبه اعتراض مدنی به خود گرفته باشد رنگ و بوی طایفه و عملیات مسلحانه به خود گرفته است در راس تحولات خاورمیانه قرار دارد. در همین رابطه خبر آنلاین گفتگویی را با الکساندر زاسبیکین، سفیر فعلی روسیه در لبنان انجام داده است که در زیر می خوانید: 
اوضاع را در منطقه به ویژه در سوریه چگونه ارزیابی می کنید؟ مواضع روسیه در قبال این تحولات چیست؟
ما اوضاع را در خاورمیانه از دریچه خودمان می بینیم. ما در کنار اصلاحات و خواسته های مردمی ایستاده ایم. حرکت های مردمی برای آزادی خواهی را تایید می کنیم ولی هم زمان ترجیح می دهیم که این تحرکات از طریق راه های مسالمت آمیز دنبال شود نه از طریق رویارویی و منازعات داخلی و استفاده از ابزار خشونت. برای همین است که همیشه دعوت به گفتگو کرده ایم و خواستار تکرار توافقات ملی بوده ایم. به ویژه در خصوص سوریه از روز نخست آغاز بحران در این کشور ما همین رویکرد را دنبال کرده ایم. تا کنون نیز همه تلاش خود را به کار گرفته ایم که وضع موجود به یک عملیات سیاسی تبدیل شود و در هر مرحله ای تمامی تلاش های عربی را که به تسهیل امور بینجامد تا میان دولتمردان با مخالفان گفتگویی صورت بگیرد را تایید کرده ایم... 
اما همین طرح ها به ابزاری برای فشار به حکومت سوریه تبدیل شده است؟ 
بله، ما چنین سیاست هایی را مفید نمی دانیم. این که از تلاش ها برای فشار یک جانبه به نظام سوریه استفاده می شود را نامناسب می دانیم. برای همین از همه می خواهیم که تلاش های مفید و تسهیل کننده در سوریه انجام دهند تا کار به عملیات سیاسی بینجامد، خشونت ها متوقف شوند و گفت و گوهای ملی صورت بگیرد.
آیا موضع روسیه در جهت رد تحریم ها علیه سوریه است؟
ما خواستار تفاهم بر طبق طرح اتحادیه عرب و فعال سازی آن هستیم و آن چه برداشت می شود این است که ظاهرا هیئتی از سوی اتحادیه عرب برای اعزام به سوریه در نظر گرفته شده است. لازم است بر سر این موضوع توافق و تفاهمی صورت بگیرد و همه موانع و چیزهایی که عمل شدن این حرکت را معلق می کند، برداشته شوند. ما معتقدیم که اعمال تحریم ها هیچ سودی برای کسی ندارد و هنگامی که بحران پیچیده شود تبدیل ابزاری برای فشار می شود و دیگر وسیله ای برای حل وجود نخواهد بود. همان طور که گفتم طرح ها و تلاش ها نباید به یک ابزار فشار علیه حکومت سوریه تبدیل شوند.
لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که سناریوی دراماتیک لیبی برای سوریه تکرار نخواهد شد. آیا روسیه با همه ثقل سیاسی و حتی نظامی اش تصمیم به دفاع از سوریه گرفته است؟
هنگامی که ما می گوییم تجربه لیبی تکرار نخواهد شد و وقتی که در شورای امنیت بر سر طرح علیه سوریه از حق وتویمان استفاده می کنیم، این بدان معنا است که این مواضع روسیه مبنای اصلی سیاست هایش است و همچنان به آن پایبندیم.
از اعزام ناوهای نظامی روسی به سواحل سوریه چه برداشتی می توان کرد؟
به طور خلاصه بگویم که این ناوهای نظامی روسی بر اساس دستورات رهبران روسیه عمل می کنند.
فشارهای غربی از سوی برخی کشورها مثل بریتانیا علیه ایران را که به فرا خواندن سفیر این کشور و چند کشور اروپایی انجامید، چگونه تفسیر می کنید به خصوص این که هم زمان با این کار به سوریه نیز فشار وارد می آورند. آیا میان این دو رابطه ای وجود دارد؟
بهتر است این گونه بگویم که در برابر ایران و سوریه ما از راه حل های سیاسی حمایت می کنیم. درباره ایران باید بگویم که ما از همه دعوت می کنیم که در چارچوب عملیات سیاسی برای گفتگو با ایرانی ها همه تلاش های خود را به کار گیرند. چرا که ایرانی ها خود اعلام آمادگی برای انجام هر گونه مذاکره و مشورتی درباره موضوعات مطرح به ویژه برنامه هسته ای شان کرده اند. 
افزایش فشارها از سوی سازمان ملل علیه ایران به ویژه در بحث پرونده برنامه مسالمت آمیز هسته ای اش را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما اعلام کردیم که گزارش اخیر سازمان ملل درباره پرونده هسته ای ایران هیچ چیز جدیدی نداشته است. به نظر ما این بزرگ نمایی بر سر برنامه هسته ای ایران چیزی جز بزرگ نمایی عملکرد منفعلانه جامعه غربی نیست. 

نظر شما :