مجله هفته/ وقتی از تنگه هرمز حرف می‌زنیم، به کسی برنخورد

۰۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۶ کد : ۱۸۹۶۳۵۹ اخبار اصلی
تعدادی از کسانی که نامشان هرمز است و کم هم نیستند، از طریق ایمیل و نامه و تماس های مودبانه تلفنی گلایه کرده اند که چرا این روزها دائم می نویسیم تنگه هرمز تنگه هرمز و چرا می نویسیم مسدود کردن تنگه هرمز حق مسلم ماست یا نیست و اصلا چرا به خود اجازه می دهیم وارد حریم خصوصی آنها شویم و اصلا به اماراتی ها چه ربطی دارد که تنگه هرمز را دور بزنند و لوله از آن رد کنند و بخواهند چنین و چنانش کنند.
مجله هفته/ وقتی از تنگه هرمز حرف می‌زنیم، به کسی برنخورد
دیپلماسی ایرانی: خطاب به این دوستان هرمز نام می نویسیم که به سهم خود پوزش می خواهیم و از اینکه تنگه هرمز (منظورمان تنگه واقع در خلیج فارس و دریای عمان است) به محل رقابت و مناقشه تبدیل شده و غیر ایرانی ها و غیرهرمزها مدام درباره اش نظر می دهند یا می خواهند دست اندازی به این تنگه ما (منظورمان همان تنگه جغرافیایی است) داشته باشند، بسیار متاسفیم و ما هم از این بابت دلخوریم.

البته ما نیز معتقدیم که آن تنگه هرمز نقشه جغرافیا، حق مسلم ماست ولی آن را موجب محق دانستن خود در قبال سایر تنگه ها نمی دانیم و همین جا اعلام می کنیم که در صورتی که دشمنان بخواهند خدشه یا تعرضی به تنگه هرمز وارد کنند یا لودر بیندازند و آن را گشاد کنند یا راه و کوره راهی از پس و پیش آن درست کنند و نقشه جغرافیا را به هم بریزند، جلوی آن می ایستیم و هر کاری هم از دستمان بربیاید انجام می دهیم. البته خیلی دوست داریم در قبال دریاچه ارومیه و زاینده رود و جنگل های رو به خشکی و خشکی های رو به بیابان و بیابان های رو به افزایش و... هم کاری کنیم ولی چه کنیم که این همه نه در چارچوب وظایف ماست و نه می شود جلوی مشیت و قهر طبیعت را گرفت.

قابل توجه هرمزهای عزیزی که دائم از ما می پرسند مقصودتان از این هرمز کدام هرمز است، باید بگوییم که این بحث ها بحث های نفتی و کلان کشور است و هرمزی که ما می گوییم، نام حقوقی و حقیقی یک باریکه در حدفاصل دریای عمان و خلیج فارس است و هرگونه تشابهی میان این نام با نام های دیگر، تصادفی است.

توضیح بیشتر اینکه، چندی است اروپایی ها و امریکایی ها تهدید کرده اند که اگر ایران در زمینه هسته ای کوتاه نیاید و عقب ننشیند، آنها هم از عربستان و امارات و سایر شیخ نشین های حاشیه جنوبی خلیج فارس می خواهند تا تولید نفتشان را افزایش دهند تا یک وقت به کم و کاستی برنخورند و سیاست ضد ایرانی شان، مفید و موثر بیفتد.

برخی کارشناسان و سیاستمداران در ایران گفته اند که اگر اعراب بخواهند در تحریم های غیرقانونی و غیرانسانی غرب شریک شوند و سقف تولید نفت خود را افزایش دهند، ایران هم قادر است با بستن تنگه هرمز، شریان نفت جهان و درواقع رگ حیات اقتصادی اروپا و امریکا را در اختیار بگیرد.

رستم قاسمی در پایان برگزاری صد و شصتمین اجلاس اوپک در جمع خبرنگاران درباره احتمال جایگزینی نفت عربستان به جای نفت ایران در بازار در صورت تحریم احتمالی، با اشاره به انجام مذاکرات نفتی بین ایران و عربستان در وین گفت: وزیر نفت عربستان کاملا این موضوع را رد کرد و ایران روابط خیلی خوبی با عربستان دارد.

وزیر نفت با اعلام اینکه به زودی همکاری های دوجانبه نفتی ایران و عربستان گسترش می یابد، در پاسخ به خبرنگاری که پرسید "اگر اروپا نفت ایران را تحریم کند، ایران چه‌کار خواهد کرد؟" گفت: ما فکر نمی‌کنیم نفت ایران را تحریم کنند؛ این حتما عاقلانه نیست؛ چون اگر این ‌طور باشد قطعا بازار متشنج خواهد شد.

این وزیر دولت دهم درباره احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران نیز در چند کلمه توضیح داد: چنین چیزی مطرح نیست.

از طرف دیگر، وقتی موضوع احتمال دور زدن تنگه هرمز توسط امارات رسانه ای شد، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش اعلام کرد: ساخت خط لوله جدید نفت امارات منجر به کاهش اهمیت تنگه هرمز نمی‌شود. این کشور با ساخت خط لوله جدید نفت، قصد دور زدن تنگه هرمز را ندارد بلکه به دنبال یک فعالیت تجاری است.

سوری با تاکید بر اینکه ظرفیت خط لوله جدید نفتی امارات تنها 1.7 میلیون بشکه در روز است، افزود: انتقال این میزان نفت تاثیری در اهمیت و جایگاه تنگه استراتژیک هرمز ندارد. سالانه بیش از 15 هزار فروند کشتی و شناور تجاری از تنگه هرمز عبور می کند.

 برخی خبرگزاری ها نوشته بودند، خط لوله حبشان - فجیره با مشارکت امارات و یک شرکت پیمانکار چینی با هدف دور زدن تنگه هرمز و انتقال نفت خام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بدون عبور از این تنگه استراتزیک به بهره برداری رسیده است. کارشناسان اقتصادی جهان از تنگه هرمز به عنوان اصلی ترین مسیر انتقال نفت کشورهای حوزه خلیج فارس به بازار یاد می کنند و معتقدند بسته شدن این تنگه استراتژیک منجر به کاهش حدود 70 درصد عرضه نفت به بازارهای جهانی می شود.

امیدواریم با این توضیحات، خیال همه هرمزها از جنجال ها و سوءتفاهمات اخیر مربوط به تنگه هرمز راحت شده باشد. البته این مسئله موجب نمی شود که خیال ما بابت خط لوله 480 کیلومتری اماراتی ها راحت شود؛ خط لوله ای که انتقال نفت از خلیج فارس را بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز امکان پذیر می‌کند.

 

نظر شما :