آژانس آغاز غنی‌سازی در تاسیسات زیرزمینی را تایید کرد

۲۰ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۸۹۶۹۴۸ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد‌ازظهر روز دوشنبه آغاز عملیات غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی نزدیک قم را که اخیرا مقامات تهران به آن اشاره کرده بودند، تایید کرد. این عملیات در حالی آغاز شده است که تنش‌ها در روابط تهران با غرب بر سر افزایش تحریم‌ها به اوج خود رسیده و از سویی دیگر جمهوری اسلامی برای مذاکره با گروه 1+5 بر سر موضوع هسته‌ای اعلام آمادگی کرده است.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز،‌ عملیات غنی سازی در سایت زیرزمینی فردو در شرایطی انجام می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل از 5 سال پیش تا کنون از جمهوری اسلامی می‌خواهد که عملیات غنی‌سازی اورانیوم را که می‌تواند در تولید بمب کارایی داشته باشد، متوقف کند اما تهران در این مدت این فعالیت‌ها را شدت بخشیده و تاکید دارد که برنامه‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

در روزهای اخیر مقامات ایرانی اظهاراتی در مورد آغاز عملیات غنی‌سازی در سایت فردو مطرح کرده‌اند که چند ماه قبل سانتریفوژ‌ها به منظور در امان ماندن از حملات هوایی احتمالی به این محل منتقل شده بود. این تاسیسات دومین سایت بزرگ غنی‌سازی ایران است که چندین متر زیر زمین بنا شده و تا دو سال قبل که گروهک منافقین ادعای وجود آن را مطرح کردند، به طور محرمانه اداره می‌شد.
گیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه اظهار داشت که می‌تواند تایید کند که ایران عملیات غنی سازی اورانیوم در این سایت را آغاز کرده است.
وی ادامه داد: تمامی تاسیسات این سایت تحت نظر آژانس قرار دارد و بازرسان به طور مرتب از آن بازدید می‌کنند.

به گفته تودور، غنی‌سازی در این سایت با خلوص 20 درصدی انجام می‌شود که سطحی است که می‌توان از طریق آن برای راکتور تحقیقاتی تهران ، سوخت تولید کرد اما با این وجود این سطح غنی‌سازی تولید بمب را نیز آسان‌تر می‌کند و در مقایسه با سایت نظنز اورانیوم غنی شده در فردو با دشواری کمتری به سلاح هسته‌ای تبدیل می‌شود.
این در حالی است که انتظار می‌رود جزئیات تازه‌ای در مورد سایت فردو در گزارش فنی شورای حکام آژانس در ماه آینده، منتشر شود.


 

نظر شما :