جان مک‌کین: عراق به سمت تجزیه حرکت می‌کند

۲۰ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۸۹۶۹۵۸ سرخط اخبار

سناتور جان مک کین، هشدار داد: شرایط در عراق به سوی تجزیه این کشور پیش می‌رود و دلیل آن سیاست خارجی آمریکا در این منطقه است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی.بی.اس نیوز، جان مک کین، سناتور ایالت آریزونای آمریکا و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 2008 آمریکا اظهار داشت: خروج نیروهای آمریکایی از عراق شرایط وخیمی در این کشور ایجاد کرده است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سی.بی.اس شرکت کرده بود، اظهار داشت: شرایط در عراق به گونه‌ای است که این کشور را به سوی تجزیه و ازهم‌پاشیدگی پیش می‌برد، زیرا ما بخشی از نیروهای خود را در آنجا نگه نداشتیم؛ ریئس‌جمهور آمریکا قول داده نیروها را از عراق خارج کند. ما می‌توانستیم بخشی از نیروها را در عراق نگه داریم تا ثبات در این کشور حفظ شود.

وی افزود: هم‌اکنون عراق در حال ازهم ‌پاشیدگی است و این احتمال وجود دارد که شرایط بسیار آشفته در کشور برقرار شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه اکتبر اعلام کرد سربازان آمریکایی تا انتهای سال 2011 از عراق خارج می‌شوند.

این چارچوب زمانی پیشتر توسط جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تعیین شده بود و مورد استقبال مردم آمریکا نیز قرار گرفت، اما برخی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه با این تصمیم مخالفت کردند و اظهار داشتند: نظام سیاسی و امنیتی در عراق همچنان شکننده است. هم‌اکنون جان مک کین، می‌گوید: این نگرانی‌ها تبدیل به واقعیت شده است.

وی اظهار داشت: به نظر من روشن و واضح است که یک روند از هم پاشیدگی در عراق آغاز شده که نهایتا به تقسیم عراق به سه کشور منتهی می‌شود. ما باید بخشی از نیروهای خود را در آنجا نگه می‌داشتیم.

مک کین که یکی از مقامات ارشد کمیته سرویس‌های مسلح مجلس سنای آمریکاست، از باراک اوباما به خاطر روش رهبری‌اش و تضعیف سیاست خارجی آمریکا انتقاد کرد.

مک کین گفت: نتیجه‌ای که می‌توان در حال حاضر به آن دست یافت، به ویژه در مورد عراق این است که آمریکا ضعیف است و ما در حال عقب‌نشینی هستیم. این اقدام آثار جانبی دیگری نیز در پی دارد.

مک کین همچنین در خصوص استراتژی جدید دفاعی آمریکا که هفته گذشته از سوی اوباما، اعلام شد، اظهار داشت: پنتاگون باید صرفه‌جویی‌های خود را انجام دهد، اما در این نهاد "فرهنگ فساد" وجود دارد.

براساس استراتژی جدید دفاعی، آمریکا قرار است ارتش این کشور کوچک‌تر و انعطاف‌پذیرتر شود. 

نظر شما :