بشار اسد در سخنرانی خود چه گفت؟

۲۰ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۲ کد : ۱۸۹۶۹۶۸ سرخط اخبار
بشار اسد در چهارمین سخنرانی خود پس از آغاز بحران این کشور به بیان دیدگاه‌هایش درباره مأموریت هیأت ناظران اتحادیه عرب، نحوه تعامل کشورهای عربی و غیرعربی با تحولات سوریه و برنامه اصلاحات پرداخت.

به گزارش انجمن دانشجویان خبرنگار ایسنا، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در سخنانی مهم که امروز (سه‌شنبه) به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی این کشور پخش شد، گفت: امروز بعد از 10 ماه از حوادث تاسف‌باری که هم‌وطنان ما را هدف قرار داده، با شما سخن می‌گویم، شرایط کنونی برای ما به مثابه یک امتحان بزرگ است و ما با مشارکت هم می‌توانیم از آن خارج شویم.

وی در ادامه گفت: حوادث اخیر سوریه قلب من و قلب ملت سوریه را به سختی آزرده و ما را به گریه انداخته است، اما همگان می‌دانند که توطئه‌های خارجی در این حوادث نقش بسزایی داشته و بر کسی پوشیده نیست که برخی طرف‌های خارجی با ریختن خون ملت سوریه قصد دارند، منافع خود را محقق سازند.

رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه گفت: در گذشته نبود عقلانیت در گفت‌وگو بین گروه‌ها در سوریه باعث به وجود آمدن مشکلاتی شد، اما اکنون پرده‌ها کنار رفته و دیگر طرف‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی نمی‌توانند به دورویی و ریا بپردازند چرا که دست این افراد در سوریه رو شده است.

بشار اسد در ادامه افزود: برخی‌ خرابکارها از تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم سوء‌استفاده می‌کنند و اقدام به ایجاد ناامنی و خرابکاری در کشور می‌نمایند.

وی در ادامه با اشاره به نقش برخی کشورهای عربی در حوادث سوریه افزود: برخی کشورهای عربی در خصوص تحولات سوریه مواضع اخلاقی و درستی اتخاذ می‌کنند اما برخی کشورهای عربی دیگر، بدتر از کشورهای غربی علیه ما موضع می‌گیرند. برخی کشورهای عربی نیز وجود دارند که قلبا با ما و ملت سوریه هستند اما از لحاظ سیاسی علیه ما موضع‌گیری می‌کنند که این نشان‌دهنده سیاست غیرمستقل این کشورهاست.

بشار اسد در ادامه افزود: مساله ناظران اتحادیه عرب در سوریه مساله‌ای است که ما خود برای اولین‌بار آن را مطرح کردیم و در نشستی با یک هیات از اتحادیه عرب آن را در میان گذاشتیم، در واقع این طرح، پیشنهاد خود سوریه بوده است و ما خود خواهان این بودیم که ناظران به سوریه وارد شوند و از اوضاع کشور آن‌گونه که هست، اطلاع یابند.

رئیس‌جمهوری سوریه گفت: در خصوص این طرح ما بر یک چیز تاکید داشتیم و آن این که استقلال و حاکمیت سوریه حفظ شود.

وی در ادامه با اشاره به ادعاهای برخی کشورهای عربی مبنی بر ایجاد اصلاحات در سوریه گفت: بعضی کشورهای عربی هستند که به ما می‌گویند، در کشور اصلاحات انجام دهید، این در حالی است که خود هیچ اطلاعی از دموکراسی ندارند. آنها باید بدانند که سوریه جزو اولین کشورهای عربی است که در آن پارلمان ایجاد شد و به سوی دموکراسی حرکت کرد. کشورهایی بودند که با مطرح کردن موضوع اصلاحات سیاسی انتظار داشتند که ما اصلاحات انجام ندهیم، اما ما به اصلاحات پاسخ مثبت داده‌ایم و اجرای آن را آغاز کرده‌ایم.

بشار اسد با اشاره به اینکه کشورهای عربی بیشتر از هر کشوری علیه سوریه موضع‌گیری کرده‌اند، گفت: این کشورهای عربی هستند که در بسیاری از موارد علیه سوریه رای داده‌اند و ما شاهد آن بودیم که دیگر کشورهای جهان در کنار ما بوده‌اند. در مساله ترور رفیق الحریری (نخست‌وزیر اسبق لبنان)، پرونده ساختگی مساله هسته‌ای سوریه و نیز مسائل حقوق بشر این کشورهای عربی بودند که علیه سوریه رای دادند اما آیا اتحادیه عرب تاکنون توانسته است اقدام مثبتی در زمینه فلسطین، سودان و یا دیگر کشورهای عربی انجام دهد.

بشار اسد با متهم کردن اتحادیه عرب به کارشکنی عنوان داشت: اتحادیه عرب به طور مستقیم در ایجاد فتنه و تفرقه نقش دارد.

- قانون اساسی اصلاح می‌شود

- سوریه رکن اساسی اتحادیه عرب است


بشار اسد در ادامه سخنرانی مهم خود درباره تحولات این کشور انجام اصلاحات را برای سوریه ضروری دانست.

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد: اتحادیه عرب عضویت سوریه در این اتحادیه را تعلیق کرده است اما این مساله برای ما هیچ اهمیتی ندارد، ما سال‌هاست که می‌کوشیم تا خسارت‌های وارد شده به سوریه را که ناشی از روابط‌ با اعراب است، کاهش دهیم. سوریه در اتحادیه عرب یک رکن اساسی است و اتحادیه عرب بدون سوریه اصولا بی‌فایده است و هویت عربی آن بدون سوریه معنایی ندارد.

وی در ادامه افزود: میان عرب و کسی که خود را عرب می‌نامد، بسیار تفاوت وجود دارد. اتحادیه عرب نه عربی است و نه اتحادیه است، ما در را به روی هیچ‌یک از طرح‌های اتحادیه عرب مادامی که استقلال و حاکمیت سوریه را نقض نکند، نمی‌بندیم. سوریه دو مساله مهم را مدنظر دارد؛ اول ماهیت عربی و دوم ماهیت اسلامی خود. عرب بودن تنها به نژاد و خون بستگی ندارد.

رئیس‌جمهوری سوریه در خصوص مسائل اخیر این کشور و اصلاحات در سوریه نیز گفت: انجام اصلاحات بدون در نظر گرفتن اوضاع همان‌گونه که است، امکان‌پذیر نیست و ما در داخل دو مساله مهم را پیش‌رو داریم؛ اول اصلاحات سیاسی و دوم مبارزه با تروریسم. درباره مساله اول باید بگویم که اصلاحات سیاسی ارتباط چندانی با حوادث اخیر در کشور آنگونه که برخی‌ها ادعا می‌کنند، ندارد.

وی در ادامه افزود: اگر اصلاحات در کشور انجام شود، یقینا باز هم توطئه‌ها علیه سوریه در جریان خواهد بود و بسیاری هستند که کشته‌شدگان سوری و انجام اصلاحات سیاسی برای آنها هیچ اهمیتی ندارد و نیتشان از طرح این گونه صحبت‌ها تنها منافع شخصی‌شان است.

بشار اسد با اشاره به دشمنی برخی کشورها با سوریه گفت: مساله اصلاحات سیاسی و کشته‌شدگان در سوریه که از سوی برخی‌ها مطرح می‌شود، برای تسویه‌حساب با سوریه است و برخی کشورها از این ابزار برای تسویه‌حساب‌های شخصی استفاده می‌کنند.

وی در خصوص مبارزه با تروریسم نیز گفت: یقینا اگر اصلاحات انجام شود، تروریسم متوقف نمی‌شود و اصولا تروریست‌ها کاری با اصلاحات ندارند. بخش بزرگی از ملت سوریه خرابکار نیستند و خواهان اصلاحات هستند اما همگان باید بدانند که اگر اصلاحات برای پایان دادن به بحران باشد، یقینا شکست می‌خورد. اصلاحات یک ضرورت در سوریه است.

بشار اسد، با اشاره به دخالت‌های خارجی نیز گفت: برخی‌ها با دستاویز قرار دادن اصلاحات قصد دارند در امور داخلی کشور دخالت کنند و می‌گویند، ما هنوز اصلاحاتی را شاهد نبوده‌ایم،‌ اما باید بدانند زمانی نتایج اصلاحات مشخص می‌شود که آرامش به کشور بازگردد.

بشار اسد گفت: ما قانون فوق‌العاده را که سال‌ها در کشور اجرا می‌شد، لغو کردیم. این در حالی است که هر کشور دیگری که با شرایط ما روبه‌رو بود، اقدام به وضع این قانون می‌کرد. ما با انتقادهایی روبه‌رو شدیم که می‌گفتند، لغو این قانون باعث پایین‌ آمدن سطح امنیت کشور می‌شود، اما ما مکانیزم لازم را برای حمایت از کشور داریم.

رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره به کشته‌شدگان حوادث اخیر در سوریه گفت: هیچ‌کسی در مقابل بازخواست مصون نیست و کسی که خطایی انجام داده باشد، مورد پیگرد قرار می‌گیرد، اما متهم کردن کسی به کشتن مردم نیاز به مدارک و ادله دارد و جمع‌آوری مدارک نیز نیازمند سازمان‌های مربوطه است که این امر تنها با آرام‌ شدن وضعیت محقق می‌شود.

وی در خصوص نتایج لغو قانون فوق‌العاده در کشور نیز گفت: نتایج این قانون بعدا مشخص می‌شود و تا اوضاع آرام نباشد، کسی نمی‌تواند نتایج آن را حس کند.

بشار اسد با تاکید بر انجام اصلاحات در کشور گفت: دومین قانونی که ما آن را تصویب کردیم، قانون احزاب بود. ما نه تنها اجازه تشکیل احزاب دادیم، بلکه همگان را تشویق کردیم که به تشکیل احزاب مبادرت کنند.

رئیس‌جمهوری سوریه گفت: قانون مطبوعات و رسانه‌ها یکی دیگر از قوانینی است که اصلاح آن مطرح شد و کمیته‌ای در خصوص آن تشکیل شده و کارهای فنی آن تقریبا تکمیل شده است. قانون انتخابات نیز اصلاحات لازم را شاهد بوده است و رای مردم تعیین‌کننده همه‌چیز در سوریه خواهد بود.

بشار اسد در ادامه افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین قوانینی که در خصوص اصلاحات سیاسی در کشور در حال تصویب است، قانون مبارزه با فساد است که به برخی دلایل صدور آن به تاخیر افتاده است. در قانون جدید هیاتی برای بازرسی نهادها تشکیل شده است که در قوانین قبلی سوریه این هیات که همان هیات نظارت و بازرسی است، منحل شده بود و موفقیت این قانون نیازمند همکاری همه ملت سوریه است.

بشار اسد با اشاره به قانون اساسی کشور و ضرورت اصلاح آن نیز گفت: آخرین مساله‌ای که در بحث اصلاحات سیاسی کشور مطرح است، مساله قانون اساسی کشور است که کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شده و در حال اجرای اصلاحات مورد نیاز در قانون اساسی است. مهم‌ترین اصل در قانون اساسی اصلاح‌شده، مشارکت همه در عرصه سیاسی کشور و وجود تکثرگرایی سیاسی و احزاب سیاسی مختلف در کشور است و اینکه نقش موسسه‌ها و اداره‌ها در اداره کشور باید افزایش یابد.

وی افزود: قانون اساسی جدید بر آزادی‌های اجتماعی، سیاسی و اینکه مردم باید اساس قدرت حاکمان باشند، تاکید دارد.

- قانون اساسی ماه مارس به همه‌پرسی گذاشته می‌شود

- به تروریست‌ها با مشت آهنین پاسخ می‌دهیم

- شکست سوریه به معنای سرنگونی کامل منطقه است

رئیس جمهوری سوریه اظهارداشت: قانون اساسی اصلاح شده در ماه مارس به همه‌پرسی گذاشته می‌شود و انتخابات پارلمانی دو ماه پس از آن برگزار می‌شود.

اسد همچنین تاکید کرد: ما از مشارکت همه گروه‌های سیاسی در دولت آینده استقبال می‌کنیم، برخی گروه‌های مخالف نیز به پیشنهاد ما برای مشارکت در دولت جواب مثبت دادند.

وی اظهار کرد: در مورد قانون اساسی باید بگویم که تعدادی می‌گفتند، قانون اساسی جدید باید به تائید رئیس‌جمهور برسد، برخی دیگر نیز می‌گفتند که پارلمان باید این قانون را تصویب کند اما من این دو مساله را قبول نکردم و تاکید کردم که قانون اساسی جدید باید به همه‌پرسی گذاشته شود. پس از پایان کار کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه، این قانون به احتمال زیاد در هفته اول ماه مارس آینده به همه‌پرسی گذاشته می‌شود.

رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد: در مورد انتخابات پارلمانی نیز باید بگویم که این انتخابات پس از تصویب قانون اساسی جدید برگزار می‌شود، چراکه همه این را می‌خواهند و در صورت تصویب قانون اساسی در ماه مارس انتخابات پارلمانی نیز دو ماه پس از آن برگزار می‌شود.

وی درباره مخالفان نظام حاکم سوریه اظهار کرد: همه می‌توانند خود را مخالف بدانند اما مخالف باید طرفدار داشته باشد. در واقع مخالف از طریق انتخابات ایجاد می‌شود. ما هم‌اکنون پیش از مرحله انتخابات قرار داریم و نمی‌توانیم به صورت دقیق بگوییم، مخالفان چه کسانی هستند. در واقع کسانی که از قانون اساسی سرپیچی می‌کنند و یا می‌خواهند به صورت مخفیانه با ما مذاکره کنند و از کشورهای خارجی دستور می‌گیرند، مخالف نیستند چرا که مخالف باید ملی‌گرا باشد و به مردم خودش خیانت نکند.

اسد افزود: ما از همین الان آماده تشکیل دولت جدید هستیم و طی مدت کوتاهی مساله تشکیل این دولت را آغاز می‌کنیم. دولت آینده نباید دولت سیاسی باشد، بلکه باید دولتی گسترده باشد که افراد سیاسی و تکنوکرات در آن حضور داشته باشند.

وی در مورد مذاکرات با مخالفان اظهار کرد: ما از اواخر ماه ژوئیه سال گذشته گفت‌وگوهای خود را با مخالفان شروع کردیم. در مرحله اول گفت‌وگوها، گروه‌های مخالف زیادی در آن شرکت نکردند اما در مرحله دوم شاهد مشارکت گروه‌های زیادی در گفت‌وگوها بودیم. ما از فردا آماده ازسرگیری گفت‌وگوها هستیم اما برخی مخالفان با این مساله موافق نیستند، با این حال ما هم‌اکنون نیز به صورت آشکار با برخی گروه‌های مخالف ملی‌گرا در حال گفت‌وگو هستیم. با وجود آنکه برخی مخالفان جنایت‌هایی علیه ملت سوریه انجام داده‌اند، اما ما تاکید کردیم که با آنها نیز آماده گفت‌وگو هستیم.

وی در مورد تغییرات پیش‌رو در سوریه اظهار کرد: ما در آستانه تغییرات هستیم. دولت جدید نشانه تغییر است. برخی اقدامات در راستای تغییرات را نیز شروع کرده‌ایم اما مساله مهم در مرحله آینده، توجه به مشارکت جوانان در تصمیمات است چرا که برخی از جوانان احساس می‌کنند حقوق آنها نادیده گرفته شده است. جوانان سوریه در برابر بحران کنونی کشور ایستادند، ما فعالیت آنها را در مقابله با بحران مشاهده کردیم. سوریه به همه فرزندانش نیاز دارد.

اسد افزود: ما سوریه جدید نداریم، بلکه مرحله جدیدی پیش‌رو داریم و سوریه را متجدد می‌کنیم که مهم‌ترین مساله مرحله جدید، آگاهی ملت است. ملت سوریه طی مدت گذشته آگاهی خود را به همه ثابت کرد. من نسبت به آینده کشور اطمینان دارم اما هرچه آگاهی ملت بیشتر باشد، وضعیت کشور نیز بهتر خواهد بود. در کشور، برخی ناآگاهی‌ها وجود دارد که افرادی در تلاش هستند، ملت آگاه را نیز دچار این ناآگاهی کنند.

رئیس‌جمهوری سوریه با بیان اینکه پس از تصویب قانون اساسی جدید اصلاحات داخلی اجرا می‌شود، اظهار کرد: آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، جزئی از طرحی است که ده‌ها سال است، برخی‌ها در منطقه به دنبال آن هستند. شکست سوریه به معنی شکست مقاومت، پایداری و سرنگونی کامل منطقه است. دشمنان می‌خواهند سوریه تنها به مسائل داخلی خود بپردازد و به مساله جهان عرب کاری نداشته باشد، آنها می‌خواهند هویت ملت سوریه را از بین ببرند. هویتی که مقاومت همواره جزئی از آن بوده است. اگر آنها بتوانند هویت ما را از بین ببرند، در واقع ما را شکست داده‌اند، اما آنها در این کار شکست خورده‌اند.

بشار اسد افزود: اولویت اصلی ما بازگرداندن امنیت به کشور است که این مساله تنها با برخورد شدید با تروریست‌های قاتل برآورده می‌شود. ما باید با مشتی آهنین با آنها برخورد کنیم. جنگ با تروریسم یک جنگ ملی و این کار مسئولیت همه ماست. همه باید در این جنگ شرکت کنند اما این مساله را نیز نباید از یاد ببریم که کشور قدرتمند کشوری است که بداند کی و چگونه گذشت کند و فرزندان خود را به آغوش خود بازگرداند. ما باید تروریست‌ها را از بین ببریم اما همزمان باید فرزندان فریب‌خورده خود را نیز به آغوش کشور بازگردانیم. کشور همانند مادر است که همواره به فرزندانش این فرصت را می‌دهد که از اشتباه خود بازگردد. عفوهای عمومی که صادر کردیم در همین راستا بود که در اکثر اوقات نیز جواب مثبت گرفتیم. بسیاری از مخالفان هنگامی که فهمیده‌اند وضعیت به طرف جنگ و درگیری پیش می‌رود، از مخالفت با نظام دست کشیدند و اعلام کردند که آماده همکاری هستند اما برخی از مخالفان نیز همچنان به مخالفت‌های خود ادامه می‌دهند.

وی در مورد ادعای برخی‌ها که مخالفان سوریه را انقلابیون می‌نامند، اظهار کرد: انقلابی هرگز نمی‌تواند ماشین و خانه مردم را بدزدد، افراد بی‌گناه را ترور کند و مانع کار مدارس و دانشگاه‌ها شود. انقلابی هرگز دشمن علم و وحدت ملی نیست. انقلابیون هرگز علیه شهروندان نیستند، گاز، سوخت، دارو و مواد غذایی آنها را قطع نمی‌کنند. فرد انقلابی هرگز نمی‌تواند خائن و یا فاقد شرافت و ‌دین باشد. اگر ما افراد انقلابی واقعی داشتیم، بدون شک من، شما و ملت سوریه نیز آنها را همراهی می‌کردیم. ما در سوریه علاوه بر ارتش نظامی، ارتش دیگری داریم که در عرصه آموزش مشغول به فعالیت هستند و در این راستا از جان خود نیز می‌گذرند. تا پایان سال 2011 نزدیک به 30 تن از فعالان عرصه آموزش شهید شده‌اند. نزدیک به 1000مدرسه نیز سوخته و یا مورد سرقت قرار گرفته است. من در همین‌جا به کارکنان بخش آموزش درود می‌فرستم.

بشار اسد در مورد اینکه پایان توطئه دشمنان سوریه و بحران کنونی این کشور کی خواهد بود، اظهار کرد: نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که توطئه کی به پایان می‌رسد، اگر ما از آرمان‌های خود و دفاع از مقاومت دست برداریم که هرگز این کار را انجام نمی‌دهیم، احتمال دارد توطئه به پایان برسد. سوریه در بدترین شرایط خود از برخی کشورها بهتر است که به ما نصیحت می‌کنند. ما هرگز نمی‌توانیم از عزت و کرامت خود دست برداریم. کرامت ما از ارتش و ثروت آنها نیز باارزش‌تر است. توطئه هنگامی به پایان می‌رسد که ما بتوانیم بر آن پیروز شویم. هنگامی که بتوانیم شاخه اصلی آن یعنی تروریسم را شکست دهیم و بر هوی و هوس خود غلبه کنیم.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در توطئه علیه سوریه در ریختن خون شهروندان نیز دست دارند. تروریسم علیه سوریه مرحله به مرحله گسترش یافت. ما ملت سوریه در مورد مسائل ملی اختلاف نداریم، هنگامی که کشور در خطر باشد، باید همه با هم متحد باشیم و به حمایت از کشور بپردازیم. در چنین وضعیتی فرد خاکستری و بی‌طرف وجود ندارد. کسانی که خود را بی‌طرف می‌دانند در واقع خیانتکار هستند. هنگامی که "اخوان الشیاطین" در دهه 70 قرن گذشته دست به اقدامات تروریستی در کشور زدند، ملت در کنار دولت به مقابله با آنها پرداخت اما این مساله شش سال طول کشید. هم‌اکنون مساله برای ما روشن است اما نباید بگذاریم که بحران در سوریه به درازا بکشد و باید با آن مقابله کنیم.

رئیس‌جمهوری سوریه اظهار کرد: هم‌اکنون رقابتی میان تروریست‌ها و اصلاح‌طلبان وجود دارد، تا هنگامی که تروریسم ادامه داشته باشد، اصلاحات در کشور به تاخیر می‌افتد. ما باید به شدت با تروریست‌ها مقابله کنیم. اما در این مسیر باید از روش‌های قانونی استفاده کنیم. باید متحد باشیم و مساله را یکسره کنیم.

وی در ادامه گفت: هنگامی که تروریست‌ها به بخش‌هایی از شهر مسلط شده بودند، ارتش وارد این شهرها شده و از سوی ساکنان شهرها مورد استقبال قرار گرفته‌ است.

رئیس‌جمهوری سوریه درخصوص تحریم‌ها علیه کشورش نیز گفت: تحریم‌های خارجی علیه سوریه هیچ اهمیتی برای ما ندارد و نمی‌تواند ملت سوریه را به زانو درآورد. سوریه با شرایط سخت‌تر از این نیز روبه‌رو بوده و توانسته است با موفقیت از آن عبور کند.

بشار اسد گفت: در مسائل اقتصادی رویکرد ما به سوی مراکز اقتصادی کوچک خواهد بود. این در حالی است که بخش کشاورزی ما با همه مشکلات از شرایط خوبی برخوردار است و بدهی‌های خارجی سوریه نیز جزو کمترین بدهی‌ها محسوب می‌شود که این امر مساله مثبتی برای اقتصاد سوریه است.

وی در ادامه افزود: ما نقاط قوتی داریم و با استفاده از این نقاط می‌توانیم شرایط اقتصادی خود را اداره کنیم. انجام محاصره سوریه تنها با محاصره کامل منطقه محقق می‌شود.

بشار اسد با تاکید بر اینکه اقتصاد سوریه بر غرب تکیه ندارد، گفت: غرب قطب اقتصادی اصلی ما نیست و ما از سال 2005 تاکنون اقتصاد خود را به سوی شرق متمایل کرده‌ایم. آن‌قدر هم که دشمنان فکر می‌کنند، ما متحمل ضرر نشده‌ایم و با همکاری همه در سوریه از این مساله عبور می‌کنیم و با وجود همه مشکلات به آینده کشور کاملا امیدوار و خوشبین هستیم.

بشار اسد در ادامه با اشاره به نقش نیروهای مسلح گفت: ما از نیروهای مسلح کشور که در اوج قدرت ایستاده‌اند، کمال تشکر را داریم و به آنها سلام می‌فرستیم که با خون‌فشانی‌های خود امنیت و استقلال کشور را حفظ کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری سوریه گفت: از شهدا و خانواده آنها نیز قدردانی می‌کنیم و به آنها سلام می‌فرستیم که با خون خود کشور را سربلند کرده‌اند.

بشار اسد در پایان با تشکر از ملت سوریه گفت: به دشمنان ملت سوریه می‌گوییم که با همه تلاش‌های خصمانه‌شان علیه سوریه، ملت همچنان پایدار خواهد ماند و به راه خود در سربلندی کشور ادامه خواهد داد.



نظر شما :