عوامل خارجی بحران در سوریه در بن بست؟

۲۱ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۸۹۶۹۷۸ سرخط اخبار
مرتضی نعمت زاده رایزن فرهنگی سابق ایران در سوریه در نوشتاری کوتاه فرصت های بوجود آمده برای برون برد سوریه از بحران را ذکر کرده است.
عوامل خارجی بحران در سوریه در بن بست؟
دیپلماسی ایرانی : بحران در سوریه زمانی به بن بست می رسد که نظام به مطالبات سیاسی و مدنی مردم خود پاسخ ندهد. در حال حاضر، نظام در سوریه امادگی خود را برای اصلاحات اعلام کرده و اقداماتی هم انجام داده است که قضاوت در مورد مصداقیت آن ها کمی زود است. هر چند واقعیت آن است که ایجاد اعتماد و بازسازی فضای وحدت ملی در کشور پس از بحران کار سختی است و اصلاحات توسط ر‍ژیمی که خود نیاز به اصلاحات بنیادی دارد کار آسانی نیست، اگر نگوئیم شبه مستحیل است.

 اما به هر حال روند تحولات تاکنون سوریه را در بحران خود به سمت بن بست نبرده است بلکه کشورهای محور به اصطلاح اعتدال( یا در واقع محور وابسته به امریکا و خط سازش با اسرائیل) را که در پی سرنگونی بشار اسد و ایجاد خلل و شکاف در جبهه مقاومت در مقابل سیطره امریکا و اسرائیل بر منطقه هستند، دچار آشفتگی، سردرگمی و تا حدی بن بست کرده است.

 در حال حاضر تلاش های بویژه قطر در بعد سیاسی و ترکیه در بعد سیاسی و نظامی برای بین المللی کردن بحران سوریه و کشاندن تدریجی یا فوری مداخله نظامی در سوریه با شکست مواجه شده است البته تلاش های جبهه خارجی هنوز به پایان نرسیده است، همانگونه که بحران به پایان نرسیده است.

 با کاهش نسبی احتمال مداخله خارجی و ناامیدی مخالفان از حمایت نظامی خارجی، الان فرصت های تازه ای وجود دارد:

1-فرصتی برای اصلاحات و آشتی در مقابل نظام سوریه و مخالفان، البته صلح و آشتی بر محور اصلاحات و امنیت و نه صلح مسلح و امنیتی.

2- فرصتی برای سوریه در نشان دادن واقعیت بحران و تعدیل تبلیغات یک سویه به ضرر نظام در خارج.

3- فرصتی برای دلسوزان در جلوگیری از جنگی جدید و فاجعه آمیز در منطقه.

4- فرصتی برای ایران و حزب الله برای میانجیگری میان معترضان غیر وابسته با نظام سوریه.



نظر شما :