هیچ توجیه قابل قبولی برای حمله به ایران وجود ندارد

۲۳ دی ۱۳۹۰ | ۲۱:۴۲ کد : ۱۸۹۷۰۴۳ سرخط اخبار
فارس: فرستاده سابق "باراک اوباما" به خاورمیانه با اشاره پیشرفت های موشکی و نظامی غیر هسته ای ایران تأکید کرد که گزینه نظامی در قبال تهران باید رد شود، در غیر اینصورت چنین اقدامی به نابودی اسرائیل منجر خواهد شد.

به گزارش فارس، سناتور "جرج میچل" فرستاده ویژه سابق اوباما در امور خاورمیانه در گفت وگو با مجله آتلانتیک در خصوص گزینه اقدام نظامی در قبال ایران گفت: در حال حاضر اگرچه هیچ فایده ای ندارد که گزینه ها را در قبال ایران رد کرد، اما مجبوریم که این کار را انجام دهیم. به اعتقاد من تا کنون هیچ یک از افرادی که موافق و حامی حمله پیش دستانه علیه ایران هستند نتوانسته اند دلیل توجیه کننده ای برای چنین اقدامی بیاورند.

وی افزود: به اعتقاد من موارد غیرقابل محاسبه بسیار زیادی در ارتباط با عدم قطعیت در خصوص وضعیتی که این افراد حامی اقدام پیش دستانه علیه ایران درگیر آن هستند، وجود دارد.

میچل ادامه داد: نکته دوم که در این رابطه مطرح است تأثیر چنین اقدامی علیه ایران است. همانطور که می دانید و "رابرت گیتس" وزیر دفاع سابق آمریکا نیز اعلام کرده بود و صراحتا بر آن تأکید داشت، چنین حمله ای توقف کامل برنامه هسته ای ایران را تضمین نمی کند و در بهترین شرایط ممکن تنها برای مدتی آن را به تعویق خواهد انداخت.

فرستاده سابق اوباما به خاورمیانه همچنین تأکید کرد: در حال حاضر نکته مهمی که باید در خصوص اقدام نظامی علیه ایران مد نظر داشته باشیم این است که فرضا چنین حمله ای صورت بگیرد، بعد از آن چه کار باید انجام دهیم. چرا که آنچه در سال های اخیر مشخص شده این است که تاریخ ثابت کرده که ورود به جنگ ها برای ما بسیار آسان است، اما خارج شدن از آنها بس دشوار. پس باید از خود بپرسیم که "در روز دوم چه اتفاقی خواهد افتاد؟"

میچل همچنین با تأکید بر قابلیت های نظامی و موشکی ایران و پیشرفت هایی که در سال های اخیر حاصل شده است، گفت: من صراحتا در اظهاراتم مطرح کرده ام که ایران در حال حاضر موشک های پیشرفته ای را در اختیار دارد که قادر هستند از داخل ایران به اسرائیل برسند. اگر شما تصور می کنید که آنها به اندازه کافی بی ثابت هستند که یک حمله هسته ای احتمالی پیش دستانه را علیه اسرائیل به راه بیندازند، باید این نکته مهمتر را نیز باور کنید که آنها (ایرانی ها) در صورتی که مورد حمله قرار بگیرند نیز قادر خواهند بود حمله موشکی عظیمی را علیه اسرائیل و به تلافی این اقدام صورت دهند.

وی در ادامه تأکید کرد: این حمله تلافی جویانه به هیچ عنوان هسته ای نخواهد بود، اما یک حمله موشکی بسیار عظیم است که می تواند آسیب های سنگین و خسارات بیشماری را وارد آورد. بنا بر این من معتقدم که اقدام نظامی پیش دستانه علیه ایران غیرممکن است.

میچل همچنین گفت که ایران هسته ای قطعا تأثیر به سزایی بر مذاکرات سازش خاورمیانه دارد و مدعی شد: ایران هسته ای نه تنها به عنوان یک نیروی بر هم زننده ثبات در منطقه عمل خواهد کرد، روند سازش را نیز به عقب باز خواهد گرداند و یک اقدام دشوار را بیش از این دشوار خواهد کرد.

فرستاده سابق آمریکا به خاورمیانه همچنین مدعی شد: دستیابی ایران به سلاح هسته ای می تواند مولد بی ثباتی بوده و باعث فروپاشی نظام عدم اشاعه در سطح جهان باشد. در حال حاضر 9 کشور در جهان سلاح هسته ای دارند و ایران نیز سعی دارد تا دهمین کشور باشد.

این در شرایطی است که حتی گزارش های منتشر شده توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا از جمله برآورد اطلاعات ملی آمریکا در سال 2007 به صراحت تأکید کرد که ایران از سال 2003 به بعد هیچ فعالیتی در ارتباط با ساخت سلاح هسته ای نداشته است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها در گزارش های خود درباره برنامه هسته ای ایران بر عدم انحراف این برنامه و تطابق کامل آن با توافقات بین المللی تأکید کرده است. تنها در گزارش اخیری که "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس تحت فشار آمریکا منتشر کرد بدون اینکه به دلایل موثقی اشاره شود، در خصوص احتمال نظامی شدن برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی شده بود.




نظر شما :