آمریکا به ایران رسما هشدار داد؟

۲۴ دی ۱۳۹۰ | ۰۱:۲۳ کد : ۱۸۹۷۰۴۸ سرخط اخبار
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است، آمریکا در پیامی به  رهبر جمهوری اسلامی درباره پیامدهای بستن تنگه استراتژیک هرمز به وی هشدار داده و گفته است، چنین اقدامی «خط قرمز» واشینگتن است.

بر این اساس روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان را فاش نکرده نوشته است: کاخ سفید در پیام خود تصریح کرده است در صورت چنین اقدامی از سوی جمهوری اسلامی واکنش نشان خواهد داد.

این روزنامه به نقل از این مقام‌های دولت آمریکایی، روز پنجشنبه دوازدهم ژانویه (۲۲ دی ماه) خبر داد که کاخ سفید در پیغام خود برای  رهبر جمهوری اسلامی، به وی اعلام کرده است که بستن تنگه هرمز «خط قرمز» محسوب می‌شود و چنین حرکتی پاسخ آمریکا را در پی خواهد داشت.

به دنبال تشدید تحریم‌های بین‌المللی و همچنین تحریم نفتی ایران از سوی کشورهای غربی، پیشتر محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور ایران، هشدار داد بود در صورت تحریم نفت ایران، جمهوری اسلامی مانع انتقال جریان نفت از خلیج فارس و از طریق تنگه هرمز به بازار های جهانی خواهد شد.

به گزارش نیویورک تایمز مقام‌های دولت آمریکا حاضر به ارائه جزئیات بیشتر درباره کانال ارتباطی مخفی مورد استفاده خود برای تماس با حکومت ایران نشدند و تنها به ذکر این نکته بسنده کردند که رابط یاد شده دولت سوئیس نبوده است. سابق بر این دولت ایالات متحده آمریکا برای تماس‌های گاه به گاه خود با جمهوری اسلامی ایران از طریق دولت سوئیس وارد عمل می‌شد.

آمریکا و متحدانش به تازگی بر شدت تحریم‌های خود علیه ایران افزوده‌اند. دولت های غربی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه صلح آمیز هسته‌ای به صورت مخفیانه به دنبال تولید سلاح‌های اتمی است.

ایران تأکید دارد که برنامه هسته‌ای‌اش به طور کامل صلح‌آمیز بوده و اعلام کرده که در برابر هر گونه حرکت تهاجمی علیه تأسیساتش مقابله به مثل خواهد کرد.

ظرف چند روز اخیر و به دنبال ترور یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای ایران، تهران سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را متهم به دست داشتن در این ماجرا دانست. مقام‌های رسمی آمریکا داشتن هرگونه نقشی را در این حمله رد کرده‌اند.

در همین حال، واشینگتن هم یک ناو هواپیما بر دیگر خود را نیز به نزدیکی خلیج فارس اعزام کرده است، سومین ناو هواپیما بر آمریکایی نیز هم اکنون در راه رسیدن به این مکان است.

آمریکا پیشتر در واکنش به اظهارات مقام‌های سیاسی و نظامی ایران در خصوص بستن تنگه هرمز هشدار داده بود که اجازه نخواهد داد تجارت آزاد دریایی از این طریق این تنگه دچار اختلال شود.

در همین زمینه، احمد وحیدی، وزیردفاع ایران، هفته گذشته در مورد مسدود کردن تنگه هرمز گفته بود: «نگفتیم تنگه هرمز را می‌بندیم؛ مساله این است که اگر کسی بخواهد امنیت خلیج فارس را به خطر اندازد،‌ در آن صورت امنیت آن برای همه به خطر می‌افتد.»

تنگه هرمز نقشی استراتژیک در انتقال انرژی به بازارهای جهانی دارد و طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال ۲۰۰۹ روزانه ۱۵.۵ میلیون بشکه نفت خام، معادل حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان از این تنگه به بازارهای جهانی منتقل شده است.

نظر شما :