پیش بینی وزیر امور خارجه انگلیس

اتحادیه اروپا تحریم نفت ایران را تصویب می کند

۲۵ دی ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۸ کد : ۱۸۹۷۱۰۵ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : ویلیام هگ، وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد که اقدامات ایران می تواند یک رقابت تسلیحات هسته ای ایجاد کند و مقامات تهران باید به منظور دستیابی به راه حلی صلح آمیز، مذاکره کنند.
هگ در گفت و گو با ساندی تلگراف اظهار داشت که باید با این مشکل مقابله کرد زیرا ایران روندی را ایجاد کرده که کل منطقه را با تسلیحات هسته ای تهدید می کند. وی مدعی شد که این مشکل فزاینده ای است و این ریسک وجود دارد که در سال 2012 بحران بزرگتری ایجاد شود.

اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در حالی مطرح می شود که اتحادیه اروپا تا 8 روز دیگر در مورد تحریم نفت ایران تصمیم گیری می کند. از سوی دیگر هفته گذشته چهارمین دانشمند هسته ای ایران در 2 سال گذشته در یک سوء قصد جان باخت و آزمایش های موشکی ایران در جریان مانور تنگه هرمز هشدار آمریکا و انگلیس را به همراه داشته است. همچنین تهران در هفته های اخیر بارها تهدید کرده است که در صورت افزایش تحریم ها، تنگه هرمز را می بندد.
وزیر امور خارجه انگلیس در گفت و گو با تلویزیون اسکای، خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا تحریم ها علیه ایران را در صورتی گسترده تر می کند که غرب به دنبال اقدام نظامی علیه ایران نباشد.
وی پیش بینی کرد که اتحادیه اروپا در اواخر ماه جاری تحریم واردات نفت از ایران را تصویب می کند اما در عین حال به دنبال روش های مسالمت آمیز برای حل مساله هسته ای ایران خواهد بود. هگ افزود: به اعتقاد من اقدامات مضاعف جدی علیه ایران شامل تحریم نفت و بخش های دیگر اعمال خواهد شد.

این در حالی است که آلن ژوپه، همتای فرانسوی هگ از احتمال تحریم بانک مرکزی ایران توسط اتحادیه اروپا نیز سخن گفته است.
هگ در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که جامعه جهانی مذاکره در مورد بحران رو به گسترش ایران راه حل مذاکره را ترجیح می دهد اما در صورتی که ایران به میز مذاکره باز نگردد، تحریم ها جدی تر خواهند شد تا ایران برای مذاکره ترغیب شود.

این در حالی است که انتظار می رود تا اواخر ماه جاری میلادی گروهی از بازرسان هسته ای به ایران سفر کنند و از سوی دیگر جمهوری اسلامی نیز برای از سرگیری مذاکرات هسته ای ابراز آمادگی کرده است اما شماری از تحلیلگران نسبت به نتیجه این تحولات چندان خوش بین نیستند.
وزیر امور خارجه انگلیس در جریان این مصاحبه اظهار داشت که انگلیس درخواست اقدام نظامی علیه ایران را مطرح نکرده است اما برای مدتی طولانی همه گزینه های را روی میز نگاه می دارد. وی همچین تاکید کرد که لندن به افزایش فشار صلح آمیز و قانونی بر ایران اعتقاد دارد و آنچه در هفته های آتی اتفاق خواهد افتاد همین افزایش فشار است.

هگ افزود: تنها نباید به تحریم ها وابسته بود ، زیرا در همه موارد سیاست تحریم ها موفقیت آمیز نیست. اما باید فشار را افزایش داد تا ایران در موقعیت دشواری قرار گیرد و دوستان خود را از دست بدهد. وی همچنین مدعی شد که شرایط اقتصادی در ایران بسیار بحرانی شده و هرچه ایران بیشتر در جهت فعالیت های هسته ای گام بردارد، این تنش ها و دشواری ها گسترده تر می شود.
گفتنی است هگ قصد دارد چهارشنبه این هفته به آمریکایی لاتین سفر کند. سفر وی یک هفته پس از سفر محمود احمدی نژاد به آمریکایی لاتین انجام می شود.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :