دیپلمات های آمریکایی به سئول رفتند

تعیین میزان کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران

۲۶ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۰ کد : ۱۸۹۷۱۳۹ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : هیاتی از دیپلمات های آمریکایی روز دوشنبه وارد سئول شده اند تا در مورد میزان کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران با مقامات این کشور مذاکره کنند.
این سفر سه روزه با حضور رابرت اینهم، مشاور ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور تسلیحاتی در شرایطی انجام می شود که تنش های ایران با غرب در هفته های اخیر شدت یافته است.
به گزارش کره تایمز، باراک اوباما در آخرین روز سال گذشته میلادی قانون تحریم بانک مرکزی ایران را امضا کرده و این امر موجب شده که سئول در شرایط دشواری قرار گیرد، چرا که کره جنوبی 10 درصد از منابع نفت خود را از ایران وارد می کند.
وزارت امور خارجه کره اعلام کرده است که دستار خزانه داری آمریکا نیز اینهم را در این سفر همراهی می کند. این در حالی است که اینهم اوایل ماه جاری نیز برای مذاکره در خصوص تحریم ایران به سئول سفر کرده بود.
بنا بر این گزارش، مقامات کره جنوبی می گویند که هنوز در مورد میزان کاهش واردات نفت از ایران تصمیم گیری نکرده اند اما از آمریکا می خواهند که پیامد های تحریم ایران برای شرکت های کره ای را به حداقل ممکن کاهش دهد.
گفتنی است پیش از این مشاور وپژه وزارت خارجه آمریکا در امور تسلیحاتی ،این موضوع را که آمریکا از کره خواسته واردات نفت از ایران را کاهش دهد، تکذیب کرد اما اکنون اعلام کرده است که از تصمیم کره برای کاهش واردات نفت از ایران خشنود است.
به اعتقاد کارشناسان، تصمیم کره برای کاهش میزان واردات نفت از جمهور اسلامی با این هدف انجام می شود که سئول بتواند شامل برخی معافیت ها در قانون تحریم ایران شود. زیرا دولت اوباما اعلام کرده است که نمی خواهد متحدانش از تحریم ایران آسیب ببینند و به همین دلیل به کشور هایی که در راه تحریم ایران همکاری کنند نوعی معافیت از تحریم ها اعطا می کند .
از سوی دیگر نخست وزیر کره جنوبی نیز هم اکنون در تور خاورمیانه ای خود در کشور های عمان و امارات متحده عربی به سر می برد و گفته می شود که هدف از این سفر تامین منابع جایگزین نفت ایران است.

 

نظر شما :