وعده پادشاه بحرین برای انجام اصلاحات

۲۶ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۳ کد : ۱۸۹۷۱۶۲ سرخط اخبار

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، "شیخ حمد بین عیسی آل‌خلیفه" در سخنانی که امروز (یکشنبه) ایراد کرد، وعده داد که در این کشور اقدام به اصلاحات در قانون اساسی خواهد زد.

اصلاحات پیشنهادی که شیخ حمد در سخنان خود به آنها اشاره کرد، بخشی از توصیه‌های کمیته گفت‌وگوی ملی و گروه‌های سیاسی و مدنی در بحرین بود.

پادشاه بحرین در سخنان امروز خود گفت که در چارچوب اصلاحات مورد نظر اختیارات جدیدی به دو مجلس نمایندگان و شورا در چارچوب توصیه‌های ارائه شده، خواهد داد.

شیخ حمد در ادامه افزود: این اصلاحات سازماندهی بیش از پیش رابطه میان دو قدرت اجرایی (دولت) و قانونگذاری (پارلمان) را دربرخواهد گرفت تا به موجب آن شاهد برقراری روابط متوازن بین این دو قوه باشیم.

پادشاه بحرین درباره اصلاحات مدنظر خود گفت که در این اصلاحات توجه بیشتر به افزایش اختیارات مجلس نمایندگان معطوف شده است تا این قوه نقش پررنگ‌تری را در اداره امور کشور ایفا کند.

وی گفت: بر اساس اصلاحاتی که انجام خواهد شد، مجلس نمایندگان و شورا از این پس در تعیین بودجه کشور نقش خواهند داشت.

پادشاه بحرین در ادامه افزود: اطمینان دارم که قوه مقننه به وظایف خود جهت انجام اصلاحات در قانون اساسی عمل خواهد کرد.

شیخ حمد ادعا کرد که دعوت برای مذاکره و گفت‌وگو بدون پیش شرط صورت گرفته و در آن تمام بخش‌ها و جریان‌های جامعه حضور داشته و خواسته‌های خود را بیان کرده‌اند و ما درصدد برآوردن این خواسته‌ها هستیم.

رد اصلاحات پیشنهادی توسط پادشاه بحرین

جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در واکنش به طرح پادشاه این کشور درباره انجام اصلاحات در قانون اساسی این کشور اعلام کرد که این اصلاحات به هیچ‌وجه خواسته مورد نظر مخالفان را برآورده نمی‌سازد.

در همین راستا "شیخ علی سلمان"، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین گفت که ما خواستار برقراری دموکراسی و آزادی واقعی هستیم و تغییرات صوری و غیردموکراتیک خواسته‌های ما را برآورده نمی‌کند.

دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین گفت: وجود مجلس نمایندگان و شورا بدون داشتن اختیارات واقعی به معنای سلب اختیارات از مردم و نقض اصول قانون اساسی است، در حالی که مردم منبع قدرت هستند و قدرت باید به آنها واگذار شود.

شیخ علی سلمان در ادامه درباره اصلاحات شیخ حمد گفت: اصلاحاتی که پادشاه بحرین از آنها سخن گفت، اصلاحاتی سطحی و غیرساختاری است و رهاورد آنها تنها تحکیم بیش از پیش دیکتاتوری آل‌خلیفه است.

دبیرکل جنبش الوفاق اسلامی بحرین تاکید کرد: این اصلاحات صرفا موجب محرومیت بیش از پیش مردم از حقوق اجتماعی آنها و همچنین برخورداری آنها از نظام دموکراتیک خواهد شد.

  

نظر شما :