خیز ایران برای برداشت دو برابری از یک میدان مشترک با عمان

۲۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۸۹۷۱۷۶ سرخط اخبار

با امضا شدن قرارداد فاز سوم توسعه میدان مشترک هنگام واقع در آب‌های خلیج فارس تا پایان امسال ایران از رقیب عربی خود در برداشت از این میدان پیشی می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، میدان هنگام در مرز بین‌المللی آب‌های ایران و عمان و در فاصله تقریبی 45کیلومتری جزیره قشم قرار دارد که در سال 1975 با حفر یک حلقه چاه در آب‌های ایران کشف شد.

با حفر دومین چاه در سال 2006 میلادی و انجام مطالعات مخزن مشخص شد که این میدان دارای نفت فرار با درجه API حدود 42 با حجم نفت درجای بیش از 700 میلیون بشکه و گاز درجای حدود دو تریلیون فوت مکعب است.

بر این اساس 80 درصد از میدان هنگام متعلق به ایران و 20 درصد آن هم از آن کشور عمان با نام "بخاء غربی" است.

با توجه به این که سیاست "مشارکت به جای رقابت" از سوی شرکت ملی نفت ایران برای تولید نفت و گاز از میادین مشترک مطرح شده است، مذاکرات متعددی با عمان برای توسعه مشترک میدان هنگام آغاز شد، که در مجموع این مذاکرات 13 سال به طول انجامید.

اما در نهایت این مذاکرات به برداشت مشارکتی منجر نشد، چرا که عمانی‌ها از آذر سال 1386 در پی اقدامی یک جانبه و به صورت مشارکت در تولید با شرکت انگلیسی اینداگو، توسعه این میدان نفتی را آغاز کردند.

در این رابطه طرف عمانی با ساخت یک خط لوله به طول 25کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام – البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس‌الخیمه امارات، تولید روزانه خود را از میدان هنگام با حجم 10هزار بشکه آغاز کرد.

البته درحال حاضر تولید نفت از این میدان توسط ایران حدود 16 هزار بشکه در روز است که با تکمیل فاز دوم طرح توسعه این میدان مشترک تولید نفت خام آن به 36هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. البته طبق برنامه قرار است تا پایان امسال تولید نفت خام از میدان هنگام به 20تا 25هزار بشکه در روز برسد.

براساس بررسی‌ های انجام شده، تولید نفت به میزان 16هزار بشکه در روز تا پنج سال ثابت خواهد بود و سپس تا افق 25ساله کاهش می‌یابد تا به روزانه 5 هزار بشکه برسد، ولی در بخش گاز همراه درپنج سال اول 40میلیون فوت مکعب است که در افق 25ساله به تدریج به 80میلیون فوت مکعب در روز افزایش پیدا می‌کند.

گاز تولیدی این میدان نیز با خط لوله‌ای دریایی به طول 40کیلومتر به جزیره قشم و نفت تولیدی آن نیز به تاسیسات تفکیک‌گر این جزیره انتقال پیدا می‌کند و بعد از آن نفت تفکیک شده با خط لوله‌ای به طول 112کیلومتر به منطقه سیری منتقل می‌شود.

البته قرار است با ساخت خط لوله‌ای جدید به طول 75 کیلومتر، نفت تولید این میدان به صورت مستقیم از محل تولید به پالایشگاه بندرعباس منتقل شود تا این شیوه جایگزین تامین خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق کشتی شود و هزینه‌های حمل‌و‌نقل را کاهش دهد.

علاوه بر این یکی دیگر از دلایل انتقال نفت میدان هنگام به پالایشگاه بندر عباس این است که گفته می‌شود نفت این میدان، بهترین نوع نفت در خاورمیانه است و می‌توان از آن بنزین بسیار مرغوب و در حجم بالا تولید کرد. 

نظر شما :