دومین هیات آمریکایی به ژاپن رسید

تلاش واشنگتن برای صف آرایی علیه تهران

۲۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۸۹۷۲۰۳ اخبار اصلی
رابرت آینهورن، مشاور ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و کنترل تسلیحاتی روز چهارشنبه پس از ملاقات با مقامات کره جنوبی وارد ژاپن شد. وی در سفر به کره جنوبی تلاش کرد مقامات سئول را به تصمیم گیری در مورد تعیین میزان کاهش واردات نفت از ایران تشویق کند.
تلاش واشنگتن برای صف آرایی علیه تهران
دیپلماسی ایرانی : ژاپن امروز میزبان دومین هیات آمریکایی است که در هفته جاری به منظور ترغیب توکیو به حمایت از تحریم ها علیه ایران به این کشور سفر می کنند. رابرت آینهورن، مشاور ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و کنترل تسلیحاتی روز چهارشنبه پس از ملاقات با مقامات کره جنوبی وارد ژاپن شد. وی در سفر به کره جنوبی تلاش کرد مقامات سئول را به تصمیم گیری در مورد تعیین میزان کاهش واردات نفت از ایران تشویق کند. گزارش ها حاکی از آن است که وی در این سفر از سئول خواسته است که میزان واردات نفت از ایران به نصف کاهش دهد اما روزنامه کره ای دانگ آلیبو گزارش داد که سئول خواستار کاهش 30 درصدی واردات نفت از ایران است.

این در حالی است که ژاپن و ایران هر کدام 10 درصد از منابع نفتی مورد نیاز خود را از ایران وارد می کنند و به دنبال منابع جایگزین برای تامین نفت مورد نیاز پس از تحریم نفت جمهوری اسلامی هستند. این دو کشور متحدان نظامی آمریکا به شمار می روند و به وضوح از تحریم نفت جمهوری اسلامی حمایت کرده اند.
آینهورن نیز در جریان سفر به کره تاکید کرد که آمریکا از تمامی متحدان خود می خواهد که به تحریم ایران از طریق خودداری از خرید نفت ایران کشور و معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی، کمک کنند.
این در حالی است که تیموتی گیتنر، دستیار خزانه داری آمریکا نیز چند روز پیش به توکیو و پکن سفر کرده بود و محور مذاکرات وی با مقامات چین و ژاپن، موضوع تحریم ایران بود.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تلاش دولت اوباما به منظور کاهش درآمد نفتی ایران صورت می گیرد. چرا که فروش 2 میلیون و 580 هزار بشکه نفت در روز در سال 2010، درآمدی 73 میلیارد دلاری را از آن ایران کرده است که بیش از 50 درصد از بودجه دولت را شامل می شود.

گفتنی است یوشیهیکو نودا، نخست وزیر ژاپن نسبت به تحریم نفت ایران به مقامات آمریکایی چراغ سبز نشان داده و آزومی، وزیر اقتصاد این کشور نیز در کنفرانس خبری مشترک با گیتنر اعلام کرد که توکیو در جهت تحریم نفت ایران و پرهیز ار معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی، گام های مشترکی را با آمریکا برمی دارد. با این حال نودا این نکته را نیز خاطرنشان کرده است که توکیو در حال مذاکره با مقامات آمریکایی در این زمینه است که بانک های ژاپنی چگونه می توانند از پیامد تحریم های آمریکا در امان بمانند. استفاده از معافیت تحریمی موضوعی است که کشور هایی مانند کره جنوبی و ژاپن به شدت آن را دنبال می کنند. چرا که اوباما پس از امضا قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد برای متحدانی که به تحریم ایران کمک کنند، معافیت های در زمینه تحریم ها در نظر می گیرد. البته این روندی است که برخی کارشناسان از آن انتقاد می کنند چرا که می تواند ثمربخشی تحریم ها را با توجه به افزایش تقاضاها برای استفاده از معافیت ها ، کاهش دهد.

از سوی دیگر وزیران اقتصاد ژاپن و انگلیس نیز روز چهارشنبه با یکدیگر در توکیو ملاقات کرده اند و دو طرف بر اهمیت ادامه فشار صلح آمیز جامعه بین المللی بر ایران به منظور بازداشتن تهران از حرکت در جهت فعالیت های هسته ای تهدید آمیز تاکید کرده اند.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :