دیلی تلگراف مدعی شد

آغاز تنش در روابط ایران و حماس؟

۲۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۸۹۷۲۰۴ اخبار اصلی
برخی تحلیل گران ادعا می کنند که به دنبال تلاش حماس برای خروج از سوریه پس از ادامه بحران در دمشق،ایران روابط خود را با این گروه کاهش داده است.
آغاز تنش در  روابط ایران و حماس؟
دیپلماسی ایرانی : روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل اخیرا اعلام کرده است که گروهی از اعضای مسلح حماس در جمعه گذشته به زیارتگاه های شیعیان در نوار غره حمله کرده اند و دلیل آن نگرانی حماس از نفوذ ایران در نوار غزه اعلام شده است. دیلی تلگراف با اشاره به این گزارش مدعی شده است که این نتیجه خودداری ایران از تامین مالی حماس در ماه های اخیر است، چرا که حمایت ایران دلیل اصلی بقای حماس به شمار می رود.
این در حالی است که در ماه های اخیر گزارش های تایید نشده ای در مورد خودداری تهران از حمایت مالی حماس منتشر شده است. برخی از تحلیلگران ادعا می کنند که به دنبال تلاش حماس برای خروج از سوریه و روند خروج نیرو های عالی رتبه این گروه از سوریه پس از ادامه بحران در این کشور، جمهوری اسلامی روابط خود را با حماس کاهش داده و دیگر از آن حمایت مالی به عمل نمی آورد.

در این گزارش ادعا شده است که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی دو چهره ای هستند که در دهه گذشته روند تامین مالی و دیگر کمک ها به حماس را زیر نظر داشته اند. پس از تصرف غزه در سال 2007 ، حماس همواره از کمک های تسلیحاتی ایران برخوردار بوده و اعضای حماس از نظر نظامی نیز در کمپ های مربوط به ایران تعلیم دیده اند.
این در حالی است که اسمائیل هنیه، رهبر حماس در جریان سفر سال 2006 خود به ایران بودجه ای 250 میلیون داری دریافت کرد و روزنامه الشرق الاوسط نیز گزارش داد که حماس پس از خودداری از مذاکره با اسرائیل در سال 2008 حدود 150 میلیون دلار دیگر از ایران دریافت کرده است.

اما چه چیزی شیرینی رابطه با ایران را برای حماس از بین برده است؟ پاسخ این سئوال به بشار اسد در سوریه باز می گردد. ایران از حماس می خواهد که در دمشق باقی بماند و اتحاد خود را با بشار اسد حفظ کند. اما خالد مشعل، مغز متفکر سیاست های حماس به دنبال پایگاه های دیگری در خاورمیانه و تامین مالی از طریق آنهاست.

جمهوری اسلامی نیز در واکنش به این تصمیم حمایت مالی خود از این گروه را قطع کرد و حماس به دنبال این اقدام با کسری بودجه مواجه شد که هم اکنون آن را از طریق یارانه های اضطراری تامین کرده است.
باید گفت که اکنون تهران حمایت از جهاد اسلامی در فلسطین را ترجیح می دهد . گروهی که اخیرا حماس را به موضع گیری ملایم متهم کرده است. جهاد می تواند به حفظ هژمونی ایران در نوار غزه کمک کند و حزب الله نیز با حمایت از بشار اسد همچنان تحت حمایت ایران قرار دارد.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایران
 

نظر شما :