احمدی مقدم: الجزیره، العربیه و بی‌بی‌سی تحت یک اتاق فکرند

۲۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۸۹۷۲۱۶ سرخط اخبار

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در دنیای امروز رسانه به ابزاری برای جنگ نرم تبدیل شده است و رسانه‌های دنیا در مسیر تحقق اهداف مشترک حرکت می‌کنند، گفت: در ایران چند رسانه همفکر نیز با هم هماهنگ نیستند.

به گزارش ایسنا،‌ سردار اسماعیل احمدی‌مقدم صبح چهارشنبه در اولین همایش علمی اقتدار نرم پلیس و امنیت نرم‌افزاری با بیان اینکه امروزه شالوده و اساس قدرت و اقتدار، قدرت علمی است گفت: مادامی که نظریه‌ها و دانش کشور به خصوص در زمینه علوم‌اجتماعی و انسانی وارداتی باشد این قدرت علمی ایجاد نمی‌شود چرا که این علم قابل انطباق با شرایط کشور نیست و دانش اقتباسی باید عمومی‌سازی و متناسب‌سازی شود.

وی با اشاره به واژه اقتدار نرم گفت: روشن است که امروزه در دنیا و به خصوص در کشورهای غربی شاهد آن هستیم که پلیس در حال بازگشت به نظریه پلیس اقتدارگراست و طرح موضوع اقتدار نرم در ایران برخاسته از دین و اجتماع و فرهنگ ماست.

فرمانده ناجا با بیان اینکه امروزه قدرت‌های دنیا بر روی ایران تمرکز کرده‌اند، گفت: همگی در شگفت هستند که چگونه ایران توانسته است با وجود تهدیدات فراوان و همسایگی با کشورهای کم‌ثبات ضمن افزایش اقتدار امنیت خود را نیز حفظ کند.

وی با بیان اینکه اگر سطح امنیت در چندسال اخیر را بر روی یک منحنی نشان دهیم متوجه افزایش امنیت در کشور می‌شویم، گفت: افزایش تهدیدات نه تنها موجب تضعیف و کاهش امنیت نشده است بلکه برعکس است که این نشان دهنده هوشمندی در ایران است.

احمدی‌مقدم با اشاره به قدرت رسانه‌های جدید و روش‌های جدید دشمنان که در راستای سلب هویت ملت‌ها است گفت: قدرت‌های بزرگ سعی دارند با استفاده از دانش و تکنولوژی و همچنین رسانه‌های خود به نوعی فرهنگ خود را بر دیگر ملت‌ها تحمیل کنند به گونه‌ای که حتی برای استفاده از دانش آنان باید زبان آنها را فرا گیریم.

وی سلب مختصات فرهنگی، جایگزین‌کردن فرهنگ بیگانه و ترویج روش زندگی جدید غربی را یکی از ابزار قدرت‌ها برای سلب هویت مردم جامعه عنوان کرد.

احمدی‌مقدم با اشاره به قدرت رسانه‌ها گفت: رسانه‌های قوی و هماهنگ امروزه تاثیر بسیار زیادی بر روی حرکت جهانی گذاشته است و حتی قدرت رسانه‌ها آثاری را به همراه داشته که جزء اهداف اصلی گردانندگان رسانه‌ها نیست.

وی با اشاره به جنبش «وال‌استریت» و بیداری اسلامی گفت: رسانه‌ها نیز در ایجاد این جنبش‌ها نقش داشتند در حالی که مطمئنا بیداری مردم در اسلام و غرب خارج از اراده و اهداف مسئولان و گردانندگان اصلی رسانه‌های دنیا بوده است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه امروزه شرایط جدید دنیا در حال تمرکزگرایی است، گفت: امروزه حاکمیت‌ها به خصوص حکومت‌های غربی با نوعی ضعف در انطباق شرایط با وضعیت موجود روبرو هستند و باید گفت اگر نتوان در دنیای امروز شرایط را شناخت و آن را با وضعیت موجود انطباق داد با عنصر غافلگیری در برقراری امنیت روبرو می‌شویم.

وی با بیان اینکه قدرت و اقتدار نرم در برابر تهدیدات نرم ایجاد می‌شود، گفت: دیگر نمی‌توان با جنگجویان رسانه‌ای و سایبری با سلاح برخورد کرد و باید جنس قدرت متناسب با سنخ تهدیدات باشد.

به گفته احمدی‌مقدم امروزه عمده هجوم دشمنان به ایران در حیطه جنگ نرم است که تلاش بر ناپایدارسازی فضای داخلی دارد.

فرمانده ناجا با اشاره به نظریات برخی نظریه‌پردازان و محققان جهانی همچون فرس گفت: هنگامی که به بررسی نظریات این افراد می‌پردازیم می‌بینیم که نظریات این افراد در انقلاب اسلامی ما نیز کاربرد داشته است و این افراد نظریات جدیدی ارائه نکرده‌اند چرا که در انقلاب ما نیز جنگ نرم که نوعی پرهیز از خشونت و استفاده از عوامل غیردرگیر بود مورد هدف قرار گرفت، در انقلاب ما کاربرد داشت.

وی با بیان اینکه امروزه کشورهای دنیا در صدد واکاوی این مساله هستند که چگونه ایران با افزایش تهدیدات نه تنها امنیتش تضعیف نشده است بلکه امنیت داخلی‌اش نیز افزایش داشته است، گفت: جنگ نرم روح و عقل و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

احمدی‌مقدم در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در اغنای افکار عمومی و همسوکردن مردم جامعه گفت: امروزه رسانه‌هایی همچون الجزیره، العربیه، بی‌بی‌سی و غیره همه یک حرف می‌زنند و تحت یک اتاق فرمان هدایت می‌شوند و گفته‌هایشان با هم تناقض ندارد چرا که در مسیر تحقق اهداف مشترک حرکت می‌کنند و این در حالیست که درکشور خودمان روزنامه‌ها و سایت‌های خبری که حتی متعلق به یک جریان فکری هستند با هم هماهنگ نیستند.

وی با بیان اینکه رسانه‌های خارجی حداقل در برابر تهدیدات مشترک حرف واحدی می‌زنند، گفت: باید دانست که یکی از عناصر پیشبرد اهداف دشمن رسانه است.

احمدی‌مقدم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که حدود پنج سال پیش خطاب به فرمانده ناجا عنوان کرده بودند، گفت: در حال حاضر هنگامی که پلیس با متهمی برخورد می‌کند مردم به آن متهم دلسوزی می‌کنند و باید کاری کرد که تصویر پلیس بر ذهن مردم منطقی، هوشمند و درستکار باشد.

فرمانده ناجا اعتماد را یکی از عناصر اصلی متناسب‌سازی تصویر پلیس در افکار عمومی عنوان کرد و گفت: صداقت، شفافیت و توانایی عناصر ایجاد اعتماد مردم نسبت به پلیس عنوان کرد.

وی با بیان اینکه امروزه عناصر ظاهری قدرت به تنهایی کاربردی ندارند گفت: اگر در قدیم برای نشان دادن قدرت از خودرو نفربر، آب‌پاش و نیروهای زره‌پوش استفاده می‌کردیم اما امروزه ایجاد قدرت در این عناصر نیست و ما باید بتوانیم از اموال و امنیت مردم در برابر سارقان جدیدی که اطلاعات مردم را بدون بالا رفتن از دیوار سرقت می‌کنند، حفظ کنیم.

احمدی‌مقدم در توضیح مولفه‌های اقتدار نرم به اشراف اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: به دلیل تغییرات سریع تهدید باید بیشتر بر پدیده اشراف اطلاعاتی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه پیش از این شیوه مقابله و پیشگیری مورد توجه پلیس بوده است، گفت: با اشراف اطلاعاتی می‌توانیم جرایم را پیش‌بینی کنیم و جامعه را در برابر تهدیدات آینده ایمن سازیم.

وی در ادامه اغنای افکار عمومی را یکی دیگر از مولفه‌های اقتدار نرم عنوان کرد و گفت: ما باید در قدرت اغنای اجتماعی پیش‌دستی کنیم و تقدم تشویق را بر تنبیه در نظر گیریم.

به گزارش ایسنا،احمدی‌مقدم گفت: امروزه اگر می‌خواهیم به جنگ اینترنت برویم باید مجهز به ابزار مدرن باشیم.

فرمانده ناجا با اشاره به دانش عمومی در ایران گفت: امروزه اگر می‌خواهیم اقتدار نرم در جامعه ایجاد کنیم، باید این عمل متکی بر دانش سازمانی باشد چرا که نمی‌توانیم از دانش و نظریه‌های اقتباسی و وارداتی استفاده کنیم. از سوی دیگر در تمامی این نظریه‌ها در دنیای امروز دچار تزلزل شده است و حتی پلیس در کشورهای غربی نیز به این نظریه‌های متزلزل پشت‌پا زده است.

احمدی‌مقدم علاوه بر ایجاد دانش بومی، تقویت سرمایه انسانی، اجتماعی و مادی را یکی دیگر از راه‌های رسیدن به ایجاد اقتدار نرم عنوان کرد و گفت: تقویت اشراف اطلاعاتی برای پیش‌بینی تهدیدات و جلوگیری از غافلگیرشدن نیز در تحقق این امر مهم است.

وی در پایان عنوان کرد که امیدواریم نظریات جدید در حوزه اقتدار نرم در پایان برنامه پنجم توسعه به بلوغ رسد که شاهد ظهور مولفه‌های ایجاد اقتدار نرم در کشور باشیم. 

نظر شما :