تلاش قطر برای تکرار سناریوی لیبی برای سوریه

۲۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۸۹۷۲۱۸ سرخط اخبار

روزنامه فایننشیال تایمز از تلاش امیر قطر برای تکرار سناریوی لیبی در سوریه خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فایننشیال تایمز، برخی تحلیل‌گران معتقدند که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر درباره سوریه دیگر چشم امید به اتحادیه عرب ندوخته و خود با استفاده از دیگر راهکارها در این زمینه دست به کار شده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: ممکن است امیر قطر به حمایت از "ارتش آزاد سوریه" که با نظام حاکم مخالف است، روی آورد، چنین اقداماتی تکرار سناریوی قطر در لیبی را به دنبال خواهد داشت چرا که دوحه از لیبیایی‌هایی که با نظام معمر قذافی، رهبر سابق این کشور مبارزه می‌کردند، حمایت مالی و نظامی کرده بود.

فایننشیال تایمز همچنین گزارش داد: اما مساله سوریه متفاوت است و تکرار این سناریو در سوریه توسط قطر بسیار خطرناک خواهد بود. سخنان اخیر امیر قطر در خصوص اعزام نیروهای عربی به سوریه ممکن است با هدف مداخله نظامی در این کشور بیان شده باشد هرچند که این مداخله در شرایط کنونی از سوی غرب و کشورهای عربی بعید است.

این روزنامه در ادامه نوشت: سیاست قطر در خصوص سوریه نتایج مختلف و متضادی به دنبال داشته، ممکن است فشارهای دوحه بر اتحادیه عرب برای اتخاذ اقدامات سخت‌تر علیه نظام سوریه باعث شود که نظام این کشور اقدامات انتقام‌جویانه علیه قطر اتخاذ کند. قطری‌ها به خوبی از این خطرات اطلاع دارند اما معتقدند که مساله سوریه به نقطه‌ای بی‌بازگشت رسیده است.

روزنامه فایننشیال تایمز، همچنین گزارش داد: چنانچه نظام اسد باقی بماند، قطری‌ها دچار ناکامی و شکست می‌شوند. 

نظر شما :