چرا خالد مشعل بار سفر بست؟

۲۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۸۹۷۲۲۳ سرخط اخبار
خبرآنلاین: خالد مشعل که در رده بندی های داخلی حماس به رهبر سیاسی شهرت دارد در چند ماه آینده استعفا خود را تقدیم می کند. به گزارش گاردین که به نقل از یک منبع نزدیک به حماس این خبر را اعلام کرد همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات داخلی حماس مشعل نیز از مسند خود استعفا خواهد داد. به گفته این منبع مشعل از سمت خود کنار می رود تا فضا را برای روی کار آمدن رهبری جدید که استراتژی های جدیدتر برای این گروه سیاسی در سر داشته باشد هموار کند. مشعل از سال 1996 تاکنون رهبر سیاسی حماس به حساب می آید. مقر دفتر سیاسی حماس از یک سال پس از این تاریخ در دمشق است.

در چند هفته اخیر مشعل بارها و بارها به مناسبت های مختلف تاکید کرده که حماس از ماهیت نظامی گری سابق فاصله خواهد گرفت و به حزبی صرفا سیاسی که به خواست و ارده مردمی احترام می گذارد تبدیل خواهد شد. حماس در آخرین انتخابات فلسطین برگ برنده را به خود اختصاص داد که به دلیل مخالفت های جریان خوگردان به رهبری محمود عباس به حاشیه رانده شده و در غزه سکنی گزید. گاردین در تحلیلی شخصی ادعا می کند که حماس تحت تاثیر انقلاب های عربی دست به این حرکت زده است.

مشعل پیش از این نیز در ماه نوامبر در نشستی با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرده بود که اندک اندک این حزب را از از مقاومت مسلحانه دور می کند. این در حالی است که اسماعیل هنیه که رهبری حماس را در نوار غزه عهده دار است بارها و بارها تاکید کرده که فعالیت های این گروه سیاسی نه از منظر سیاسی و نه نظامی تغییری نخواهد کرد.
حماس در فلسطین بسیار تحت تاثیر جریان اخوان المسلمین مصر است و گفته می شود که موفقیت جریان اخوان در نخستین انتخابات دموکراتیک در مصر پس از حسنی مبارک مقدمه ای شده است که بر اساس آن حماس نیز به تغییرات روی خواهد آورد.

یک منبع نزدیک به حماس در غزه در این خصوص به گاردین می گوید: مشعل می خواهد رهبری حماس را متقاعد کند که این گروه سیاسی باید فصل جدیدی را در رابطه خود باز کند تا از هرگونه انزوا درامان باشد. سخنگوی حماس در غزه خبر استعفای مشعل را نه تایید و نه تکذیب کرده اما تاکید کرد که این تنها یک گمانه زنی است .
خالد مشعل بسیار در ماجرای آشتی ملی در فلسطین جدی است و تاکید دارد که جریان فتح و حماس باید در سال جاری میلادی دولتی ائتلافی تشکیل دهند. از زمان اغاز ناآرامی ها در سوریه تاکنون مشعل بارها و بارها خواهان انتقال مقر سیاسی حماس به کشور عربی ثانی شده است. خانواده مشعل به امان سفر کرده اند و برخی گمانه زنی ها حاکی از انتقال دفتر حماس از دمشق به این کشور عربی است . این در حالی است که رهبر شاخه نظامی هم خانواده خود را به غزه بازگردانده است.


پست رهبری سیاسی حماس بر اساس قوانین داخلی این گروه دو بار قابل تصدی توسط یک نفر است و مشعل بسیار بیشتر از این زمان بر این کرسی بوده است. اسماعیل هنیه هم یکی از گزینه های احتمالی برای جایگزینی مشعل است. مشعل تنها چند ماه پس از احراز این پست هدف سوقصد موساد و نیروهای نظامی اسرائیل قرار گرفت. جاسوس های موساد سعی در تزریق مواد سمی به داخل گوش وی را داشتند اما مشعل پیش از اثرگذاری این سم خود را به بیمارستان رساند و ملک حسین پادشاه فقید وقت عمان اسرائیل را وادار به انتقال پادزهر این سم و درمان مشعل کرد. اسرائیلی ها نیز از منظر دیپلماتیک وادار به عذرخواهی شدند


( ۱ )

نظر شما :