در سفر دو مقام امریکایی به اردن چه گذشت

نگرانی اردن از تحرکات غرب علیه ایران

۲۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۰ کد : ۱۸۹۷۲۲۵ اخبار اصلی
رئیس مجلس اعیان اردن گفت: «حمله به ایران منطقه را به شدت بحرانی خواهد کرد و قطعا وضعیت ایران بر سوریه، عراق و حزب الله در جنوب لبنان اثر خواهد گذاشت. ما باید همه تلاش خود را بکنیم که ثبات منطقه به خطر نیفتد.»
نگرانی اردن از تحرکات غرب علیه ایران

 دیپلماسی ایرانی: طاهر المصری، رئیس مجلس اعیان اردن پیش‌بینی کرد که غرب به فکر حمله نظامی به ایران باشد و همه طرف‌ها نیز برای انجام آن آماده هستند. وی همچنین گفت: «اخیرا دو عضو بارز کنگره امریکا به امان آمدند و گفته شد که به کسانی که دیدار کرده‌اند گفته‌اند که یک طرح بسیار جدی برای حمله نظامی به ایران وجود دارد.»

به گزارش رورنامه القدس العربی، وی همچنین گفت که امریکا و اسرائیل می‌خواهند حملات نظامی خود را ظرف چند ماه آینده به ایران انجام دهند. اگر چه وی تاکید کرد، نسبت به انجام هر گونه حمله‌ای به ایران هشدار داده می‌شود.

مصری این اظهارات را در نشست حزب جدید اردن با نام حزب اتحاد ملی که به تازگی موجودیت خود را اعلام کرده است، بیان داشت و گفت: «حمله به ایران منطقه را به شدت بحرانی خواهد کرد و قطعا وضعیت ایران بر سوریه، عراق و حزب الله در جنوب لبنان اثر خواهد گذاشت. ما باید همه تلاش خود را بکنیم که ثبات منطقه به خطر نیفتد.»

این اظهارات را مصری سه روز پس از آن زد که جان کری، رئیس کمیسیون سیاست خارجی کنگره امریکا و دانیل اینوی، رئیس کمیسیون اقتصادی در کنگره به اردن آمدند و با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و شماری از مسئولان اردنی از جمله مصری دیدار کردند. تنها سه روز پس از سفر این دو نماینده امریکایی به اردن بود که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن به امریکا رفت و با باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

این در حالی است که ایران هر گونه تحریک جامعه غربی علیه خود را قویا رد کرده است و حتی در واکنش به اظهارات علی النعیمی، وزیر نفت عربستان که گفته بود عربستان می‌تواند تولید نفت خود را تا 12 میلیون بشکه در روز افزایش دهد، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: تحرکات عربستان به هیچ وجه قابل قبول نیست و از مسئولان عربستانی می‌خواهیم که با تدبیر رفتار کنند و در این رفتارهایشان تجدید نظر کنند. وی اظهارات نعیمی را برای وضعیت فعلی مناسب ندانست و تاکید کرد، تامین امنیت خلیج فارس وظیفه همگان است و ایران نقشی اساسی در تامین آن دارد.

از سوی دیگر دانمارک اعلام کرد، اتحادیه اروپا تصمیم دارد که تحریم نفت ایران را به مدت شش ماه به تعویق بیندازد. دانمارک از ابتدای ژانویه 2012 ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است. یک دیپلمات آگاه در این باره گفت: «تصمیم برای به تعویق انداختن تحریم نفتی ایران تا روزهای آینده اتخاذ خواهد شد و ابتدا سفرای اتحادیه اروپا و پس از آن وزرای امور خارجه این اتحادیه در 27 ژانویه بر سر آن تصمیم نهایی را خواهند گرفت.»

در همین رابطه ماریو مونتی، نخست‌وزیر ایتالیا از اتحادیه اروپا خواست که کشورش را از تحریم نفت ایران مستثنی کند چرا که شرکت ایتالیایی اینی به تازگی قرارداد نفتی با ایران امضا کرده و نمی‌تواند از ایران نفت وارد نکند.

این در حالی است که دانیل بونمن، معاون وزیر انرژی امریکا روز سه‌شنبه در ژوهانسبورگ رایزنی‌های تازه‌ای را برای توقف واردات نفت افریقای جنوبی از ایران آغاز کرده است. افریقای جنوبی اولین کشور وارد کننده نفت افریقا از ایران محسوب می‌شود و نزدیک به 25 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند. تا لحظه تنظیم این گزارش خبری مبنی بر موفقیت وی برای  قانع کردن مقامات افریقای جنوبی برای توقف واردات نفتشان از ایران مخابره نشده است. روزنامه مایل اند گاردین به نقل از منابع آگاه از وزارت امور خارجه افریقای جنوبی اعلام کرد که این کشور به هیچ وجه در نظر ندارد که به تقاضاهای امریکا تن دهد و مواضعش را بیشتر با چین و برزیل هماهنگ خواهد کرد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 


نظر شما :