جزییات راهکار ایران برای حل بحران سوریه

۲۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۸۹۷۲۲۹ سرخط اخبار
منابع خبری عربی از پیشنهاد ایران به اخوان المسلمین سوریه برای ایجاد صلح در این کشور سخن گفته‌اند.

به گزارش «تابناک»، «محلم الدروبی»، از مقامات اخوان المسلمین مصر گفته که مقامات ایرانی، پیشنهاد داده که رهبران این حزب به تهران سفر کرده یا میانجیگران تهران برای دیدار به رهبران اخوان المسلمین برای گفت‌وگو جهت فراهم ‌آوردن زمینه شرایط صلح به سوریه سفر کنند.

وی درباره جزییات پیشنهاد ایران در این زمینه سخنی نگفته، چرا که به گفته وی، اصلا چنین دیداری مورد پذیرش اخوان المسلمین قرار نگرفته است.

در همین حال، روزنامه عربی «دار الحیات» به نقل از «تیفور فاروق»، دبیر کل اخوان المسلمین سوریه گزارش داد: ایران پیشنهادی را به این گروه داده که بر پایه آن، اخوان با مذاکره با بشار اسد، بتواند دولت را در سوریه به دست بگیرد و بشار اسد نیز رئیس جمهور باقی بماند؛ بنابراین، این طرح اخوان المسلمین، نخست چهار کابینه دولت سوریه را تصاحب می‌کند و به تدریج دولت را در این کشور به دست می‌گیرد.
با وجود این، دبیر کل اخوان المسلمین گفته که این پیشنهاد میانجیگری ایرانی‌ها از سوی اخوان رد شده است، چرا که ایران نباید از بشار اسد حمایت کند.

تلاش ایران برای میانجیگری در سوریه برای پایان دادن به ماه‌ها خشونت متقابل انجام شده بین ارتش سوریه و مخالفان صورت می‌گیرد، ولی گویا کشورهای دیگری همچون ترکیه، قطر و عربستان خواهان ایجاد آرامش و اصلاحات تدریجی در سوریه نیستند؛ البته این سه کشور به همراه برخی دیگر از کشورهای عربی در مسأله بحرین خواهان ابقای آل خلیفه و ایجاد اصلاحات تدریجی با حضور نیروهای نظامی عربستان در این کشور هستند؛ استاندارد دوگانه‌ای که گویا خود آنان نیز در توجیه آن ناتوان هستند. 


( ۱ )

نظر شما :