جزییات رایزنی معاون جلیلی در روسیه

۲۹ دی ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۴ کد : ۱۸۹۷۲۳۸ سرخط اخبار
معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به دیدارش با مقامات روسیه گفت: مقامات مسکو در جریان دیدگاه‌های تفصیلی ایران درباره طرح "گام به گام" قرار گرفتند.

به گزارش واحد مرکزی خبر علی باقری که در مسکو به سر می‌برد با اشاره به دیدارش با مقامات روسیه اظهار کرد: طبق روال قبلی در مقاطع قبل و بعد از گفت‌وگوها با مجموعه کشورهای 1+5 با دوستان روس گفت‌وگوهایی داشتیم و یکی از دلایل این سفر در این چارچوب بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در این سفر چارچوب‌های مورد نظر برای گفت‌وگو عملیاتی شود.

معاون جلیلی گفت: یکی دیگر از موارد گفت‌وگو با مقامات وزارت خارجه روسیه درباره طرح گام به گام بود که از سوی روسیه برای حل و فصل مساله هسته‌یی ایران قبلا ارائه شده است. در سفر آبان ماه به مسکو یکی از موضوع‌های مهم گفت‌وگوها با مقامات روسیه طرح موسوم به "گام به گام" است و در آن زمان ملاحظات ایران درباره ابعاد محتوایی این طرح برای طرف روسی تشریح شد.

باقری گفت: مقامات روسیه از هیات شورای عالی امنیت ملی دوباره دعوت کردند تا دیدگاه‌های تفصیلی ایران را درباره این طرح بشنوند.

معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، خاطرنشان کرد: هم‌چنین ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو کشور مهم در منطقه که نقش موثری در روند تحولات بین‌المللی دارند، همواره رایزنی‌های مستمر با یکدیگر داشته‌اند. در این مقطع درک مشترک دو کشور از ابعاد تحولات منطقه و نگاه به حضور بیگانگان در منطقه موجب شده تا رایزنی‌های مشترک طرفین به لحاظ کمی افزایش و به لحاظ محتوایی توسعه یابد.

باقری در ادامه افزود: رایزنی درباره تعیین زمان و مکان مذاکرات با گروه 1+5 ادامه دارد. هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است و دستور کار مذاکرات با گروه 1+5 بر اساس توافق طرف‌ها مشخص خواهد شد.

وی گفت: ایران و روسیه دو کشور همسایه با نقش فعال در عرصه بین‌المللی هستند که از گذشته رایزنی‌های مستمری درباره موضوع‌های مهم منطقه‌ای داشتند.

وی با تاکید بر این‌که در آستانه دور جدید گفت‌وگوها با گروه 1+5 قرار داریم، تصریح کرد: این سفر به دعوت وزارت خارجه روسیه و با هدف دیدار با مقامات سیاسی و امنیتی این کشور برای گفت‌وگو درباره مسایل مورد علاقه دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده است.

معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه وارد مسکو شد و امروز (پنجشنبه) با وزیر و معاونان وزارت امور خارجه روسیه و همچنین مقامات شورای امنیت این کشور دیدار می‌کند.

این دیدارها پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود.

هم‌چنین، خبرگزاری نووستی به نقل از معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از مسکو گزارش داد که در مذاکرات میان طرفین گسترش همکاری‌های مسکو و تهران برای حل مساله هسته‌یی ایران مورد بحث قرار گرفت.

علی باقری گفت: مذاکراتش درباره همکاری روسیه و ایران در رابطه با موضوع‌های منطقه‌ای، مسایل مربوط به مناسبات دو جانبه و روند حل مساله هسته‌یی ایران در چارچوب گروه 1+5 بود.

وی خاطرنشان کرد: ما در رابطه با موضوع‌های منطقه‌ای از قبل به چارچوب همکاری مشخص رسیده بودیم و الان این همکاری را مرور کرده و اقدامات آتی برای محقق شدن دیدگاه ایران و روسیه را تعیین کردیم. در رابطه با مساله هسته‌یی دوستان روس پیشنهاد‌های خود برای دور بعدی مذاکرات در چارچوب گروه 1+5 را مطرح کردند که قرار شد بعد از بررسی ما نتیجه را با دوستان روس نهایی کنیم.
 

نظر شما :