ناتوانی اعضای اتحادیه اروپا در تصمیم‌گیری برای تحریم نفت ایران

۳۰ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۸۹۷۲۵۳ سرخط اخبار
رویترز گزارش داد که نمایندگان اتحادیه اروپا نتوانستند درباره جزئیات طرح تحریم نفت خام ایران به توافق برسند، اما دیپلمات‌ها گفتند که دولت‌های عضو اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند در نشست وزرای امور خارجه در روز دوشنبه ممنوعیت نفت ایران را نهایی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: ‌٢٧ کشور عضو اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر به طور اساسی موافقت کرده‌اند که واردات نفتی از ایران را ممنوع کنند تا فشار بیشتری را علیه برنامه هسته‌یی تهران اعمال کنند، اما در نشست روز پنج‌شنبه در زمینه‌ برخی مسائل مختلف اختلاف نظر داشتند که یکی از موارد مهم مورد اختلاف، مدت زمانی بود که باید تعیین شود تا کشورهایی که شدیدا به نفت ایران وابسته هستند در طول مدت تعیین شده پس از اجرایی شدن ممنوعیت واردات نفت، قراردادهای فعلی را به پایان برسانند.

در نشست روز پنج‌شنبه انتظار می‌رفت که دیپلمات‌های عالی‌رتبه اتحادیه اروپا درباره طرحی که مدت زمان تعیین شده را تا پایان ماه ژوئن اعلام می‌کرد به توافق برسند. طبق این پیشنهاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا از انعقاد قرارداد جدید با ایران پس از اعمال تحریم‌ها منع می‌شوند، اما می‌توانند طبق قراردادهایی که قبلا منعقد شد به خرید نفت ادامه دهند. این استثنا در آغاز ماه ژوئیه به پایان می‌رسد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در این باره گفت:‌ امروز هیچ توافقی صورت نگرفت، اما ما مطمئنیم که روز دوشنبه به توافق دست می‌یابیم. کسانی بودند که با این مصالحه مخالفت کردند.

این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود گفت که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان خواستار مدت زمان کمتری برای تمام شدن قراردادهای قبلی هستند و برخی دیگر خواستار زمان بیشتری هستند تا منابع جایگزینی برای تامین نفت خام پیدا کنند.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: دولت‌های اتحادیه اروپا در زمینه تمایل خود برای افزایش فشار سریع علیه ایران و ملاحظات اقتصادی اختلاف نظر دارند. کشورهایی مانند یونان نگران هزینه‌های مالی این اقدام در زمانی که اروپا با یک بحران قرض دو ساله روبروست، هستند.

اما برخی کشورهای دیگر می‌گویند که تعیین دوره استثنا برای قراردادهای قبلی تاثیر تحریم‌ها را به طور جدی کاهش می‌دهد، زیرا حدود ‌٨٠ درصد خریدهای اتحادیه اروپا تحت قراردادهای درازمدت قرار دارد.

تلاش بی‌سابقه کشورها برای خروج روزانه ‌٦/٢ میلیون بشکه نفت ایران از بازارهای بین‌المللی باعث افزایش جهانی قیمت‌ها شده است.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفتند که گفت‌وگوهای بیشتری در روزهای آینده در بروکسل صورت خواهد گرفت تا وزرای امور خارجه ‌٢٧ کشور عضو اتحادیه اروپا بتوانند به یک تصمیم رسمی دست یابند. سیاست‌های اتحادیه اروپا از جمله اعمال تحریم‌ها نیازمند اتفاق نظر جمعی است و باید توسط وزرا نهایی شود.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه موافقت کردند که تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی ایران اعمال کنند تا دارایی‌هایی را که احتمالا برای تامین بودجه برنامه هسته‌یی تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد مسدود کنند، اما درباره تحریم نفت ایران به توافقی دست نیافتند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت که انسداد دارایی‌های بانک مرکزی تهران نسبی خواهد بود و "اجازه می‌دهند تجارت مشروع ادامه پیدا کند" و تداوم پرداخت بدهی‌های باقی‌مانده ایران به اروپا را تضمین می‌کند.

این دیپلمات اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت: هدف این است که منابع مالی مربوط به برنامه هسته‌یی ایران از بین برود.

وی افزود که دیپلمات‌های عالی‌رتبه اتحادیه اروپا در عین حال نتوانستند درباره جزئیات تحریم نفت ایران به توافق برسند.

یک دیپلمات دیگر در این باره گفت: آنها صبح روز دوشنبه پیش از نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در این باره مذاکره می‌کنند، اما احتمال دارد تحریم نفت ایران مستقیما به شورای امور خارجه وزرا فرستاده شود.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اتحادیه اروپا سال گذشته روزانه حدود ‌٦٠٠ هزار بشکه نفت ایران را وارد می‌کرد و به همین دلیل همراه چین که حاضر نشده در برابر فشار واشنگتن تسلیم شود و نیز هند از خریداران اصلی نفت ایران بود.

یک دیپلمات دیگر در این باره گفت:‌ مساله‌ی اصلی، اطمینان دادن به هیات‌های نمایندگی کشورهایی که بیشترین وابستگی را به نفت ایران دارند درباره این است که هر کاری برای محافظت از آنها انجام می‌شود. مشکل یونان هنوز حل نشده است.

طبق جدیدترین آمار اتحادیه اروپا، نفت ایران در ‌٩ ماه اول سال میلادی گذشته ‌٢/٣٤ درصد نفت وارداتی یونان، ‌٦/١٤ درصد نفت وارداتی اسپانیا و ‌٤/١٢ درصد نفت وارداتی ایتالیا را تامین می‌کرد.

مشکل کشورهای اروپایی این بود که درباره اجرایی کردن تحریمی به توافق برسند که به کشورهای وابسته به نفت ایران وقت می‌دهد تا قراردادهای فعلی را به پایان برساند. برخی کشورها از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان خواستار یک ضرب‌العجل سه ماه هستند و برخی کشورهایی که مشکلات مالی دارند مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا خواستار مهلت یک ساله شده‌اند.

موضوع بحث دیگری که مطرح شد، درخواست ایتالیا مبنی بر این بود که شرکت‌های ایرانی اجازه پیدا کنند همچنان بدهی‌های خود را به جای پول نقد از طریق نفت پرداخت کنند.

گفت‌وگوهای مقدماتی علاوه بر آن برای یافتن جانشین‌های مناسب برای کشورهای وابسته به واردات نفت از ایران انجام گرفته است.

یک مقام عالی رتبه اتحادیه اروپا گفت که قراردادهایی "عموما با عربستان صورت گرفته است تا ببینند آیا این کشور می‌تواند تولید نفت خود را افزایش دهد تا فقدان نفت خام ایران را جبران کند یا خیر".

یک دیپلمات در بروکسل روز پنج‌شنبه گفت که توافق اتحادیه اروپا درباره تحریم نفت ایران همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و گفت‌وگوها درباره مسائلی مانند اینکه زمان قراردادهای فعلی چه وقت به پایان می‌رسد و اینکه چنین تحریمی چه تاثیری روی قیمت‌های نفت به ویژه در کشورهایی مانند یونان دارد، جریان دارد.



نظر شما :