تشکیل یک کمیته تازه برای مقابله با تحریم‌ها

۱۱ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۴ کد : ۱۸۹۷۴۶۲ اقتصاد و انرژی
با شدت گرفتن تحریم های نفتی و بانکی غرب علیه ایران و بروز نوسان های پولی و ارزی در کشور، علاوه بر دستگاه ها و ستادهای مرتبط ، نهاد تازه ای نیز تشکیل شده است تا مانع افزایش تاثیر تحریم ها بر روند جاری کشور شوند.
تشکیل یک کمیته تازه برای مقابله با تحریم‌ها

دیپلماسی ایرانی: طی یک ماه گذشته و به دنبال شروع فشارهای جدید بر ایران از ناحیه اروپا و امریکا، دولت محمود احمدی نژاد بیش از گذشته زیر تیغ انتقاد رفته و از سوی مخالفان پیشین و منتقدان نوظهورش به قصور و بی تدبیری و خواب آلودگی متهم شده است. پس از بالا رفتن یکباره بهای سکه و صعود تاریخی نرخ دلار در ایران، تعدادی از نمایندگان مجلس هم لب به اعتراض علیه دولت گشودند و روند موجود کشور را مخاطره آمیز و اقتصاد ایران را – با وضع موجود - رو به زوال توصیف کردند.

این روند چند روزی ادامه داشت تا زمانی که محمود احمدی نژاد از سفر دوره ای به امریکای لاتین بازگشت و پس از چند روز مصوبه شورای پول و اعتبار را برای افزایش سوده سپرده های بانکی تایید و ابلاغ کرد و بازار سکه و ارز کمی آرام گرفت. نوسان ها کمی فروخوابید ولی انتقادها از دولت او نه. اوج و فرودهای بازار همچنان ادامه دارد و سرمایه گذاران و سرمایه داران همچنان اعتماد لازم را به دست نیاورده اند. با این حال اوضاع تا اندازه ای توسط دولت کنترل شده و کِش قیمت طلا و ارز فعلا محکم در دست دولت قرار دارد.

اما کنترل دولتی تنها به اقدامات چند هفته اخیر محدود نمی شود. قریب دو ماه پیش احمدی نژاد از راه اندازی ستادی ویژه برای مقابله با تاثیرات تحریم ها خبر داد و اعلام کرد که این ستاد، وظیفه تدبیراندیشی برای عبور از بحران ناشی از تحریم ها را دارد و کار خود را آغاز کرده است. به نظر می رسد – و دور از ذهن نیست – که اعضای این ستاد همان چهره های مقبول و معتمد احمدی نژاد باشند؛ چهره هایی چون محصولی، محرابیان، مشایی، قاسمی وزیر نفت، حسینی وزیر اقتصاد و نظیر اینها که بیشتر در جنبه های عملیاتی و کنترلی صاحب تجربه هستند و نه تئوری محوری و نقشه ریزی.

به دنبال بی مهار شدن چند روزه قیمت ها و اختلال در بازار و همچنین برهم خوردن نظام تبادل پولی با کشورهای خارجی، احساس شد که دولت و ستاد ویژه مزبور نتوانسته اند به تنهایی از پس شوک و بحران اخیر بربیایند و به همین دلیل، ستاد یا سازمان دیگری نیز آغاز به کار کرده است تا در این باره تدابیر لازم را بیندیشد و از تاثیر تحریم ها بر اقتصاد کشور بکاهد.

این ستاد نوپدید زیرنظر سازمان پدافند غیرعامل کشور تشکیل شده و اینطور که سردار جلالی گفته است، قصد دارد با استفاده از تجربیات و شناخت خود از نوع و جنس تهدیدها و هجمه ها، اقدام های پدافندی و تدافعی لازم را پیش بینی کند.

سردار جلالی در دومین نشست مسئولان کمیته‌های پدافند غیر عامل دستگاه‌های اجرایی کشور ضمن برشمردن تهدیدهای موجود علیه ایران، سه نوع سناریو تهدید امریکا را شامل تهدیدات نرم، تهدیدات نیمه سخت و تهدیدات سخت برشمرده و گفته است: "برای مقابله با عملیات محدود و متوسط دشمن، تجهیزات و نیروی مورد نیاز در منطقه وجود دارد." او تهدیدهای نیمه سخت را شامل عوامل بیولوژیکی و اقتصادی می داند که در این تهدید، هدف زمین‌گیر کردن و از کار انداختن سیستم اداره کشور است و تهدید اقتصادی در محور این تهدیدات قرار دارد.

فرمانده قرارگاه دفاع سایبری گفته است: "امروزه حمله به زیرساخت‌های اقتصادی از طریق ابزار سیاسی مانند تحریم اقتصادی، تحریم نفت، تحریم بانک مرکزی، فناوری و تکنولوژی، صادرات و واردات است و هدف آن تأثیر فشار اقتصادی بر مردم و کاهش اعتماد مردم نسبت به دولت در خصوص مدیریت اوضاع است. از همین رو ما نیازمند یک راهبرد جامع و کامل در بحث اقتصادی در برابر تهدیدات اقتصادی دشمن هستیم."

پس از آنکه دولت ستاد تدابیر ویژه‌ای تشکیل داد و دستگاه‌های اجرایی را موظف کرد مشکلات خود را در زمینه تحریم، جمع‌بندی و به این ستاد ارائه کنند تا برطرف شود و وزارتخانه‌ها نیز باید در حوزه فعالیت خود کمیته و کارگروه دفاع اقتصادی ایجاد کنند، حالا سردار جلالی فرمانده قرارگاه دفاع سایبری این خبر را هم داده است که "کارگروه پدافند غیرعامل در حوزه اقتصاد برای بررسی مشکلات ناشی از تهدید اقتصادی دشمن در سازمان پدافند غیرعامل کشور تشکیل شده است."

جلالی تاکید کرده است که تهدیدها علیه کشور در وهله اول در حوزه انرژی و سپس در حوزه تجارت است که به زودی کارگروه پدافند غیرعامل در حوزه اقتصاد شروع به فعالیت خواهد کرد.

باید دید فعالیت این قرارگاه در هماهنگی با ستاد تدابیر ویژه دولت پیش می رود یا اینکه در قالب ستادی مستقل با وظایف مشخص (شناسایی یا عملیاتی) عمل می کند و تصمیم ها و تدبیرهای آن – به خصوص در عرصه های اقتصادی، انرژی و تجاری - به چه صورت به اجرا درمی آید.


نظر شما :